חשש: מחוקקים דמוקרטים יחרימו את נאום נתניהו בקונגרס

ננסי פלוסי, ראש הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים: "לא יודעת אם רוב הדמוקרטים יבואו לשמוע את נתניהו"; "הוא יכול לדבר בטלוויזיה" ■ "עם כל הכבוד... לא ברור לי אם כל אחד בישראל תומך בהזמנתו לנאום בקונגרס"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

נאומו המתוכנן של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בקונגרס, ב-3 במארס, עלול להעמיד את רה"מ במצב מביך חסר תקדים: מחוקקים דמוקרטים רבים עלולים להחרים את הנאום ולנפץ את אשליית התמיכה הדו-מפלגתית של הקונגרס בישראל.

רמז, אם לא איום, שהתפתחות כזו אפשרית, עולה מדברים שאמרה אמש (ו') ננסי פלוסי, ראש הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים, בכינוס של מפלגתה בפילדלפיה. בתשובה על שאלה האם, לדעתה, רוב המחוקקים הדמוקרטים יבואו לשמוע את הנאום, השיבה פלוסי: "אינני יודעת".

"עם כל הכבוד בעולם לראש הממשלה, ועם כל האהבה שבעולם למדינת ישראל, לא ברור לי אפילו שכל אחד בישראל תומך בהזמנה (של נתניהו לנאום בקונגרס)", אמרה פלוסי.

האם כדאי לנתניהו לדבר בפורומים אחרים בארה"ב, ולא במושב משותף של מליאות שני בתי הקונגרס, על תמיכתו בהטלת סנקציות חמורות יותר על איראן? - נשאלה פלוסי. היא השיבה, כי יש "המון הזדמנויות" לנתניהו לתת ביטוי לדעותיו, למשל בטלוויזיה. "שמתי לב שמרבים להזמין אותו להופיע בתוכניות המלל של רשתות הטלוויזיה בימי א'", היא אמרה.

התבטאויות פלוסי מצביעות על כישלון מאמצי נתניהו לפייס מחוקקים דמוקרטים בעקבות האשמות שהוא הקל בכבודו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בכך שלא תיאם אתו את נאומו בקונגרס, כפי שמקובל.

רה"מ דיבר השבוע עם כמה מחוקקים דמוקרטים בכירים, בכללם פלוסי והארי ריד, ראש הסיעה הדמוקרטית בסנאט, כדי לשכנעם שישראל אינה מזלזלת בכבודו של הנשיא הדמוקרטי, ושהיא אינה שמה את כל ביציה בסל הרפובליקני.

ריד, תומך חזק של ישראל, אמר ל"ניו יורק טיימס", אחרי אותה שיחה, כי שיחתו עם נתניהו היתה "גלוית לב". לדבריו, הוא אמר לרה"מ, שנאומו המתוכנן נעשה כל כך בעייתי עד שכמה סנטורים דמוקרטים הסתלקו מתמיכתם בהטלת סנקציות חדשות על איראן בגלל הנאום. "זה פוגע בכם", אמר ריד לנתניהו.

"אמרתי (לרה"מ): 'אתה צריך להבין זאת. אינני אומר לך מה לעשות או לא לעשות, אך אתה צריך להבין את הרקע מזווית הראייה שלי'". אך הוא הוסיף: "זו תהיה טעות מצדי לומר, 'אל תבוא'; לא הייתי עושה זאת".

הוא ציין, כי אמר לנתניהו שהזמנתו לנאום בקונגרס חרגה מהפרוטוקול. "זה לא היה הדבר הנכון לעשותו". לדבריו, הבטיח לו נתניהו, שנאומו לא יישא אופי מפלגתי ככל שרק אפשר. פלוסי אמרה אז, שבשיחתה עם נתניהו היא הדגישה, כי הנאום המתוכנן "עלול לשלוח מסר שגוי בכל מה שנוגע לצורך לתת סיכוי לדיפלומטיה".

עוזרים למחוקקים אמרו לסוכנות א.פ, כי שיחות הטלפון של רה"מ לא שינו את דעתם של מחוקקים דמוקרטים בכירים. הם עדיין חושבים, שהנאום המתוכנן של נתניהו הופך את המו"מ של ארה"ב ושותפותיה עם איראן לסוגיה של פלגנות מפלגתית.