בג"ץ נגד רשות החשמל: לא מעבירה נתונים ליצרנים הפרטיים

לטענת יצרני החשמל הפרטיים, כבר חודשים שהם פונים לרשות החשמל בבקשה לקבל את הנתונים, אולם היא נמנעת מלספק אותן ■ מבלי שיקבלו את הנתונים, היצרנים לא יוכלו להגיב לחישוב העלויות שערכה הרשות

חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל
חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל

פורום יצרני החשמל הפרטיים עתר היום (ד') לבג"ץ כנגד רשות החשמל, בטענה כי הרשות מתכוונת להשית על יצרניות החשמל הפרטיות עלויות מבלי לספק להן נתונים כיצד הגיעה לחישוב שעשתה.

לטענת היצרניות, כבר חודשים שהן פונות לרשות בבקשה לקבל את הנתונים, אולם היא נמנעת מלספק אותן. ללא שיקבלו את הנתונים, לא יוכלו להגיב לחישוב שעשתה הרשות - כך טוענות היצרניות.

במה מדובר? לחברת החשמל יש כמובן הוצאות ייצור של החשמל, אבל במקביל גם עלויות מערכתיות, הכוללות עלויות של גיבוי המערכת, איזון, אחזקה ואדמיניסטרציה. על-פי הערכות במשק האנרגיה, עלויות אלה מגיעות בכל שנה ל-4-5 מיליארד שקל, ונכון להיום הן מוטלות במלואן על צרכני חברת החשמל.

באוגוסט האחרון קבעה רשות החשמל עלות של 4.56 אגורות לקילו-ואט שעה (הכולל גם את עלות ההולכה), שבה ייאלצו לשאת גם לקוחות יצרני החשמל הפרטיים. אלה כוללים בעיקר תאגידים ומוסדות גדולים, כמו את בתי הזיקוק בחיפה, קבוצת עזריאלי, אינטל, משרד הביטחון, מקורות, שטראוס, אסם, חברת נמל אשדוד ועוד.

ואולם, יצרניות החשמל הפרטיות, אשר אמורות לספוג עלות נוספת זו, טוענות כי המעט שמגיע להן הוא להבין כיצד הגיעה הרשות לחישוב זה.

איתי אייגס, מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים, מסר: "רשות החשמל מתחמקת במשך מספר חודשים מלפרסם לציבור ובעיקר לחברי הפורום את הנתונים על-פיהם נקבעו התעריפים. לצערנו הרב, התנהלות רשות החשמל לא מותירה ליצרנים הפרטיים כל ברירה, ונאלצנו לפנות לבית המשפט העליון, על מנת למנוע מהרשות לנקוט בצעדים שעלולים להיות הרסניים למשק החשמל ולפגוע בתחרות התפתחת".

העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין עמית קריספין ורועי בלכר ממשרד גולדפרב-זליגמן.

מרשות החשמל נמסר: "רשות החשמל מכירה בפורום היצרנים הפרטיים ועובדת מולו. עם זאת, עמדת הרשות העקבית, אשר הובהרה פעמים רבות לפורום היצרנים, היא כי לעניין קביעת עלויות ליצרני חשמל פרטיים שונים - אשר מוטלות על צרכני החשמל לשנים רבות - הרשות לא תקבל עמדה אחידה של כלל יצרני החשמל, באמצעות פורום יצרני חשמל פרטי.

"יש לזכור כי המדובר בפורום אשר מאגד למעשה מתחרים, אשר אמורים להיות בעלי מבנה עלויות שונות, והרשות נדרשת לשקיפות לצורך קבלת מידע מכל יצרן בנפרד על מנת לקבוע עלויות לציבור באופן המיטבי ביותר. מדובר בעלויות המוטלות על ציבור צרכני החשמל לשני העשורים הבאים, והיא נדרשת למידע פרטני מכל יצרן בנפרד לצרכי הצלבת מידע ושקיפות.

"כמובן שפניות יצרנים פרטיים פרטנית, נענות תמיד. לראיה - פניות פרטניות דומות שהגיעו לרשות החשמל מרבות מחברות הפורום, קיבלו מענה מלא ובהיר לבקשותיהן, על-פי חוק".