שווייץ ביטלה את שער התקרה לפרנק; מזנק מול הדולר

הדולר מתחזק מול מטבעות מרכזיים בעולם - ונופל 1.2% מול השקל ■ בנוסף, הפחית הבנק המרכזי את הריבית על הפקדונות לרמה של (0.75%-) ■ אפסילון: "אחת ההשלכות תהיה ירידה בתשואות האג"ח בארה"ב"

פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק
פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק

הבנק המרכזי בשווייץ ביטל היום (ה') בצעד דרמטי את שער התקרה שהציב לפרנק השווייצרי מול האירו. בתגובה, מזנק הפרנק מול הדולר בכ-14% לכ-0.87 פרנק לדולר, לאחר שמקודם זינק ב-33%.

בנוסף, הפחית הבנק המרכזי את הריבית על הפקדונות במדינה ל-0.75%- (מינוס).

בספטמבר 2011 הבנק המרכזי קבע רצפה לפרנק השווייצרי בשער של 1.2 פרנק לאירו. בעקבות כך, המטבע המקומי נחלש משמעותית, וכעת כאמור, הגבלה זו מוסרת.

המהלך של הבנק המרכזי היה מפתיע מאוד. בהודעת הריבית מסר הבנק: "אמנם שער הפרנק עדיין גבוה, אך תמחור היתר שלו פחת מאז הצבת שער ריצפה למטבע. הכלכלה ניצלה את התקופה הזו כדי להסתגל למצב החדש".

כך נראה הגרף של הדולר-פרנק זמן קצר לאחר הכרזת הבנק המרכזי:

דולר-פרנק
 דולר-פרנק

"הבנק של שווייץ הודיע במפתיע על ביטול קיבוע הפרנק לאירו בשער של 1.2 פרנק לאירו, מדיניות שהבנק שמר עליה בנחישות במשך 3 השנים האחרונות", מסר משה שלום, ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל. "במידה רבה, השער שקבע הבנק - 1.2 - היה לא ריאלי לאור חוזקו של הפרנק וחולשתו של האירו בשנים האחרונות. מדיניות זו חייבה את הבנק המרכזי של שווייץ להתערב באופן אקטיבי ורצוף במסחר במט"ח ולרכוש אירו בהיקף נרחב, וכנראה שהבנק מעריך כי לא יוכל לעמוד עוד בעלויות של מדיניות זו לאור ההערכה כי האירו צפוי להמשיך ולהיחלש על רקע המצב הכלכלי בגוש האירו ומדיניות ההרחבה הכמותית של ה-ECB.

"הסרת המחסום הזה אמורה להזניק כעת את הפרנק לא רק מול האירו, כי אם אל מול יתר המטבעות. מנגד, זו במידה מסוימת הבעת אי אמון של הבנק של שווייץ באירו, מה שעשוי להכביד על המטבע האירופי בטווח הקצר".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות אפסילון, הוסיף כי "נראה שהצעד של הבנק המרכזי בשווייץ מסמן עליית מדרגה במלחמת המטבעות העולמית. אני מעריך שבזמן הקרוב נמשיך ונראה היחלשות של המטבעות האירופאיים לאור הציפייה שהבנקים המרכזיים יציגו צעדים אגרסיביים להחלשת המטבעות. אחת התוצאות של הצעדים הללו תהיה ירידת תשואות בשוק בארה"ב שימשיך וייהנה מהסטה רבה יותר של כספים לאור התשואות השליליות באירופה".