בלחץ ישראל: התפטר יו"ר הוועדה לחקירת אירועי "צוק איתן"

פרופ' וויליאם שאבאס, יו"ר הוועדה שמינה האו"ם במטרה לחקור טענות לפיהן ביצעו ישראל וחמאס פשעי מלחמה במבצע "צוק איתן", נימק את התפטרותו בהאשמותיה של ישראל כי הוא מוטה על רקע עיסוקו בעבר כיועץ לארגון הפת"ח

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

פרופ' וויליאם שאבאס, יו"ר הוועדה שמינה האו"ם לחקר אירועי מבצע "צוק איתן", הודיע כי יתפטר מתפקידו באופן מיידי. שאבאס נימק את התפטרותו בהאשמותיה של ישראל כי הוא מוטה, זאת על רקע עיסוקו בעבר כיועץ לארגון הפת"ח.

שאבאס מונה על-ידי ראש מועצת האו"ם לזכויות אדם לעמוד בראש ועדת הבדיקה בחודש אוגוסט אשתקד, במטרה לחקור טענות לפיהן ביצעו ישראל וחמאס פשעי מלחמה במהלך מבצע צוק איתן. ישראל סירבה עד כה לשתף פעולה עם פעולות החקירה של ועדת שאבאס, בשל התנגדותה למינויו של העומד בראשה.

במכתב ששלח שאבאס לוועדה הודיע כי התפטרותו נכנסת לתוקף באופן מיידי, וכתב כי היא נעשית במטרה למנוע מהאשמותיה של ישראל נגדו לחבל בהכנת הדוח ובפרסום ממצאי הוועדה, הצפויים להתפרסם בחודש הבא.

במכתבו ציין שאבאס כי הייעוץ המשפטי שהעניק לפת"ח בשנת 2012, עליו קיבל סכום של 1,300 דולר, לא היה שונה מעבודות דומות שביצע עבור ממשלות וארגונים אחרים. "דעותיי על ישראל ופלסטין ידועות בפומבי. נראה כי עבודתי בהגנה על זכויות אדם הפכה אותי מטרה להשמצות".

מינויו של שאבאס ליו"ר ועדת הבדיקה זכה לביקורת חריפה בישראל, שהבליטה מקרים בעבר בהם התבטא באופן שנוי במחלוקת כלפי ישראל. הביקורת כלפי הייעוץ שהעניק שאבאס בעבר לפת"ח הובילה את מועצת זכויות האדם באו"ם לבחון מחדש את המינוי. "קיים קושי בקיום עבודת הוועדה באופן תקין בשעה שתהליך זה מתקיים", כתב, והוסיף כי הוועדה כבר סיימה לאסוף את מרבית העדויות והראיות להן נזקקה, וכבר החלה בכתיבת הדוח.

היסטוריה של ביקורת כלפי ישראל

פרופ' שאבאס התקשה להתמודד עם התבטאויות העבר שלו נגד אישים בישראל והדף את כל הטענות לפיהן הוא "אנטי-ישראלי". שאבאס אמר בתחילת פעילותה של הוועדה כי הוא מעדיף "להשאיר מאחור" התבטאויות נגד אישים ישראלים ובהם נתניהו, ולבוא עם דעה צלולה, אך בישראל סברו כבר מראשית החקירה כי הדוח כבר כתוב מראש. הוא כבר עצמו הצהיר בעבר כי הוא לא "אנטי-ישראלי", אלא הביע דעותיו הלגיטימיות על נתניהו.

בקטע שפורסם בחודש אוגוסט, זמן קצר לאחר מינויו לראשות הוועדה הוא נראה אומר במהלך כנס בשנת 2010: "גולדסטון לא יחזור לישראל, כנראה שהוא לא יכול מחשש לביטחונו. מסקנת הדוח הוא שעופרת יצוקה הייתה פעולת ענישה כדי להעניש את תושבי עזה.

זו לא מסקנה בלתי סבירה אם רואים את האנשים המסכנים שם. כל מה שהם רוצים זה מדינה ועל כך הם נענשים. על זה ועל תמיכה במפלגה פוליטית שמייצגת את השאיפה הזו. כמה אזרחים ישראלים נהרגו בעופרת יצוקה? כנה נהרגו מהטילים? יש לצבא הישראלי חיבה עזה להפצצת ערים".

בהתבטאות נוספת של יו"ר ועדת החקירה של האו"ם נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, סימן שאבאס את נתניהו כגורם המסכן את הישרדותה של ישראל. בקטע וידיאו שפרסם ארגון UN Watch בערוץ היו-טיוב שלו, נראה שאבאס מתייחס לאיומים המסכנים את הישרדותה של מדינת ישראל, ומציב בראשם לא אחר מאשר את ראש הממשלה.

"בכנות, אם היה עליי לחשוב על אדם שנחשב לאיום הכי גדול להישרדותה של ישראל, הייתי בוחר ככל הנראה בנתניהו", נשמע אומר שאבאס בלעג לקול צחוקם של שאר חברי הפאנל שבו נאמרו הדברים. שאבאס אף אמר בעבר כי היה רוצה לראות את נתניהו על דוכן הנאשמים של בית הדין הפלילי בהאג.