אלשטיין התחייב להזרים עד 400 מ' ש', בן-משה בונה על התנגדות הנאמנים לגיוס

יחד עם רכישת זכויות נוספות בשוק, מתכוון אלשטיין, יוזם המהלך, להזרים כ-400 מיליון שקל ■ בן-משה לא התחייב להשקיע, אך עשוי להזרים את חלקו בהנפקה

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

אחרי תהליך ארוך ורב תהפוכות, פרסמה היום חברת אי.די.בי פתוח את התשקיף לקראת גיוס של עד 806 מיליון שקל מבעלי מניות קיימים, באמצעות תהליך של הנפקת זכויות.

בעל השליטה אדוארדו אלשטיין (31%), שהציע את מתווה הנפקת הזכויות כדרך הנכונה לחיזוק ההון, התחייב בתשקיף למלא את חלקו בהנפקה ולהזרים לה 256 מיליון שקל. אלשטיין גם מתכוון לרכוש זכויות נוספות בשוק, שיימכרו בידי בעלי מניות שיוותרו על זכותם להשתתף בהנפקה, כך שבסך הכול הוא צפוי להזרים לאי.די.בי פתוח כ-400 מיליון שקל במהלך הנוכחי.

הנפקת הזכויות תתבצע לפי המחיר בו סיימה אתמול מניית אי.די.בי את המסחר בבורסה - 1.512 שקלים. המהלך יזכה את בעלי המניות ב-45 מניות ועוד 56 אופציות במחירי מימוש של 1.66-1.97 שקל עבור כל החזקה של 25 מניות.

מימוש מלא של האופציות בשנים הקרובות אמור להגדיל את קופת החברה ב-400 מיליון שקל נוספים.

בעל השליטה השני באי.די.בי, מוטי בן משה, שגם כן מחזיק ב-31% מהחברה, טרם התחייב להשתתף בהנפקה ומעדיף לפי שעה לשמור על עמימות, כל עוד אין הוא מחויב להודיע על החלטתו.

הוא עצמו ממשיך להסתייג מהמהלך, ומקווה שהתנגדויות שהוגשו מצד הנאמנים להסדר החוב באי.די.בי אחזקות - עו"ד חגי אולמן ורו"ח אייל גבאי, יביאו לבסוף לשינוי ההחלטה.

למרות זאת, מקורבי בן משה דאגו היום להבהיר כי יש בידיו היכולות הפיננסיות להזרים את חלקו, במידה שיחליט לעשות כן כדי לשמור על שוויון בהחזקה מול אלשטיין.

הנפקת הזכויות תגדיל מיידית את הון המניות של אי.די.בי ב-177% ל-830 מיליון מניות, וזאת לפני הכללת המניות שינבעו במקרה של מימוש האופציות.

המשמעות היא כי אם אלשטיין ירכוש כמחצית הזכויות בהנפקה, הוא יגיע להחזקה של 43% בהנחת מימוש כלל הזכויות, או אף יותר מכך אם רק חלק מהזכויות ימומשו.

אם בן משה לא יעשה כמוהו, תרד החזקתו לשיעור של עד 11% מהמניות (תלוי בשיעור ההשתתפות של שאר בעלי המניות) וכוחו להשפיע על החלטתו הדירקטוריון ילך ויצטמצם.

משכך, נראה כי אם התנגדותם של אולמן וגבאי תישאר על הנייר ולא תתבטא בפנייה לביהמ"ש לעצירת התהליך, צפוי בן משה להשתתף בכל זאת בהנפקה כדי לשמור על כוחו בשליטה.

הנאמנים מזהירים מפגיעה בנושים

אולמן וגבאי שלחו אתמול מכתב חריף לדירקטוריון אי.די.בי, ובו טענה כי המהלך יפגע בנושי אי.די.בי אחזקות, שחלק ממניותיהם עדיין נמצא בידי שני הנאמנים, ולכן הם אינם יכולים להשתתף בהנפקה. אולמן וגבאי טוענים במכתב כי הנפקת הזכויות מבוצעת במחיר שאינו משקף את השווי הנכסי הנקי של החברה, וכי מדובר למעשה בעסקת בעלי עניין שמחייבת את תמיכת רוב בעלי מניות המיעוט.

הם דורשים מהחברה להחליף את ההצעה הקיימת בהנפקה פרטית שתלווה בהסכמת בעלי השליטה, שלא לסחור במניותיהם עד למימוש מלא של התחייבויותיהם במסגרת הסדר החוב של אי.די.בי אחזקות. עם זאת, אולמן וגבאי אינם מאיימים בפנייה לביהמ"ש לעצירת התהליך אם טענותיהם לדירקטוריון לא יתקבלו, ולכן מכתבם עשוי להתברר בדיעבד כמס שפתיים לנושי אי.די.בי אחזקות, שהסדר החוב עלה להם בינתיים בתספורת גבוהה בהרבה מזו שציפו לה.