נסטלבאום: ויזנטל השעה אותי כדי לרצות את השר ארדן

יונה ויזנטל, העורך הראשי של רשות השידור, השעה את משה נסטלבאום, עורך "פוליטיקה" בערוץ 1, לאחר שהאשימו בשליחת מייל משמיץ ■ נסטלבאום תובע: "השעייתי - משיקולים זרים לקראת הבחירות"

יונה ויזנטל ומשה נסטלבאום / צילום: איל יצהר ושלומי יוסף
יונה ויזנטל ומשה נסטלבאום / צילום: איל יצהר ושלומי יוסף

מיילים מכפישים, השעיה, תלונה למשטרה ותככים ברשות השידור עומדים במרכזה של התביעה שהגיש משה נסטלבאום, איש החדשות הוותיק ועורך התוכנית "פוליטיקה" בערוץ 1, נגד העורך הראשי של רשות השידור, יונה ויזנטל. הרקע לתביעה, כפי שפורסם ב"גלובס" בתחילת החודש, היה הודעת דואר אלקטרוני משמיצה, שהביאה בסופו של דבר להשעייתו של נסטלבאום מתפקידו.

נסטלבאום, איש תקשורת ותיק ומי שהיה מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון, הגיש אתמול (א') לבית משפט השלום בראשון-לציון, באמצעות עו"ד אמיר טיטונוביץ, תביעת רשלנות על-סך 300 אלף שקל נגד ויזנטל, שמכהן גם כעורך הראשי של רשות השידור. זאת, בטענה כי האחרון השעה אותו בניגוד לנהלים והפעיל שיקולים פוליטיים פסולים במילוי תפקידו, מתוך רצון לרצות את השר הממונה על רשות השידור, גלעד ארדן.

לטענת נסטלבאום, מאז שנכנס לתפקידו התנהל ויזנטל באופן מכוון במטרה לפגוע בו ולהזיק לו. זאת למרות שידע שנסטלבאום חולה במחלה קשה, ואו-אז "עט ויזנטל על הזדמנות שנקרתה בדרכו, על מנת להשיג את מבוקשו זה".

נסטלבאום טוען כי השעייתו הכפויה גררה פרסומים שליליים אודותיו בתקשורת, וכי התנהלותו של ויזנטל בנושא גרמה לו לנזקים רבים ועוגמת-נפש.

"מייל של גרון עמוק"

לפי כתב התביעה, הודעת הדואר האלקטרוני שהציתה את הסכסוך בין שני אנשי הטלוויזיה הבכירים שוגרה ב-7 בינואר למבקר המדינה ולנמענים רבים, מהכתובת - garonamokmeod@gmail.com, והכילה השמצות רבות נגד בכירי רשות השידור ונגד בעלי תפקידים בולטים בה.

"לא תאמינו איך הפוליטיזציה נמשכת והגיעה לשיאים חדשים בניצוחם של גלעד ארדן וביבי נתניהו", נכתב במייל. "ספינים על גבי ספינים בערוץ הראשון... מי שיש לו מידע בעניין ההתנהלות של ויזנטל-נשר-חסון-בבא-אלקבץ-האן, מתבקש לכתוב למייל של גרון עמוק... עלק מינהל תקין... חחחח... פנים חדשות... ניהול מקצועי... חחח. מי? אולי יעקב אילון? יעני בא להציל את הערוץ הראשון, אך בעצם רוצה שהערוץ הראשון יציל את הקריירה שלו שהתרסקה".

נסטלבאום טוען, באמצעות עו"ד אמיר טיטונוביץ, כי בהודעת המייל היה כתוב גם השם - moshe nestel - הנחזה להיות שמו של השולח, כדי להטעות את הקוראים. "המילים שצוינו לצד כתובת השולח - 'משה נסטל' - כאילו מפרסם הודעת האימייל האנונימית ביקש ליצור את הרושם שהתובע הידוע בכינויו 'נסטל', הוא שפרסם אותה, ושברשלנותו לא מחק את שמו מהודעת הדוא"ל האנונימית", נטען בתביעה.

באותו ערב, כך טוען נסטלבאום, שלחה לו המנהלת בפועל של חטיבת החדשות, אילה חסון, מסרון (SMS), בו נכתב באופן ענייני כי בעקבות משלוח הודעת הדוא"ל, החליט ויזנטל החליט להשעותו מהעבודה לאלתר. נסטלבאום טוען כי ויזנטל הסתפק בשמועות מרושעות בלבד ולא מבוססות, לפיהן נסטלבאום הוא זה שאחראי לשליחת הדוא"ל.

נסטלבאום מחה נגד ההחלטה וגרס כי אין לו כל קשר להודעת הדוא"ל, וכי לא ידוע לו מי שיגר אותה. בנוסף טוען נסטלבאום כי הוא הגיש ביוזמתו תלונה ליחידת הסייבר במשטרה, כדי לחשוף את זהותו של השולח. ואולם, כל זאת ללא הועיל - נסטלבאום הושעה זמנית מתפקידו בערוץ 1.

לטענת נסטלבאום, ויזנטל הפר את הנוהל המחייב אותו בקשר להשעיית עובד והוצאתו לחופשה, וגרם לו נזקים רבים.

שיקולים פוליטיים

בכתב התביעה טוען נסטלבאום כי החופשה הכפויה הייתה רק תירוץ לרצונו של ויזנטל לזרז את עזיבתו. "ויזנטל חיפש הזדמנות 'להיפטר' מנסטלבאום וקפץ על ההזדמנות הראשונה שנקרתה בדרכו", וכשהעת הבשילה לכך, "העבירו את נסטלבאום מתפקידו כעורך תוכנית הטלוויזיה 'פוליטיקה', וזאת משיקולים זרים ובלתי ראויים, לקראת תקופת הבחירות לכנסת", טוען נסטלבאום.

לדבריו, העברתו מתפקידו נועדה למעשה לאפשר לויזנטל למנות "עורך בובה", שיבצע את גחמותיו ואת גחמות הכפופים לו בתוכנית הפוליטית המרכזית של הערוץ הראשון.

נסטלבאום טוען בתביעה כי מאז שויזנטל נכנס לתפקידו כעורך הראשי של רשות השידור, המצויה בהליך פירוק, הוא נהג בשיקולים פוליטיים פסולים, ולא כפי שמצופה ממנהל רציני ואחראי לנהוג.

כך, לדוגמה, נטען בתביעה כי לאחר השעייתו של נסטלבאום, הורה ויזנטל לבטל פינה קבועה בתוכנית "פוליטיקה" בשם "הטריבונאל", אותה ייסד נסטלבאום, ושבה התארחו באופן קבוע במשך יותר משנה, העיתונאים שלום ירושלמי ואבי רצון.

"אין זה מקרי שהדבר נעשה בעיתוי זה, תוך ניצול היעדרו של נסטלבאום", נטען בכתב התביעה.

לטענת נסטלבאום, שני העיתונאים אינם אהודים במיוחד על השר ארדן, בשל ביקורת חריפה שהשמיעו השניים במשך חודשים רבים, שלא נעמה לאוזניו של ארדן. "ניתן להבין את זאת שהשניים היו לצנינים בעיניו של השר ארדן", מצוין בתביעה.

נסטלבאום הסיק שביטול הפינה נבע משיקולים פוליטיים, וזאת מתוך דברים שאמרה לו חסון כמה ימים קודם לכן. "זמן קצר לפני קבלת ההחלטה מוזרה, השמיע חסון באוזני התובע דברים בגנותם של העיתונאים, ירושלמי ורצון, תוך שכוונתה הגלויה הייתה לבטא את 'רוח המפקד' בעניין העסקתם של השניים בפינה הקבועה", נטען בתביעה.

לדברי נסטלבאום, באותה עת הוא דאג להבהיר לחסון כי אין לו כוונה לנהוג משיקולים שאינם עיתונאיים-מקצועיים, וכי גם בימים של טרום-בחירות לכנסת תתנהל התוכנית באופן מקצועי ונטול פניות, וכי השניים ימשיכו להשתתף בפינה.

בכתב התביעה מצוין כי למעלה משבוע ימים לאחר ההחלטה על השעייתו של נסטלבאום, לאחר שזה שיגר מכתבים רבים אל ויזנטל ואף הגיש בקשה דחופה לבית המשפט בנוגע להשעייתו (בקשה שנדחתה) - הודיע לו ויזנטל כי הוא מחזיר אותו לעבודה, לפחות עד שתסתיים חקירת המשטרה.

טרם הוגש כתב הגנה.