מתח לקראת החלטת ה-ECB: מה לעשות היום עם הכסף?

רגע האמת בשווקים מתקרב: "לאירופים יש נטייה להרוס. כולם מצפים למשהו נועז והפעם האחרונה שקרה משהו כזה באירופה הייתה בפלישה לפולין"

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

בעוד יומיים זה יקרה: הבנק המרכזי האירופי (ECB) בראשות מריו דרגי צפוי להכריז על תוכנית הקלה כמותית גדולה - והציפיות בשווקים בשמיים.

סקר שערכה סוכנות בלומברג מגלה כי 93% מהכלכלנים מצפים לתוכנית בהיקף של 550 מיליארד אירו. מטרת התוכנית היא להחזיר את אירופה לצמיחה כלכלית ולהוציא אותה מהדפלציה. בגרמניה ממשיכים להתנגד לתוכנית בטענה שתגרום לפיחות חד באירו ותגרור עלויות גבוהות שיוטלו בסופו של דבר בעיקר על כספי משלם המסים הגרמני. מצד שני, נשיא צרפת, הכלכלה השנייה בגודלה באירופה, בירך על התוכנית.

גרמניה החריפה השבוע את ההתנגדות שלה לתוכנית ההקלה הכמותית. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", אתמול עלה קמפיין בתקשורת הגרמנית שמבליט את הסיכונים בתוכנית קניית האג"ח הממשלתיות של הבנק המרכזי האירופי, והעיתון היומי המוביל במדינה ("בילד") הזהיר את קוראיו שאם התוכנית הזו תצא לפועל, האירו עלול "לאבד גובה בצורה דרמטית".

לפי ה"פייננשל טיימס", הציבור הגרמני שותף במידה רבה לחששותיה של הממשלה בנוגע לתוכנית. דרגי הגיב לביקורת ב"מתקפת קסם", כולל הענקת ראיונות נדירים לשני עיתונים חשובים בגרמניה.

לקנות מניות ולהתכונן לכל תרחיש

קשה לדעת כיצד השווקים יגיבו לתוכנית, שכן הכל תלוי בהיקפה הסופי. סוחרים מזהירים שהציפיות בשוק כל-כך גבוהות, כך שמכאן אפשר להתאכזב בקלות.

"הציפיות כה גבוהות כך שלא משנה מה הבנק האירופי יעשה, מישהו, איפשהו - לא יהיה מרוצה", אמר לאתר הכלכלי מרקטוואץ' אדם סרחאן, מנכ"ל בית ההשקעות סרחאן. "גם המשקיעים בארה"ב ממתינים בדריכות להחלטת ה-ECB כיוון שאירופה היא שותפת הסחר הגדולה של ארה"ב".

ההערכה הרווחת בשוק היא שלא צפויה הפתעה מאכזבת מהחלטת ה-ECB, אבל יש כמה נביאי זעם שמזהירים מהעתיד לבוא, כמו למשל בבלוג הכלכלי ibankcoin שם נכתב: "לאירופים יש נטייה להרוס דברים. כולם מצפים מהם למשהו נועז, והפעם האחרונה שאירופה עשתה משהו נועז הייתה כשגרמניה פלשה לפולין".

אז מה לעשות עם הכסף? בבית ההשקעות Northman Trader טוענים כי בורסות אירופה עשויות לזנק בעקבות תוכנית ההקלה הכמותית ביבשת. הם מזכירים שתוכניות רכישות האג"ח בארה"ב הציתו גל עליות ענק בשנים האחרונות וטוענים כי זה יכול לחזור על עצמו כעת באירופה.

הם גם סבורים כי בזמן שארה"ב סיימה על ההקלה הכמותית ומתכוננת להעלאת ריבית, השקת הקלה כמותית באירופה יכולה לגרום למשקיעים בעולם להסיט כספים מהשוק האמריקאי לשוק האירופי.

איך להתכונן להחלטת ה-ECB? הנה ההמלצה של בית ההשקעות IG: לפתוח פוזיציית לונג (קנייה) על הדקס הגרמני או הקאק הצרפתי - ולהיות מוכנים לכל תרחיש.