"אם יחימוביץ' תהיה שרת התעשייה, אני אגמור את העסק"

רמי לוי: "בארה"ב הציבור יודע לקנות, הוא יודע לא לקנות בכל מחיר, אם זה יקר לא נקנה. זוהי התרבות" ■ יפתח רון-טל: "החשמל יוזל ביותר מ-10%, ויהיה לזה המשך"

שלי יחימוביץ'  / צילום: רויטרס
שלי יחימוביץ' / צילום: רויטרס

הבוקר, בכנס החצי שנתי של לשכת המבקרים הפנימיים לישראל בשיתוף 'מידע כנסים' נערך פאנל "הון שלטון ופאסון" בנושא פתרונות ליוקר המחייה בישראל. את הפאנל הנחה אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים של קבוצת 'תמיר פישמן'. לקחו חלק בפאנל: ח"כ מיקי לוי, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, האלוף במיל' יפתח רון-טל, יו"ר דירקטוריון לוריאל, גד פרופר, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, מנכ"ל ובעלים רשת חנויות רמי לוי 'שיווק השקמה', רמי לוי ושותף בכיר במשרד עורכי הדין 'גדעון פישר ושות'', עורך הדין גדעון פישר.

אמיר חייק פתח ואמר כי "הפתרון ליוקר המחייה לא מעניין אף אחד בארץ. גם בהיבט העסקי, קשה לעשות עסקים בישראל בתוך הרגולציה והבירוקרטיה הקיימת. חשוב להבין שיקר לייצר בישראל: הארנונה יקרה, החשמל יקר יותר, הרגולציה מכבידה יותר, פערי השכר ורמת השירותים שהממשלה נותנת הן שורש הבעיה של יוקר המחייה בישראל".

גדעון פישר: "נשאל את עצמנו מה יהיה בשנת 2050? באיזה עולם הנכדים שלנו יחיו? מה נוריש ומה נשאיר פה? אני מודאג מאוד מהעובדה שרובנו לא מבינים שמתפתח צונאמי כלכלי בינלאומי שאיננו יודעים איך להתמודד אתו. בתור מתנדב אני מכהן כיושב ראש ארגון ההורים הארצי אני רואה איך מערך החינוך עובד ואני אומר לכם שאנחנו מלמדים את עצמנו ואת ילדינו להיות הישגיים ותחרותיים ופחות ערכיים. אנחנו לא מתמקדים במה שיש בי אלא במה שיש לי. ולא רק זה, תמיד נתמקד גם במה יש לו. וזה רק מחריף. המצב הזה יביא אותנו למצב קטסטרופלי. אנו מביאים את עצמנו למצב שלא נרצה לחיות פה. החזק ישרוד כאן ולא מעבר".

רון טל: "הדור הצעיר שלנו הולך ונחלש ביכולת שלו לקיים חיים תקינים וזה הדבר שהוא יסוד היסודות ובסופו של דבר יקבע אם אנחנו נהיה מדינה חזקה וצומחת. אנו חיים במצב של מדיניות שמבוססת משילות. יש כוונות טובות לכולם, כולם רוצים לטפל ביוקר המחייה. המשילות היא נקודה נוראית במדינה ישראלית, זו משילות ברמה של עולם שלישי. כמות הרגולטורים המסתכלים דרך קשית, אינם מתואמים אחד עם השני ואינם יכולים להביא לכדי פעולה אחת אמתית ולכדי תוצאה וזוהי תכונה מאוד בעייתית. הממשלה עסקה בזה בשנה האחרונה אבל ממש לא מספיק".

"יוקר המחייה ניתן להוזיל באמצעות תכניות לשיפור התשתיות. תשתית האנרגיה היא התשתית החשובה ביותר. בעשר שנים עברנו מ-0% שימוש בגז ל-60% שימוש בגז נכון להיום. אנחנו בדרך למהפכה ירוקה עם משמעות כלכלית מטורפת ברמה הלאומית שההשפעה שלה על יוקר המחייה היא דרמטית. אסור לשכוח את מהפכת המחירים של חברת חשמל, היא דרמטית. החשמל יוזל במעל ל-10% אבל יהיה לזה המשך".

גד פרופר: "אי אפשר לקדם שום פרויקט רציני במדינה הזו...לנכדים שלנו אולי תהיה רכבת תחתית בת"א ואולי צינור גז מתקדם. תחשבו לרגע על האטריות אותם אתם קונים. לאסם יש מאות משאיות שאמורות להוביל אותן, יותר ממחצית מהעלות של הדלק להובלה הולכת למסים, זהו כסף שהמדינה תורמת במו ידה ליוקר המחייה והמחירים בישראל. ואז שואלים למה העשירים האלה? התעשיינים האלה? הטייקונים האלה מוכרים כל כך ביוקר. באיזשהו מקום צריך להיות כאן שליט שיסתכל פנימה ויחליט מה הוא רוצה. אתה רוצה הרבה מסים? אל תתלונן. מצד שני, אתה רוצה להוזיל את יוקר המחייה? תתרום לזה שזה יקרה. החקלאות שלנו בארץ מוגנת מכל צד וצד. אי אפשר לקנות חומר גלם חקלאי במחיר שהוא סביר. אנחנו קונים את הסחורה ביוקר ואנחנו חייבים לפתור את זה".

עוד אמר פרופר: "חבל לי ששלי יחימוביץ נבחרה למספר 3 ברשימת העבודה כיוון ודעתה שונה ב-180 מעלות מהדעה שלי. אם היא תהיה שרת התעשייה באמת שאני אגמור כאן את העסק. מה רע בזה שאני אדבר עם שר שאחראי על תחומים שאני קשור אליהם בקשר לרצון שלי להשקיע כסף, לשבח את התעשייה, להוזיל את המוצר ולאפשר העלאת משכורת לעובד שעובד באותו מפעל ושיעבוד על ציוד יותר מתוחכם? למה לה מותר לדבר עם 50,000 נפקדים לבחירות אתמול וללכת למסיבות שלהם, בר מצוות שלהם, לוויות שלהם אבל שאני מדבר עם שר זה אסור? זה הון שלטון? ואז אני גם טייקון. אני מודה באשמה, יש אנשים שאומרים שאני בעל הון אבל היום להון שלטון יש משמעות שלילית במדינה, כך גם לטייקון, כך גם לבעל הון, לא כדאי להשקיע, ואם לא נשקיע לא תהיה התייעלות ואם לא תהיה התייעלות לא נוכל להעלות שכר עובדים או להוריד מחירי מוצרים".

רמי לוי: "בארה"ב הציבור יודע לקנות, הוא יודע לא לקנות בכל מחיר, אם זה יקר לא נקנה. זוהי התרבות. בישראל זה לא תמיד ככה. למה אנחנו צריכים לשלם 130% מס על רכב? זוג צעיר קונה רכב, לוקח הלוואה בבנק כל חודש 1,500 שקל. אחרי שהוא מחזיר את כל חובו על הרכב כמובן שהרכב כבר נשחק בהתאם לחוב שהוא החזיר".

"הדיור בארץ יקר כי המלט יקר, הברזל יקר, העובדים יקרים, קרקעות כמובן. מי אחראי על הקרקעות? המדינה, אתה קונה מהמדינה. היום לוקח יותר זמן להוציא היתר מאשר לבנות".