התנהלות פלילית במט"ח

אין דין ואין דיין: ספקולנטים פועלים בתיאום לחיזוק השקל בשעות הלילה

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

מה שקורה בשבועות האחרונים במסחר במט"ח בשוק המקומי חייב להדיר שינה מעיניים רבות, אך משום מה, אולי בגלל שלשוק המט"ח אין באמת מפקח, אין דין ואין דיין, אף גורם מוסמך אינו מבחין, אינו פוצה פה לנוכח התרחשויות חמורות שאינן פחות מפליליות.

טור זה נכתב אגב לפני רעידת האדמה בשוק המט"ח העולמי בעקבות ההחלטה של שוויץ להסיר את התקרה ואירועי סוף השבוע רק ממחישים יותר טוב מכל דבר אחר את נחיצות הפיקוח על שוק המט"ח בישראל, שוק שכל אחד כבר מבין שאינו מתנהג לפי חוקי הכלכלה הישנים והלא טובים.

כמעט בכל יום מרגע פרסום השער היציג, ובעיקר במהלך שעות הערב והלילה בהן המסחר דליל במיוחד, מופיע גוף מסוים או מספר גופים הפועלים בתיאום מלא, ותוך מחזור מסחר אפסי מצליחים לחזק את השקל באגורות שלמות! אומנם אין זו תופעה חדשה, היא מתרחשת כבר שנים בתקופות מסוימות ומשום מה רק בכיוון אחד, אולם הבוטות והעוצמה הפעם חריגים באופן שזועק לשמיים.

אין ספק כי אם היה מדובר במניה ולא במטבע הלאומי היתה כבר רשות ני"ע נזעקת לעצור את המעורבים בפרשה, שכן ברור שמדובר כאן בהשפעה על שערי מסחר בדרכי תרמית. אף מוכר סביר לא יגיע יום אחרי יום דווקא בשעות בהן אין נזילות בשוק. מי שמוכר בשעות כאלו לא מעונין למכור. הוא מעונין אך ורק להשפיע על השער ולגרום לשקל להתחזק ותו לא.

בגרף הראשון ריכזנו עבורכם את ימי המסחר האחרונים מיום ה' 8/1 ועד יום ג' 13/1. אין צורך להרבות במילים. החיצים מבליטים את עוצמת התופעה שחוזרת על עצמה כמעט מדי ערב. אגב עקב דלילות המסחר ניתן לעתים לגרום לשקל להתחזק מבלי למכור אפילו דולר שחוק אחד. אם לא באים קונים ניתן לשחק עם השערים אף מבלי לסחור. כל דילר יודע זאת.

מסחר בדולר שקל בלילה
 מסחר בדולר שקל בלילה

את המסחר ביום ד' 14/1 בחרנו להפריד, היות ומעבר לתופעה שתוארה לעיל, התרחשה בו תופעה אותה אנו מכירים ומתעדים כבר זמן רב. הוא מתאר את מהלך המסחר בצמד דולר/שקל במקביל למסחר בצמד אירו/דולר. כאן רואים היטב כיצד מתבצעת מניפולציה בשערים שמטרתה כמובן לגרום להתחזקות השקל.

למעשה, מתחילת השנה ממשיך הדולר להתחזק ולשבור שיאים של למעלה מעשור שנים כמעט מול כל מטבע בעולם למעט השקל. למישהו כאן יש אינטרס ברור לא לתת לשקל להיחלש ובכל מחיר. ביום ד' הגיע הצמד לשיא של 1.173 דולר לאירו ואילו בצמד דולר/שקל כמעט ולא היתה תנועה. בצהרים התאושש מעט האירו מרמות השפל אליהן הגיע וזה נתן את האות למתקפת חורמה בשוק המקומי.

ניתן לראות היטב את הקווים הכמעט מקבילים של שני הצמדים, באותן דקות בדיוק, אולם ראו איזה פלא, כעבור זמן לא רב שב הדולר להתחזק לעומת האירו וכאן נשברה הקורלציה - השקל המשיך להתחזק, וכמובן, איך לא, המשיך בטיול היומי בשעות אחה"צ והערב. את סוף השבוע הסוער לא הוספנו בגרף, אולם מי שעקב אחר הנעשה בשווקים יכול היה בקלות להבחין איך פלא הטבע - השקל - כמעט ואינו מושפע מהתחזקות הדולר.

דולר שקל מול דולר אירו 14 בינואר
 דולר שקל מול דולר אירו 14 בינואר

בכל העולם עוצרים ומשעים סוחרים בשנתיים האחרונות ונפתחים הליכים פליליים כנגד גופים המעורבים בהטיות שערים. גם אירועי סוף השבוע האחרון נחקרים למרות שבמקרה זה אין לעניות דעתי מה לעשות כל עוד יכולות המינוף אינן מוגבלות. בארץ, לעומת זאת, אין דין ואין דיין. מי אמור לפקח על מסחר תקין בשוק המט"ח? בנק ישראל? המפקח על הבנקים? (אין כאן חלילה האשמה נגד הבנקים המקומיים) האוצר? רשות ני"ע? מי בדיוק?

צריך לעשות אבחנה בין מסחר תקין המתנהל במהלך היום לבין מה שאירע כאן בשבועות האחרונים. היו שהביעו תמיהה כיצד יתכן שהדולר מתחזק בכל העולם ואילו כאן, מאז שנגע כמעט בשער 4 שקלים לדולר, הכיוון הפוך. יש לא מעט גופים עסקיים - חברות, גופים מוסדיים וקרנות הון סיכון, שהחליטו כי שער 4 שקלים מהווה סביבה נוחה לקבע את חשיפת הפעילות העסקית לשנת 2015. הם ניצלו את השערים והמירו/הגנו על הפעילות השנתית. זה לגיטימי לחלוטין ומסביר חלק מהתחזקות השקל. מה שלא לגיטימי זה מה שתואר כאן. לא לגיטימי ומסוכן למשק.

כמדומני, כולם כבר מבינים שכשמדברים על כלכלה בישראל הכל מתחיל ונגמר בשער החליפין. בשער 3.5 שקלים לדולר, היצוא, שהוא מנוע הצמיחה המרכזי בישראל, נמצא בנסיגה; התעשיה המקומית סובלת; הצמיחה בירידה; הכנסות המדינה ממסים קטנות והגירעון גדל.

כשהדולר מתקרב ל-4 שקלים לדולר הכל פתאום מסתדר. על כן, הרשויות חייבות לעשות כל מה שביכולתן על מנת למנוע מהלכים מניפולטיביים מהסוג הזה ואין יותר קל מכך. מעבר למעשה שהוא עבריינות לשמה, מעבר לפגיעה במשק, קיים כאן חשש של ממש שגופים נוספים שחלקם ישבו על הגדר וחלקם פעלו בכיוון ההפוך, יראו כי טוב ובהיעדר יד מפקחת יצטרפו לחגיגה ואז כל העבודה הברוכה של בנק ישראל והאוצר תרד לטמיון. לתופעות כאלה אין מקום בשוק ומן הראוי לנקוט בפעולה מהירה ואגרסיבית למען לא יישנו.

יוסי פרנק, יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות, תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.