ברונפמן ופישר מגדילים התמיכה בישראלום לכ-400 מיליון ש'

הצניחה בשווי שופרסל גררה את ישראלום להפר התניה פיננסית בהלוואה שלקחה לרכישת מניות הרשת

מתיו ברונפמן / צלם: איל יצהר
מתיו ברונפמן / צלם: איל יצהר

צמד בעלי השליטה בחברת ההשקעות ישראלום, מתיו ברונפמן ושלום פישר, שוב מגדילים את תמיכתם בחברה, כחלק ממה שהפך להיות חלק משגרת עסקיה של ישראלום בתקופה האחרונה. ישראלום עדכנה הבוקר על הגדלת סכום הפיקדונות החיצוניים שהעניקו לה ברונפמן ופישר ל-80 מיליון שקל, לעומת מסגרת פיקדונות בהיקף של 50 מיליון שקל שעליה עדכנה לפני כחודשיים. בכך מגיע סכום ההזרמות של ברונפמן ופישר לישראלום בשנים האחרונות ליותר מ-400 מיליון שקל.

סכום זה יוזרם במלואו או בחלקו, בהתאם לנדרש, מעת לעת, לבקשת החברה. כל סכום שיועבר לישראלום מכספי הפיקדון ייחשב כהלוואה שהעמידו לחברה צמד בעלי השליטה (המחזיקים גם בזיכיון הישראלי של רשת הרהיטים איקאה). סכום זה ישמש את ישראלום כבטוחה לעמידתה באמת מידה פיננסית להלוואה שנלקחה ב-2010 מקונסורציום בנקים הכולל את הפועלים, אגוד ומזרחי-טפחות, לרכישת מניות רשת המזון שופרסל, שהיקפה עמד על כ-600 מיליון שקל.

בשנה האחרונה צנחה מניית שופרסל בכ-40%, על רקע תוכנית התייעלות שהעבירה את הרשת להפסדים כבדים, וגררה את ישראלום (המחזיקה 19% ממניות הרשת) להפר את אחת מההתניות הפיננסיות של אותה הלוואה, שכבר עודכנו מאז נלקחה.

ברונפמן ופישר הסכימו כי סכום הפיקדון החדש ישוחרר לידיהם, במלואו או בחלקו, במצב שבו "שער מניית שופרסל יאפשר עמידה בהתניה הפיננסית". ההלוואה לא תישא ריבית או הצמדה, ותיפרע לפי דרישת בעלי השליטה, עד סוף מארס 2017. בישראלום ציינו, כי "ההלוואות ותנאיהן מהווים גיוס אשראי לחברה בתנאים עדיפים, שלא ניתן לקבל מגורמים פיננסיים או אחרים".

ישראלום, שסבלה בשנים קודמות מהפסדים כבדים בגין השקעה כושלת בנדל"ן במזרח אירופה, השקיעה קרוב ל-1 מיליארד שקל ברכישת מניות שופרסל - עיקרן מידי ברונפמן ופישר עצמם - ברמות שמחירים שהתבררו בדיעבד כגבוהות מדי. כיום שווי מניות שופרסל שבידי ישראלום - המהוות הנכס העיקרי שלה - עומד על כ-330 מיליון שקל בלבד.

נוסף על כך מחזיקה ישראלום בשליטה בחברת פאלאס תעשיות, שבחודש שעבר הודיעה על מכירת פעילותה בארץ (המהווה את עיקר פעילות החברה) לידי קבוצת נטו של דודי עזרא. הפסדיה של ישראלום מתקרבים לחצי מיליארד שקל מאז 2011. בסיכום הרבעון השלישי של 2014 הציגה החברה התחייבויות של 1.15 מיליארד שקל, מתוכן כ-300 מיליון שקל התחייבויות שוטפות, מול קופת מזומנים של 17 מיליון שקל בלבד.