התוכנית הכלכלית של מרצ: 1,500 ש' חיסכון למשפחה בחודש

החשכ"ל לשעבר ירון זליכה הופיע במסיבת העיתונאים של המפלגה והביע תמיכה בתוכנית ■ בין הסעיפים העיקריים: פירוק מונופול הגז ופיקוח על המחירים, ביטוח סיעודי ממלכתי וביטול המע"מ על תרופות, הקמת 100 אלף יח"ד במרכזי הערים והקמת 800 מעונות יום

מרצ מציגה: חיסכון של 1,500 שקל למשפחה בחודש. יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הציגה היום (ב') שורה של מהלכים כלכליים שגובשו במפלגה כדי להילחם ביוקר המחיה, בעוני ובמחירי הדיור המאמירים. על פי מרצ, מימוש התוכנית הכלכלית של המפלגה צפוי להביא לחיסכון של עד 1,500 שקל בהוצאות למשק בית בחודש.

במסיבת העיתונאים שהתקיימה היום בתל אביב הודיע פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר, על תמיכתו בתוכנית הכלכלית של מרצ. במערכת הבחירות הקודמת קיבל זליכה הצעות להשתלב ברשימת הליכוד לכנסת. בשיחה עם "גלובס" אחר הצהריים הסביר זליכה: "קצתי במנהיגים שהופכים ליהדות הדממה בכל פעם שהחלטות כלכליות אמיצות נדרשות, וקצתי גם בהבטחות ללא כיסוי. ח"כ גלאון הוכיחה שפיה ולבה שווים. היא איננה נרתעת מאוליגרכית ההון ששולטת במדינה".

תוכנית המפלגה - שאותה כתבו הכלכלניות רעות מרציאנו ויערה מן - מציגה שורת מהלכים, בהם פירוק מונופול הגז ופיקוח על המחירים; ביטוח סיעודי ממלכתי וביטול המע"מ על תרופות; תוכנית לאומית להקמת 100 אלף יחידות דיור במרכזי הערים; פירוק מונופולים וקרטלים בתחום המזון; הקמת 800 מעונות יום; פירוק גרעיני השליטה במוסדות הפיננסיים ואיסור גורף על אחזקות צולבות בנכסים פיננסיים וריאליים מהשקל הראשון.

כדי להיאבק ביוקר המחיה מציעה התוכנית פיקוח ואכיפה אגרסיביים של רשות ההגבלים העסקיים על רשתות שיווק המזון, עידוד ותמיכה בהקמת שוק סיטונאי מודרני, פירוק מונופול הכשרות של הרבנות והכנסת מוצרי מזון נוספים לפיקוח.

תוכנית הדיור של מרצ כוללת יישום תוכנית לאומית מקיפה להתחדשות עירונית להקמת 100 אלף יחידות דיור במרכזי ערים, תוכנית ממשלתית לבניית דיור להשכרה ארוכת טווח וחקיקה להסדרת שוק הדירות להשכרה, תמרוץ החזרת דירות ריקות וקרקע שנרכשה לבנייה לשוק להגדלת היצע הדיור - בדגש על אזורי הביקוש, החייאה מאסיבית של הדיור הציבורי ופתרונות דיור נוספים לאוכלוסיות מוחלשת.

בתחום יוקר המחיה הפיננסי מוצע להוריד את המחירים של שירותי הבנקאות על ידי יצירת ביטוח לפקדונות, חיוב הבנקים לשלם ריבית על יתרה בחשבון עו״ש, הגבלת הוצאות גבייה, ריבית פיגורים ושכר טרחת עורך דין, הגבלת עמלות הבנקים, הרחבת שירותי בנק הדואר, הקלת החסמים להקמת בנק קואופרטיבי, תמיכה בהקמת בנק אינטרנטי והגבלת שכר הבכירים במערכת הפיננסית. כמו כן, התוכנית מתייחסת גם להוזלת שירותי אשראי ללקוחות באמצעות הוצאת חברות כרטיסי האשראי מבעלות הבנקים, הסדרת שוק כרטיסי הדביט ("ארנק אלקטרוני"), קביעת תעריף אשראי אחיד מחייב לעמלות על שירותי אשראי לבתי עסק וצרכנים, ופרסומו.

התוכנית מציעה התמודדות עם פירוק הריכוזיות בענף הפיננסים - באמצעות פירוק גרעיני השליטה במוסדות הפיננסיים, באמצעות הגבלת שיעור המניות שבהן רשאי גוף יחיד להחזיק, איסור על בעלי תפקידים בגופים פיננסיים לכהן בדירקטוריונים של קבוצות שליטה שהעניקו להן אשראי בעבר, איסור על גוף פיננסי להצביע על מדיניות התגמול של גוף פיננסי אחר, ואיסור גורף על אחזקות צולבות בנכסים פיננסיים וריאליים מהשקל הראשון.

העלות: 26.7 מיליארד שקל

בתחום האנרגיה והמים מציעה מרצ לפרק את המונופולים בתחום הגז הטבעי ומשאבי הטבע ולפקח על מחירי הגז. בנוסף מוצע לעודד ייצור חשמל ממקורות מתחדשים ופרטיים, לבטל את המע"מ על תשלומי מים, לפרק את תאגידי המים ולהוריד את תעריפי החשמל.

התוכנית נוגעת גם בסוגיית החינוך, ומציעה הקמת 800 מעונות יום נוספים, הרחבת הצהרונים הזמינים למשפחות עובדות, והפעלת יום חינוך ארוך בשילוב מפעל ההזנה. בתחום הבריאות מציעה התוכנית עדכון קבוע של סל התרופות, הרחבת סל שירותי הבריאות הממלכתי כך שהביטוח והאשפוז יהיו כלולים בו, ביטול המע"מ על תרופות, והרחבת טיפולי השיניים הבסיסיים והמונעים לילדים וקשישים.

את הרפורמה הכוללת, שעלותה 26.7 מיליארד שקל, מציעה מרצ לממן באמצעות כמה גורמים: רפורמה בחוק לעידוד השקעות הון שיעשיר את קופת המדינה ב-2 מיליארד שקל, הנהגת מס חברות דיפרנציאלי שיכניס לקופת המדינה 3.5 מיליארד שקל, הוספת מדרגות מס להכנסות גבוהות והוספת מס על רווחי הון שמהן תרוויח המדינה 3.2 מילארד שקל, הנהגת מס עזבון בעלות של 3.5 מיליארד שקל, וכן באמצעות העלאת מס הבריאות, מיסוי דירות ריקות וקרקעות לבנייה וכספי מכר הדיור, שישלימו את הסכום הדרוש.

את התוכנית הכלכלית של מרצ
 את התוכנית הכלכלית של מרצ

"מרצ בעד חברה צודקת ושוויונית עם כלכלה הוגנת", אמרה גלאון. "אנחנו מביאים היום לשולחן תוכנית ראשונה מסוגה שתהיה לה השפעה אמיתית ודרמטית על הכיס של כל משפחה בישראל. מטרת הצעדים שאנו מציעים היא להחזיר את מדינת הרווחה ולאפשר חיים בכבוד לאזרחי ואזרחיות ישראל. הצעדים שאנחנו מציעים ניתנים ליישום תוך פרק זמן קצר, ויובילו למיגור העוני ולחיסכון של סכום המוערך ב-1,500 שקל למשפחה בחודש, עם הפעלתה המלאה של התוכנית.

"12 שנה שולט בנימין נתניהו בכלכלה הישראלית, תחילה כשר אוצר ואחר כך כראש ממשלה. הכלכלה הישראלית עוצבה ברוחו ובדמותו. זו כלכלה אכזרית שלא סופרת את האזרח. נתניהו הפך את העשירים לעשירים יותר, שחק את מעמד הביניים והפך את העניים להרבה יותר עניים. בתקופת נתניהו, השירותים נשחקים ומופרטים והאי-שוויון הולך וגדל. כלכלת נתניהו הביאה לכך ש-10% מהאוכלוסייה מחזיקה ב-70% מההון".

בשיחה עם "גלובס" אמר זליכה: "נאמן לשיטתי שלפיה הסוגיות המדיניות והביטחוניות משמשות את הפוליטיקאים הבכירים כמסך עשן, שמאחוריו הם מתעקשים לנהל מדיניות כלכלית קלוקלת שמנציחה את העוני, אני דבק בעמדתי שלפיה יש להצביע על פי העמדות הכלכליות בלבד, ולכן על אף שמבחינה מדינית אני מצוי בצד הימני של המפה, אני סבור שח"כ גלאון הוכיחה בשנתיים האחרונות שראשה ולבה הכלכליים יושבים במקום הנכון. בשנתיים החולפות נמצאנו במקרים רבים שכם לצד שכם, בעימותים הכלכליים הגדולים שהיו על סדר היום. כך במאבק נגד הריכוזיות, כך במאבק להטלת פיקוח על מחירי הגז, כך בקריאתנו המשותפת להפרדת חברות האשראי מהבנקים, כך במאבק בגזל הנמשך בשוק ההון הישראלי ובעוד מאבקים רבים נוספים".