צמיחה נמוכה מהצפוי בארה"ב ברבעון הרביעי

התמ"ג צמח ברבעון הרביעי ב-2.6% בקצב שנתי, לעומת תחזיות לצמיחה בקצב של 3% ■ העלייה בצריכה היכתה את התחזיות

השקעה  צמיחה / צילום: שאטרסטוק
השקעה צמיחה / צילום: שאטרסטוק

כלכלת ארה"ב התרחבה בקצב נמוך בהשוואה לתחזיות ברבעון הרביעי, על רקע ההאטה בהשקעות מצד עסקים, ירידה בהוצאות הממשלה והתרחבות הפער המסחרי (ההפרש בין היבוא והיצוא), שהוציאו מעט את הרוח מהמפרשים מהעלייה הגדולה ביותר בהוצאות הצרכנים זה תשע שנים כמעט.

התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) גדל ב-2.6% בקצב שנתי, לאחר עלייה של 5% ברבעון השלישי במונחים שנתיים, שהיוותה את הצמיחה המהירה ביותר מאז 2003. ממוצע תחזיות האנליסטים עמד על 3%.

ההוצאה הצרכנית, האחראית ל-70 אחוז כמעט מהכלכלה, טיפסה ב-4.3%, יותר מהצפוי. משקי הבית, שנהנים ממחירי הדלק הזולים ביותר זה שנים ומהעלייה החדה ביותר בשיעור התעסוקה, מרגישים בטוחים להוציא כסף בצורה חופשית יותר, והדבר מגביר את הסיכויים לכך שהכלכלה הגדולה ביותר בעולם לא תיפגע כלל מההאטה הגלובלית.

"הצרכנים מרגישים טוב למדי בנוגע לארנקים שלהם, ולכיוון שאליו מתפתחים העניינים, ויש לכך חשיבות רבה", אומר כלכלן ב-BNP. "עסקים נגד צרכנים - זה הסיפור שמתאר טוב מכול את מה שמתרחש כיום בכלכלה, ואנו סבורים שצד הצרכנים חשוב יותר".

העלייה בצריכת משקי הבית הייתה החדה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2006, והיא טיפסה כאמור ב-4.3%, לעומת ממוצע תחזיות של 4%. זאת בעקבות עלייה של 3.2% ברבעון השלישי.

הגירעון המסחרי התרחב ל-471.5 מיליארד דולר, לאחר שהיבוא צמח בקצב מהיר פי שלושה לעומת היצוא. פער זה הפחית נקודת אחוז אחת מהתמ"ג.