מודל בני בינה: חרדים לומדים לבגרויות ומתכוננים לשירות קרבי

בווילה קטנה במבשרת ציון מנסים 15 נערים חרדים לשנות את גורלם בדרך להשתלבות בחברה הישראלית: הם שוקדים על לימודי קודש ומקצועות הליבה, עובדים על כושר קרבי לקראת הגיוס ומתמודדים עם הקושי של עצמאות כלכלית

נערים חרדים מתכוננים לגיוס / צילום: איל יצהר
נערים חרדים מתכוננים לגיוס / צילום: איל יצהר

במשך ארבע שנים, מגיל 12 ועד לגיל 16, תקופה שהוא מגדיר כ"הימים הרעים", ח' נאלץ לשמור עמוק בפנים את הקרע שחווה. לימודי הגמרא לא סיפקו אותו והוא חלם על תואר אקדמי, לימודי כימיה ליתר דיוק. בתקופה הזו, על אף שהיה תלמיד מצטיין, הוא עבר מישיבה לישיבה וישב לסירוגין בבית.

- למה פשוט לא אמרת שלא טוב לך?

"זה עדיין לא הגיל לעורר מהומות", הוא נזכר היום. "הלחץ החברתי אצלנו הוא גדול מאוד. אם אתה לא הולך בזרם של כולם, דוחים אותך חברתית. אתה שונה, לא מתקשרים איתך".

- ומה קרה בגיל 16?

"פנה אליי רב הישיבה, ראה שאני לא מסתדר, ואמר לי: אתה רוצה בגרויות? לך לבני בינה".

"בני בינה", מכינה קדם צבאית עבור הנוער החרדי, פועלת כבר 5 שנים מווילה גדולה בלב שכונה חילונית במבשרת ציון (הווילה הזו תפונה באפריל הקרוב, ואם לא יימצא מיקום חלופי, המיזם כולו יימצא בסכנת סגירה). במתחם מתגוררים כיום 15 בני נוער, בני 19-15, שלומדים לימודי קודש וחול ועוברים הכנה מנטלית ופיזית לשירות צבאי. הנערים מנהלים את משק הבית בעצמם: עורכים קניות, מנהלים תקציב ("3 שקלים לארוחה, בונים על הכתבה שלך", הם אומרים), מבשלים ומנקים ואחראים אפילו לתחזוקה השוטפת.

* ליצירת קשר: 052-7664981 ; mechinaht@gmail.com