התחייבויות ההשקעה בתשתיות של הכדורגל הספרדי: 3.39 מיליארד אירו

זה הסכום שהתחייבו להוציא מתחילת המילניום המועדונים משתי הליגות הבכירות על אצטדיונים ומתקני אימונים

אצטדיון סנטיאגו ברנבאו, ריאל מדריד / צלם: רויטרס
אצטדיון סנטיאגו ברנבאו, ריאל מדריד / צלם: רויטרס

כלכלת הספורט הספרדי קפצה ראש בשנים האחרונות אל תוך הגל העכור שמלווה את המצב הפיננסי במדינה כולה. זה בא לידי ביטוי, בין היתר, בדעיכה שנרשמה מצד ערוצי טלוויזיה מקומיים בהשקעה בזכויות שידור ספורטיביות; בחיתוך חד שהתבצע בהקצאות הממשלתיות הקבועות לספורט; בהרצת קמפיין חסכוני וזול במיוחד לאירוח האולימפיאדה ב-2020 (שכמובן נכשל). אבל כל אלו הם רק קצה הקרחון: החובות שרובצים על הראש של מועדוני הכדורגל המקומיים, הלב של הספורט הספרדי - מהווים כנראה את הבעיה הגדולה ביותר.

על-פי הדוח האחרון של ה-CSD, מועצת הספורט הלאומית - אלו נאמדים נכון לסוף עונת 2012/13 ב-738.5 מיליון אירו - ומדובר רק על חובות של מועדונים משתי הליגות הבכירות, ואך ורק לרשויות המס המקומיות (אם מכלילים נושים נוספים ברשימה - הרי שישנן הערכות שמדברות על חובות כוללים של 3.5 מיליארד אירו בקרב מועדוני שתי הליגות הבכירות).

איך בכלל צוברים חובות כאלו? בין היתר, השקעה מנופחת וחסרת פרופורציה בתשתיות: אצטדיונים, סביבת האצטדיונים, מתקני אימונים וכו'. על-פי מחקר חדש שמפרסם אתר desmanesdelfutbol, מאז תחילת המילניום הוציאו הקבוצות בשתי הליגות הראשונות מכספן 1.223 מיליארד אירו על תשתיות מסוג זה. אם מכניסים לחישוב גם את הפרויקטים שנכון ל-2015 העבודה עליהם תקועה, או שהעבודה עליהם עדיין לא התחילה רשמית - מתנפחות התחייבויות התשתיות של המועדונים לסך של 3.390 מיליארד אירו.

הפרויקט היקר ביותר שמוזכר הוא חידוש הקאמפ נואו, שאמור להתבצע על-ידי ברצלונה ולהיות מושלם ב-2017, ולעלות למועדון הקטאלוני סך של 600 מיליון אירו. ריאל מדריד הוציאה בין שנת 2000 ל-2013 סך של 705.5 מיליון אירו על בניית מתקן אימונים חדש ושדרוגים קטנים כאלו ואחרים של הסנטיאגו ברנבאו. אל כך יתווספו במהלך שלוש השנים הקרובות כ-400 מיליון אירו נוספים שיוציא המועדון על חידוש מאסיבי של האצטדיון הביתי שלו, בעבודות שאמורות להסתיים ב-2018.

גם מחוץ למועדון הסגור של שתי הענקיות, שיכולות לממן פרויקטים כאלו בזכות אשראי בלתי נגמר מהבנקים, ספונסרים שמכניסים את היד עמוק לכיס ועסקאות שונות ומשונות עם העיריות המקומיות - הרי שישנם עוד פרויקטים עליהם התבזבז כסף גדול. לדוגמה, מגרש ה"מסטייה" החדש (מחיר כולל של 198 מיליון אירו). מדובר על תוכנית שקבוצת ולנסיה החלה לעבוד עליה כבר ב-2007, אך היא נעצרה בשל בעיות מימון של הפרויקט. כעת, עם הצטרפות הבעלים החדש (המיליארדר הסינגפורי פטר לים), האצטדיון החדש צפוי להיות מושלם ב-2019.

דוגמאות בולטות נוספות הן אלו של אספניול (הוציאה בין 2003 ל-2009 כ-80 מיליון אירו על בניית אצטדיון חדש), של אתלטיק בילבאו (150 מיליון אירו שכבר יצאו על המגרש החדש) וגם של האלופה המכהנת, אתלטיקו מדריד - שעד סוף העשור צפויה להוציא כ-332 מיליון אירו על מגרש חדש ומתקן אימונים חדש אליהם תיכנס.