ערוץ 1: לא ייתכן שהגביע בכדורסל ישודר בערוץ שלא נגיש לכולם

ברשות השידור טוענים כי איגוד הכדורסל לא היה צריך למכור את הזכויות לערוץ הספורט; מסרבים להזיז את משחק הכדורגל בין מכבי ת"א לק"ש שנופל על חצי הגמר

מחלוקת גדולה סביב שידור חצאי גמר הגביע בכדורסל בחודש הבא, שבה מעורבים ערוץ 1, איגוד הכדורסל וערוץ הספורט - הגיע בימים האחרונים עד לשולחנו של הממונה על התקציבים במשרד האוצר.

הסכסוך החלל בעקבות מכרז זכויות השידור של משחקי גביע המדינה בכדורסל שיצא לפני כחודשיים, ובו זכה ערוץ הספורט אחרי שהגיש את ההצעה הגבוהה ביותר - כ-550 אלף שקל.

ערוץ 1, שהגיש הצעה של כ-270 אלף שקל, פנה לאיגוד הכדורסל וטען כי לא ייתכן שהזכויות יוענקו רק על בסיס מחיר, ושהאיגוד לא ייקח בחשבון שאירועים מקומיים בעלי חשיבות ציבורית יימנעו מכלל הציבור בישראל.

בערוץ 1 טוענים כי הזכויות של אירועים אלה צריכים להימכר לערוצים הנגישים לכלל האוכלוסייה בישראל (1, 2, 10) - ולא לערוץ הספורט הפתוח רק ללקוחות הוט ו-yes, המהווים רק כ-70% מכלל האוכלוסייה בישראל.

מאוחר יותר התברר לערוץ הספורט כי ערב חצאי גמר הגביע בכדורסל (16.2) נופל על "משחק העונה" בכדורגל בין מכבי תל-אביב לעירוני קריית שמונה אותו משדר ערוץ 1. הערוץ ואנשי איגוד הכדורסל פנו לראשי ערוץ 1 בבקשה להזיז את משחק הכדורגל על מנת להימנע משידור מקביל שיעלה באובדן רייטינג - אולם בערוץ 1 סירבו.

בימים האחרונים אף הוציאו ברשות השידור מכתב לאמיר לוי, הממונה על אגף התקציבים באוצר, ובו טענו כי לא ייתכן שגופי הספורט הנתמכים על-ידי כספי ציבור בעשרות מיליוני שקלים בשנה - דוגמת ההתאחדות לכדורגל או איגוד הכדורסל - יקבלו את המנדט למנוע מכלל האוכלוסייה לצפות בשידורים של אירועי ספורט מרכזיים, בעצם זה שיפנו אותם לערוצים שמוכנים לשלם סכומים גבוהים יותר.

לטענת ערוץ 1, אירועים דוגמת חצאי הגמר וגמר גביע המדינה בכדורסל, צריכים להיות משודרים בערוצים הנגישים לכלל האוכלוסייה. בערוץ 1 ביקשו מהאוצר, שעדיין לא חתם על הסכם השיווק של ההתאחדות לכדורגל, כי יתנה העברת כספים לגופי ספורט נתמכים, בתנאי שיימכרו את הזכויות לאירועים בעלי חשיבות ציבורית רק לערוצים עם נגישות כלל הציבור.

ברשות השידור טוענים כי "לא ייתכן שאיגוד הכדורסל שמקבל מעל 10 מיליון שקל הקצבות מהמדינה, יצטרך בכלל להתלבט על 150 אלף שקל שגוף שידור אחר מציע לו", אומר גורם ברשות השידור. "30% מהכסף שמגיע לאיגוד הכדורסל מגיע בין היתר מהלקוחות שלא מחוברים להוט ו-yes".

מאיגוד הכדורסל נמסר: "אמש התפרסם לוח משחקי ליגת העל בכדורגל ואיגוד הכדורסל הופתע והתאכזב לגלות שביום שני ה-16.2 במקביל למשחקי חצי גמר גביע המדינה שובץ המשחק בין מכבי תל-אביב להפועל קריית שמונה. מדובר בהחלטה רעה שפוגעת באוהדי הספורט בארץ ואוהדי מכבי תל-אביב בפרט.

"לפני מספר שבועות שלח מנכ"ל האיגוד, יעקב בן-שושן, לעורך הראשי של הערוץ הראשון, יונה ויזנטל, מכתב בו הוא מתריע על סמיכות המשחקים ומבקש למנוע חפיפה בשידורים לטובת אוהדי הספורט. בתשובתו ענה מר ויזנטל בין השאר: 'אם מטרתכם הייתה לאפשר לאוהדי הספורט לצפות בכמה שיותר משחקים מרכזיים, אז הייתם בוחרים בערוץ 1 שישדר את חצי גמר וגמר גביע המדינה'. הדברים מלמדים כי מדובר בהחלטה קטנונית ונקמנית, שהשיקול היחיד בה היא העובדה שהמשחקים אינם משודרים בערוץ הראשון אלא בערוץ הספורט שרכש את הזכויות ולא טובת ציבור אוהדי הספורט.

"יתרה מזאת, גם בשנים קודמות התבקש הערוץ הראשון להזיז משחקים מיום ב' ליום א' בשבוע הגביע, אבל אז קיבל עליו את בקשת איגוד הכדורסל והטוטו, מכיוון שזכויות השידור של גביע המדינה היו שלו, מה ששוב מלמד שמדובר בהחלטה שאינה מקצועית כלל וכלל.

"איגוד הכדורסל כבר פנה לנשיא המדינה מר ראובן ריבלין, שתמך בפה מלא בהעברת המשחקים לירושלים, לראש עיריית ירושלים, מר ניר ברקת, לראשי מועצת ההימורים ויפנה גם לשרת הספורט, כדי שיסייעו לשנות את מועד משחק הכדורגל, בדיוק כפי שהשבוע שידר הערוץ הראשון את המשחק בין קריית שמונה לסכנין ביום ראשון וכפי שעשה בעוד לא מעט פעמים במהלך העונה".