סדק בתמיכת הקונגרס בישראל: צירה דמוקרטית נגד נתניהו

ראש הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים, ננסי פלוסי: נאומו בקונגרס לא יאה ולא מועיל ■ דובר הבית הלבן: החריגה מהפרוטוקול לא רק של ביינר אלא גם של נתניהו

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בקיע בחומת התמיכה הדו-מפלגתית של הקונגרס בישראל: ננסי פלוסי, מנהיגת הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים, מתחה אמש (ה') ביקורת על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בגין נאומו המתוכנן בקונגרס ב-3 במארס. ביקורת של מחוקקים אמריקאים, משתי המפלגות, על מנהיגים ישראליים היא נדירה ביותר, ודברי פלוסי מעידים על הזעם שעוררה הזמנת נתניהו לקונגרס בקרב המפלגה הדמוקרטית. המחוקקת נחשבת ידידה נאמנה של ישראל על גבעת הקפיטול.

בשיחה עם כתבים אמרה פלוסי: "איננו יכולים להניח לשיחות באיראן להיכשל רק מפני שהקונגרס רוצה לעשות שרירים שלא לצורך. אם זו מטרת ביקורו של של ראש הממשלה נתניהו, שבועיים לפני הבחירות בארצו שלו, ובעיצומו של המו"מ עם איראן, אני פשוט חושבת שזה לא יאה ולא מועיל".

פלוסי חזרה והדגישה את סמיכות המועדים בין הנאום לבחירות:"יש חששות לגבי העובדה, שנתניהו ישא את הנאום שבועיים לפני הבחירות בישראל. אינני חושבת שזה יאה למדינה כלשהי, שראש המדינה יגיע לכאן שבועיים לפני הבחירות בארצו שלו".

ובעקיצה לנתניהו, שקבע כי ההזמנה שקיבל מהקונגרס חתומה ע"י שתי המפלגות, הכחישה פלוסי בתוקף כי יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, התייעץ עמה לפני שהזמין את נתניהו. העקיצה כוונה גם לביינר עצמו, שטען, בוהדעה רשמית, כי ההזמנה ניתנה "בשם ההנהגה הדו-מפלגתית של בית-הנבחרים והסנט". גם ראש הסיעה הדמוקרטית בסנט, הארי ריד, אמר כי איש לא התייעץ עמו על ההזמנה.

"זה דבר חריג שיו"ר בית-הנבחרים מחליט שהוא מזמין אנשים למושב משותף של שני הבתים בלי לקיים התייעצות עם המפלגה האחרת", אמרה פלוסי. לדבריה, כאשר היא היתה יו"ר בית-הנבחרים, היא היתה אחראית לביקורים של ראשי מדינות רבים, ותמיד תיאמה את הביקורים עם ראשי הסיעות הרפובליקניות בסנט ובבית-הנבחרים.

דובר הבית הלבן הלבן, ג'וש ארנסט, אמר אתמול, כי גם ביינר וגם נתניהו אשמים בחריגה מהפרוטוקול, שהממשל מייחס להזמנת נתניהו לקונגרס. "הפרוטוקול הוא, שמנהיג של מדינה זרה יקיים קשר עם מנהיג המדינה שבה הוא במקש לבקר עוד לפני הביקור", אמר ארנסט. "זה לא קרה במקרה שלפנינו".