ביטול הנאום בקונגרס? מקורבי נתניהו מכחישים

בכירים בישראל אמרו לרויטרס כי נתניהו שוקל לנאום בפני מושב סגור של הקונגרס, או לבטל אותו לחלוטין ולהסתפק בדברים שיישא באיפא"ק ■ מקורבי ראש הממשלה מיהרו להכחיש: "לא שוקל שום אופציה חוץ מלנאום בקונגרס"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

"ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לשנות את פורמט הנאום שלו בקונגרס האמריקני או אולי אפילו לבטלו לחלוטין, וזאת בעקבות המחלוקת עם הממשל האמריקני" - כך מסרו היום (שני) גורמים בכירים בישראל לסוכנות הידיעות רויטרס. מקורבים לנתניהו מיהרו להכחיש את הדיווח. גורם בכיר ששוחח עם ראש הממשלה אמר כי אינו שוקל חלופות לנאום בפני שני בתי הקונגרס וכי הוא יתקיים כצפוי ב-3 במרס - שבועיים בלבד לפני הבחירות בישראל.

לדברי הבכירים, אחת משתי החלופות ששוקל ראש הממשלה היא נאום בפני מושב סגור של הקונגרס - ללא כלי תקשורת - במקום נאום שיועבר בשידור ישיר בזמן צפיית השיא. בדרך זו מקווים הבכירים להפחית מההד הציבורי שיינתן לנאום.

אפשרות נוספת שנשקלת בימים אלה במשרד ראש הממשלה היא שנתניהו יסתפק בנאומו הצפוי באיפא"ק בהמשך אותו שבוע ויוותר כליל על הנאום בקונגרס. "הנושא נידון כבר שבוע", אמר לרויטרס גורם המקורב למשרד ראש הממשלה. "נתניהו דן עם אנשים בליכוד וחלקם אומרים שעליו לוותר על הנאום, לעומת אחרים שחושבים שהוא צריך להמשיך כרגיל".

שפירו: "אין משבר"

מוקדם יותר היום התייחס שגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו לעימות סביב נאומו הצפוי של נתניהו וניסה להנמיך את הלהבות. "נמשיך בעבודה המשותפת ללא קשר לוויכוח הזה", אמר השגריר.

בדברים שאמר בכנס בבורסה ליהלומים ברמת גן, אמר השגריר כי "לא הייתי מגדיר את המצב הנוכחי כמשבר, אני חושב שתמיד יש לנו יחסים קרובים וברית קרובה וכל העבודה הזו תימשך, כרגע יש אי הסכמות אבל נעבור גם את זה".

הסערה המדינית מול הממשל האמריקני הגיעה בסוף השבוע האחרון לשיאהכשסגן הנשיא ג'ו ביידן הודיע כי לא יהיה נוכח בנאומו הצפוי של ראש הממשלה הישראלי בקונגרס. הדברים קיבלו תהודה נוספת כששלשום נפגש ביידן עם יו"ר האופוזיציה הרצוג במהלך כנס במינכן, במה שהסתבר לאחר מכן כשיחת מסדרון אקראית וידידותית בלבד שארכה שניות ספורות.