החרם על נתניהו: אחרי אובמה, קרי מודיע שלא ייפגש עמו

הערכות: אובמה לא ינאם בוועידה השנתית של אייפ"ק, במארס, ואולי גם סגן הנשיא ביידן לא יגיע, בניגוד למקובל

ברק אובמה בנימין נתניהו / צילום:  צילום: אבי אוחיון לע"מ
ברק אובמה בנימין נתניהו / צילום: צילום: אבי אוחיון לע"מ

הכתף הקרה שמפנה ממשל אובמה לעבר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נעשית צוננת יותר: זמן קצר לאחר שהנשיא ברק אובמה הודיע כי לא ייפגש עם נתניהו בעת ביקורו בוושינגטון בתחילת מארס, "כדי לא ליצור רושם של התערבות בבחירות בישראל", הודיע שר החוץ בממשלו, ג'ון קרי, כי אף הוא לא ייפגש עם ראש הממשלה.

בהעדר ביקור בלשכה הסגלגלה, נתניהו לא יתאכסן בבית-ההארחה הנשיאותי, בלייר האוז, מול הבית הלבן, שבו הוא משתכן בדרך-כלל במהלך ביקוריו בבירת ארה"ב.

כמו הבית הלבן, גם משרד החוץ האמריקאי אמר שקרי יימנע מפגישה עם נתניהו בגלל סמיכות ביקור רה"מ לבחירות בישראל.

דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ברנאדט מיהן, אמרה הערב: "על סמך נוהל רב שנים, ובאופן עקרוני, איננו נפגשים עם ראשי מדינות, או מועמדים פוליטיים, בסמוך לבחירות במדינותיהם, כדי להימנע ממראית עין של השפעה (אמריקאית) על בחירות דמוקרטיות במדינה זרה. לפיכך, הנשיא לא ייפגש עם ראש הממשלה נתניהו בגלל הסמיכות למועד הבחירות בישראל, שבועיים בלבד לאחר נאומו המתוכנן של נתניהו בקונגרס".

היא הוסיפה: "הנשיא הבהיר את התנגדותו לכוונת הקונגרס לאשר חקיקה על איראן שתחתור תחת המו"מ שאנו מנהלים עימה ותחולל פילוג בקהיליה הבינלאומית. הנשיא ניהל שיחות רבות עם ראש הממשלה ומבוטחני שהוא יוסיף לקיים עמו קשר כדי לדון על נושא זה ונושאים חשובים אחרים".

קודם לכן הודיעה לשכת יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, כי נתניהו ביקש לדחות את מועד נאומו לפני מליאות שני בתי הקוגנרס מ-11 בפברואר ל-3 במארס. נתניהו מתכנן להגיע לוושינגטון בתחילת מארס כדי לנאום בוועיד השנתית של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. ביינר נענה לבקשה.

לשכת נתניהו בירושלים הודיעה הערב כי היא מקבלת בתודה את ההזמנה לנאום בקונגרס. ההודעה מדגישה כי ההזמנה נשלחה בשם ראשי שתי הסיעות בקנגרס, הרפובליקאית והדמוקרטית. "הנאום לפני הקונגרס יאפשר לרה"מ להודות לנשיא אובמה, לקונגרס ולעם בארה"ב על תמיכתם בישראל".

בוושינגטון רווחות הערכות לפיהן אובמה לא ינאם השנה בוועידת אייפ"ק, וייתכן שגם סגנו, ג'ו ביידן, ידיר רגליו ממנה. לפי הערכות אלה, מילאה השדולה תפקיד חשוב במגעים לקראת הזמתנו של נתניהו לנאום בקונגרס. בדרך-כלל, הנשיא או סגנו מכבדים את הוועידה בנוכחותם.

אמש אמר ל"גלובס" מקור על גבעת הקפיטול: "לא אתפלא אם הדברים לא יידרדרו לכלל משבר חדש ביחסים בין נתניהו לאובמה".

אתמול, מיד לאחר שניתן פומבי להזמנת נתניהו לקונגרס, אמר דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, כי ההזמנה היא הפרה של הפרוטוקול הדיפלומטי הנורמלי. לדבריו, הנוהל הדיפלומטי המקובל הוא שמנהיג של מדינה זרה, שמבקש לבקר בארה"ב, יתקשר תחילה לבית הלבן, דבר שנתניהו לא עשה. הוא הדגיש, שהממשל לא שמע דבר על הזמנת נתניהו לפני שהידיעה פרצה, כמה שעות קודם לשיחה עם הכתבים.

ביינר הודה, כי לא שיתף את הבית הלבן במגעים שקדמו להזמנה וטען, כי הקונגרס ראשי לפעול על דעת עצמו.