מפלגת השמאל ביוון מרגיעה את המשקיעים: נכבד התחייבויות

הבחירות הכלליות ביוון יתקיימו ביום ראשון הקרוב ■ מפלגת האופוזיציה היוונית סיריזה צפויה לזכות

דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג
דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג

מנהיג מפלגת האופוזיציה היוונית סיריזה, אלקסיס ציפיראס, אמר היום (ה') שמפלגתו מהשמאל תכבד את הכללים התקציביים של האיחוד האירופי ותהיה מחויבת ליעדי חיסול הגירעון התקציבי של יוון. זו הושטה נוספת של עלה זית לנושים של יוון לקראת הבחירות הכלליות שאמורות להתקיים ביום א', ובהן צפויה המפלגה לזכות.

ציפיראס (40) פרסם היום מאמר דעה ב"פייננשל טיימס", שבו נאמר שסיריזה תערוב ל"אמנה חברתית חדשה" שתכלול סיום של הצנע, שיוביל ל"יציבות פוליטית וביטחון כלכלי". "ממשלת סיריזה תכבד את התחייבויותיה של יוון, כחברה במרחב האירו, לשמירה על תקציב מאוזן, ותתחייב ליעדים כמותיים", כתב ציפיראס.

שלושה ימים לפני הבחירות הכלליות המוקדמות, הסקרים מראים שסיריזה עומדת להביס את מפלגת הדמוקרטיה החדשה של ראש הממשלה המכהן אנטוניס סמראס. המצביעים נמשכים למצע סיריזה, שכולל התנגדות לתנאי הסיוע שנכפו על יוון, ואילו המשקיעים חוששים מהאי-ודאות שתיווצר ביוון ובשוקי ההון כתוצאה מניצחון של סיריזה. תשואות האג"ח היווניות היו הגבוהות ביותר בחודש שעבר מבין 34 האג"ח הריבוניות שכלולות במדד האג"ח העולמי של בלומברג. בורסת אתונה הייתה בעלת הביצועים הגרועים ביותר מבין הבורסות העיקריות בחודש שעבר.

ציפיראס כתב שהדיונים על מחיקת החוב הציבורי היווני ברוח התחייבות מסע הבחירות של סיריזה אינם חייבים להיות דרמטיים. "יש לנו מחויבות לשאת ולתת בפתיחות, בכנות וכשווים עם עמיתינו האירופים", נאמר במאמר שלו. "אין צורך שכל צד ינופף בכלי נשקו".

מנהיגים במרחב האירו, בהם שר האוצר הגרמני וולפגנג שוובלה, חזרו ואמרו בעבר שמחיקת חלק מהחוב היווני שציפיראס מציע אינה על סדר היום. "אין תמיכה פוליטית במחיקה של החוב היווני", אמר אתמול שר האוצר ההולנדי ג'רום דיסלבלום בראיון לתחנת טלוויזיה בארצו. "הנושים של יוון מוכנים לדון בתנאי פירעון קלים יותר של החוב היווני, אם זה יהיה נחוץ מנקודת מבט פיננסית-כלכלית". דיסלבלום מכהן כיו"ר התורן של מועצת שרי האוצר של מדינות מרחב האירו.