פרס: "הבחירות - על 2 מדינות או ניהול המשבר"

נשיא המדינה לשעבר בדאבוס: "אם הייתי ערבי והייתי שואל את עצמי מי מהווה סכנה גדולה יותר, הטרור או ישראל, הייתי עונה הטרור" ■ תומאס פירדמן איחל לו "עד 120", פרס ענה: "למה אתה כזה קמצן?"

שמעון פרס / מארק ניימן-לע''מ
שמעון פרס / מארק ניימן-לע''מ

"הבחירות בישראל הן בין מחנה של שתי מדינות לבין מחנה של ניהול המשבר", כך אמר היום (ה') נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס בהופעה בפני הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. פרס לא הביע את עמדתו בבחירות אך הסתפק בשאלה רטורית "האם אפשר לנהל את המשבר?". בהמשך אמר פרס שהוא סבור שאף מדינה אינה מסוגלת לפעול כיום לבדה. "לגלובליזם אין ממשלה. אין מי שיעצור את החרם".

פרס נשאל על-ידי המנחה, העיתונאי והסופר טום פרידמן, לגבי המלחמות והטרור בעולם הערבי והשיב כי "לערבים יש סיבה לא פחות טובה מלנו להילחם בטרור, הטרור הורס מדינה אחרי מדינה. אם הייתי ערבי והייתי שואל את עצמי מי מהווה סכנה גדולה יותר, הטרור או ישראל, הייתי עונה הטרור".

פרס טען כי דיכוי נשים הוא המחסום העיקרי בפני דמוקרטיזציה ופיתוח כלכלי במזרח התיכון וציטט מחקר שקרא לאחרונה לפיו אם מצרים תתן זכויות שוות לנשים, התמ"ג שלה יגדל ב-34%. "כששאלו אותי מי נגד דמוקרטיה במזרח התיכון אמרתי הגברים בשם אללה".

פרס נשאל "מה דעתך על הקריאה ליהודי צרפת לעלות לישראל. האם ישראל תהיה בטוחה יותר כשיהודי העולם יעלו אליה?". פרס השיב: "הסיבה שאנחנו רוצים שיהודים יעלו לישראל איננה רק אנטישמיות. התקיימנו 2000 שנה ללא ארץ בזכות התורה אבל שילמנו על זה מחיר גבוה ולכן החלטנו שהגיע הזמן שיהיה לנו בית. הציונות אינה מחאה נגד אף אחד אלא ניסיון לקבוע לעצמנו את העתיד. לגבי ישראל יש פרדוקס בין השטח הקטן עצמו. תראה את הר הבית - 2 קמ"ר שמיליארדי אנשים בעולם מוטרדים לגביו. כשהגענו לא הייתה אדמה ולא היו מים. היו שני אגמים, אחד מת השני גווע. לא היו לנו משאבי טבע. הגדולה שלנו נובעת מכלום. אנחנו דוגמה לאנשים שמעשירים את האדמה והאדמה מעשירה אותם".

פרידמן התעניין בסוד אריכות ימיו של פרס (91) ופרס השיב כי הוא מאמין במשמעת עצמית בכל הקשור לתזונה ולמשקל ואמר "ספור את ההישגים שלך ואת החלומות שלך. אם יש לך יותר חלומות מאשר הישגים - סימן שאתה עדיין צעיר". פרידמן ביקש לסיים את הריאיון בברכה בעברית "עד 120" ופרס השיב "למה אתה כזה קמצן?".