אלשטיין: "טענת בן-משה לחוסר תום-לב נועדה להלך אימים"

בעל השליטה שיזם את הנפקת הזכויות באי.די.בי טוען כי מדובר במהלך נחוץ והכרחי ■ שותפו, מוטי בן-משה, יכריע בימים הקרובים אם להשתתף בהנפקה כדי לשמור על חלקו בחברה, או לנסות ולנצל את הונו לרכישה בהסכמה של אחד מנכסיה

אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

המאבק בין אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה על השליטה בקבוצת אי.די.בי הולך ומתחמם, לקראת הנפקת הזכויות שתבצע החברה ושעשויה לשנות דרמטית את מאזן הכוחות בין השניים, המחזיקים 31% המניות כל אחד.

בתגובה לטענות בן-משה, לפיהן הנפקת הזכויות היא מהלך פסול וחסר תום-לב שיזם אלשטיין במטרה להשתלט על אי.די.בי, טוען אלשטיין במכתב לבן-משה כי מדובר במהלך נחוץ והכרחי לחברה, ש"עולה בבירור בקנה אחד עם טובתה וצרכיה".

הנפקת הזכויות, שעתידה להתבצע ב-5 בפברואר, מיועדת לגייס עד 806 מיליון שקל לקופת אי.די.בי, לפי מחיר של 1.5 שקל למניה. משמעות המהלך היא הגדלה מיידית של הון המניות של החברה בשיעור של עד 230% (מ-296 ל-990 מיליון מניות), שיביא לדילול חריף בשיעור ההחזקה של בעלי מניות קיימים שיעדיפו לוותר על השתתפותם בהנפקה. במסגרת ההנפקה אף יוקצו למשתתפים 863 מיליון אופציות משלוש סדרות, שמימושן המלא יגדיל את מספר המניות של אי.די.בי בעוד 87% (מעבר למניות שיוקצו בהנפקת הזכויות).

אלשטיין, יוזם המהלך, כבר הכריז כי ימלא את חלקו בהנפקה עם רכישת מניות ב-256 מיליון שקל, וכן ירכוש זכויות נוספות בבורסה שיגדילו את השקעתו בהנפקה לעד 400 מיליון שקל. אלשטיין גם התחייב, בנוסף להשקעתו בהנפקה, לממש אופציות מסדרה א' של אי.די.בי שברשותו תמורת 150 מיליון שקל (סך הכול - 550 מיליון שקל).

בן-משה, מנגד, טרם הכריז כיצד ינהג, ובחר לתקוף את אלשטיין והצעתו במסגרת תשקיף ההנפקה. נציין כי אי-השתתפות של בן-משה בהנפקה תדלל את החזקתו לכ-9% ממניות אי.די.בי, בעוד ששיעור ההחזקה של אלשטיין יגדל ל-44% לפחות.

לא מן הנמנע, כי אם יחליט בן-משה לוותר על השתתפותו בהנפקה, הוא ינסה לחתור למהלך מוסכם בו ירכוש אחד או יותר מנכסי אי.די.בי, שהמרכזיים שבהם הינם מניות השליטה בכלל ביטוח, שופרסל, סלקום ונכסים ובנין.

בן-משה, כך על-פי התשקיף, רואה בהנפקת הזכויות "מהלך-בזק פסול" שנכפה על דירקטוריון אי.די.בי פתוח בידי אלשטיין, במטרה להשתלט על החברה. "חוסר תום-הלב במהלך מתבטא, בין היתר, בכך שדולפין הולנד (החברה דרכה מחזיק אלשטיין באי.די.בי, ע' כ') קצבה סד זמנים בלתי אפשרי להצעתה, ולא הסכימה לחלק את הנפקת הזכויות למספר שלבים. זאת, על אף שהוסבר בישיבת הדירקטוריון על-ידי גורמים מקצועיים כי חלוקה כאמור תאפשר הגדלת היקף השתתפות הציבור בהנפקת הזכויות".

במכתב התגובה ששלח היום אלשטיין באמצעות עורכי דינו, דוד חודק ואיתן אפשטיין, נכתב כי כל חברי הוועדה, שכללה את שני הדירקטורים החיצוניים באי.די.בי ואת הדירקטור הבלתי תלוי, תמכו בגיוס ההון "באופן נחרץ וברור".

"צורך דחוף להזרים הון ולחזק הנזילות"

אלשטיין ובן-משה השקיעו עד היום 1.4 מיליארד שקל במהלך השתלטותם על אי.די.בי פתוח, במסגרת הסדר החוב של החברה האם לשעבר, אי.די.בי אחזקות. אלא, שבארבעת החודשים האחרונים איבדה מניית החברה 70% מערכה, והחברה נסחרת כעת לפי שווי של 420 מיליון שקל, מה שמשקף להחזקתם המשותפת של השניים שווי של כ-280 מיליון שקל בלבד - הפסד של יותר מ-1.1 מיליארד שקל "על הנייר".

אי.די.בי מציינת בתשקיף כי בהנחה שאלשטיין יעמוד בהתחייבויותיו, יידרשו לה מקורות נוספים של 146 מיליון שקל לעמוד בהתחייבויות ל-2015, וכן סכום נוסף של 652 מיליון שקל לתשעת החודשים הראשונים של 2016. כך, שאם גם בן-משה יזרים לה בשנה הקרובה 550 מיליון שקל, צורכי המזומנים עד סוף ספטמבר 2016 יצטמצמו ל-248 מיליון שקל בלבד.

עורכי הדין של אלשטיין כותבים עוד, כי בן-משה נמנע מלהציע תוכנית מימון חלופית שתתן מענה רלוונטי לצרכי החברה, או מלהתחייב להזרים הון לחברה, למרות שאין כל ספק שהיא זקוקה בדחיפות למימון והון.

במכתב שנשלח לעורכי הדין של בן-משה, אלון בנימיני וגיורא ארדינסט, נכתב כי הטענה לפיה "גיוס ההון בדרך של הנפקת זכויות הינו מהלך הטובל בחוסר תום-לב, היא סתמית, חסרת כל בסיס, וכל מטרתה להלך אימים על מרשתנו ועל חברי הדירקטוריון, תוך שהיא מתעלמת במופגן מהמצב הפיננסי המורכב והמאתגר בו מצויה החברה בעת הזאת. מרשתנו פועלת לכל אורך הדרך בתום-לב ולטובת החברה, ואין חולק כי גיוס ההון בדרך של הנפקת זכויות משרת נאמנה את טובת החברה ואת צרכיה, ודומה שכל הפוסל במומו פוסל.

"בדומה לכך", מוסיפים עורכי הדין, "גם טענת מרשכם לפיה כביכול הנפקת הזכויות הינה 'מהלך-בזק' שהוצב לגביו 'סד זמנים בלתי אפשרי' במטרה להשתלט על החברה, היא טענה מגמתית שאינה נכונה ומשוללת יסוד. הצורך הדחוף להזרים הון לחברה ולחזק את מבנה ההון ורמת הנזילות שלה באמצעות הנפקת זכויות בהיקף משמעותי (והסכמתה להשתתף בהנפקת זכויות כאמור), הוצג על-ידי נציגי מרשתנו פעם אחר פעם, מזה חודשים ארוכים, בפני דירקטוריון החברה".