חשיפה חשובה מפרטיות

יש לחשוף לציבור הסדרי ניגוד עניינים של בכירים בשירות הציבורי

בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר
בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר

דוח המבקר על ניגוד העניינים החמור של דוד גת, היועץ של נתיבי ישראל בתחום הרגיש ביותר של "תוספות חריגות" לקבלני ביצוע בעשרות מיליוני שקלים, הוא עוד דוגמה למבול הבעיות שנחת עלינו בשבועות האחרונים בהקשר של פגמים וחוסר שקיפות של הסדרי מניעת ניגוד עניינים של עובדי ציבור בתפקידים רגישים.

הפרת איסור ניגוד עניינים על-ידי עובד ציבור הוא שלב ראשון בדרך לאישום של מירמה והפרת אמונים - שלב שמוביל כמעט בהכרח לפרוטקציה ואחר-כך לחקירה בחשדות לטובות הנאה ושוחד.

רק לפני חודשים אחדים נחשפה ב"גלובס" העובדה שיועצי החשמל של נתיבי ישראל פועלים בתוך פוטנציאל של ניגודי עניינים - יועצים מצד אחד לנתיבי ישראל בענייני רגולציה; מצד שני יועצים לקבלני ביצוע; ומצד שלישי עוסקים מטעם נתיבי ישראל בפיקוח על קבלני ביצוע. אפשר לומר לזכותו של ממלא-מקום המנכ"ל, מיכה קופילובסקי, שעם חשיפת הפרשה הוא הורה על פיזורה של ועדת יועצי החשמל הללו.

רשות מקרקעי ישראל דוחה בימים אלה פניות רבות של עיתונאים המבקשים לחשוף את הסדר ניגוד העניינים של המנכ"ל בנצי ליברמן החשוד בהפרת אמונים. מה כתוב שם בדיוק על קשריו של ליברמן עם חברת קרדן ועם מי שהיה שותפו, חבר הכנסת לשעבר נחום לנגנטל? זה רק עניין של זמן עד שארגון כלשהו יגיש עתירה לפי חוק חופש המידע, וההסדר ייחשף. לא חבל על הזמן?

דוגמה נוספת היא של מנכ"ל משרד הבינוי שלמה בן-אליהו שנאלץ לחשוף את הסדר מניעת ניגוד העניינים שלו רק בעקבות עתירה משפטית של התנועה לחופש המידע. בעותק שנמסר נמחקו פרטי חטיבות הקרקע שבהן יש לו עניין ונמחקו שמות התאגידים הפרטיים שבהם יש לו עניין.

גם במשרד החקלאות, מסתבר, כלל לא נערכו הסדרי ניגוד עניינים עם בכירים בתפקידים רגישים. שי דותן, למשל, החזיק בתפקיד הממונה על מניעת שימושים חורגים בקרקע חקלאית, והסתבר כי הוא עצמו, בעודו מתריע בפני חקלאים, ביצע שימוש חורג בוטה בנחלתו. הפרשה טויחה.

ובמקרה אחר התגלה כי רק בעקבות עתירה של אדם טבע ודין נחשפה בבית המשפט העובדה שקיימת מחלוקת על היקף איסור המעורבות של מנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים, בינת שוורץ, בגלל עיסוקו של בן זוגה בענייני קרקעות ותכנונן.

השאלה היא איך מאזנים בין הזכות לפרטיות לבין חובת השקיפות והגילוי הנאות. אם אשתו של בן-אליהו מנהלת עסק לממכר כיפות סרוגות זה לא מעניין את הציבור, אבל מדוע מסתירים מהציבור את שותפיו בתאגידים ושמותיהם ואת מיקומן וייעודן של קרקעות שבהן המנכ"ל שותף?

במשרד המשפטים ערים לבעיה ולאחרונה היא במיקום גבוה ב"טעון טיפול", בעיקר על שולחנם של המשנים ליועמ"ש, ארז קמיניץ, בענייני נדל"ן, ואבי ליכט בענייני תשתיות. צעד קטן נעשה גם בתחום הפרובלמטי של שחיתות בעיריות, על-ידי תיקון לחוק התכנון והבנייה המגביר את חובת חברי הוועדה המקומית לפעול ללא ניגודי עניינים.

פרשיות החשדות לשחיתות בתקופה האחרונה מטות את המאזן לטובת חשיפה למרות פוטנציאל הפגיעה המסוימת בפרטיות, עד כדי כך שיש מקום לשקול את ההצעה הבאה: הסדרי ניגוד עניינים של בכירים בשירות הציבורי לא יישמרו בכספת של משרד המשפטים ובנציבות שירות המדינה, אלא יפורסמו לציבור במלואם, כולל כל הפרטים, מיד לאחר החתימה על ההסדר.

כך יושגו שתי תוצאות: האחת היא שבכירים יחששו מלהסתיר פרטים מהותיים בשלב גיבוש ההסדר; והשנייה שידיהם ירעדו אם חלילה עולה בדעתם להפר את הסדר ניגוד העניינים שעליו חתמו.