מי ימצמץ ראשון

בנק ישראל צריך לשכנע את שחקני המט"ח שלא כדאי להם לשחק

דולר / צלם: טינקסטוק
דולר / צלם: טינקסטוק

נתוני סוף השבוע בארה"ב הוכיחו שוב לכל הסקפטיים שארה"ב עלתה על המסלול הנכון בדרך ליציאה מהמשבר. נתונים אלו העלו שוב את הספקולציות בדבר הקדמת מועד העלאת הריבית בארה"ב, זאת לאחר שרבים וטובים כולל וורן באפט, המשקיע והאגדה, כבר הספידו העלאת ריבית השנה. כמובן שהנתונים חידשו את הנהירה כלפי הדולר, נהירה שנעצרה במקצת בשבוע האחרון.

מה שיותר מעניין מהנתונים עצמם הוא צפיות השוק לעליית מדרגה במלחמת המטבעות. עזבו לרגע את מחפשי הכותרות למיניהם שיוצאים בהצהרות מפוצצות לגבי מטבעות, סחורות ושווקים. מה חושב השוק, או יותר נכון ממה הוא חושש, ניתן לראות היטב בסטיות התקן. הן מבטאות את התנודתיות בשווקים.

מחקר שפרסם בנק אוף אמריקה קובע כי התנודתיות בשוק המט"ח היא הגבוהה ביותר בעשרים השנים האחרונות. מוצדק או לא - זו כבר שאלה אחרת, אולם בשבועות האחרונים אנו רגילים לראות תנועות יומיות של אחוז ויותר במטבעות מרכזיים.

דיוויד וו, מנהל מחלקת המחקר במריל לינץ'-בנק אוף אמריקה טוען כי תנודתיות זו הפכה למניע הראשי בכל השווקים. היא תימשך כל עוד מדינות סביב העולם תהיינה עסוקות במלחמת עולם בתחום המטבעות ונראה כי זו רק הולכת ומתגברת. הכלי היחיד שנותר בידי המדינות הוא החלשת המטבע במטרה להגביר צמיחה ואם כולם משחקים במשחק הזה אין לך ברירה אלא לשחק בו, אחרת תישאר מאחור. או במילים אחרות, היות ומדובר במשחק סכום אפס, מי שלא ישחק, ישחקו אתו או למעשה נגדו.

לזכותו של בנק ישראל ייאמר שהוא הפנים את המצב ופועל בשוק כבר מספר שנים. אחרת כבר מזמן הייתה הופכת ישראל והתעשייה שלה לקורבן המלחמה. בכל פעם אני מוצא את עצמי נדהם מחדש לנוכח הבורות בשוק המט"ח אותה מגלים כל מיני מחפשי כותרות ואינטרסנטים התוקפים את מדיניות ההתערבות של הבנק.

אבל גם בבנק ישראל חייבים להבין שהמלחמה הזאת עלתה מדרגה ומה שקורה כאן בחודש האחרון מחייב פעולה מסוג שונה. השקל הופך להיות המטבע החזק בעולם ופועל הפוך מהמגמה העולמית היות ויותר גופים מעריכים שמגרש המשחקים הישראלי הוא מגרש נוח לפעילות. העודף בחשבון השוטף רחוק מלהצדיק חזרה של סל המטבעות קרוב מאוד לרמת השפל שלו 80.1 באוגוסט 2014. אפשר לעצום עיניים ולומר כי הדולר נסחר ברמה סבירה אולם ליבי עם יצואני גוש האירו והליש"ט.

כל פעילי שוק המט"ח יודעים היטב שמי שפועל בשוק בתקופה האחרונה אינו מעוניין בהמרת מטבע. מטרתו הינה לחזק את השקל בכל דרך ובכל מחיר. לכן הוא פועל בעיקר בשעות אחה"צ והערב. לא משנה אם נקרא לו ספקולנט, גוף מוסדי, בנק זר או קרן גידור.

לכך צריך בנק ישראל לתת את הדעת ומעבר להתערבויות להן היינו עדים ביום חמישי האחרון, לאחר שהשקל שוב התחזק בשמונה אגורות לעומת הדולר תוך מספר שעות מבלי שקרה שום דבר חריג בעולם, יש צורך בנקיטת צעדים אגרסיביים יותר שישכנעו את השחקנים שבמגרש שלנו לא כדאי להם לשחק.

בעבר טען בנק ישראל שהוא מסתכל על סל המטבעות ולא על הדולר. זה בדיוק מה שהוא צריך לעשות כעת. הדולר כנראה ימשיך להתחזק מול מרבית המטבעות היות וכולם מבינים שארה"ב עדיין לא מוטרדת מדולר חזק והמשמעות הינה שאם בנק ישראל יניח לאותם גופים להמשיך לשחק בשוק המקומי כאוות נפשם, באמצעים שחוקיותם מוטלת בספק רב, ימשיכו מטבעות הסל, ובראשן האירו, לגלות תחתיות חדשות לעומת השקל. אסור לבנק ישראל להרשות למצב כזה לקרות היות וכאמור במשחק סכום אפס כולם רוצים להיות בצד המנצח.

יוסי פרנק, יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.