פיצ'ינג ספרותי: יריד הספרים הבינלאומי בירושלים יוצא לדרך

במסגרת יריד הספרים הבינלאומי נפגשו אתמול עשרות סופרים ישראלים עם מאות אנשי מקצוע מחו"ל בניסיון לפרוץ להצלחה בינלאומית

מרקוס דולה / צילום: דודי סעד
מרקוס דולה / צילום: דודי סעד

יריד הספרים הבינלאומי ה-27 שנפתח שלשום (א'), בירושלים ויימשך עד יום חמישי (12.8), כולל מאות מפגשי ספרות, שפתוחים ללא תשלום, ובנוסף להם דוכני ספרים, הקרנות סרטים, סדנאות, תערוכות, מופעים ופעילויות לילדים. אתמול (ב') התקיים ביריד לראשונה אירוע פיצ'ינג שמטרתו לחשוף 30 סופרים ישראלים בפני מאות אנשי מקצוע מהעולם - מו"לים, סוכני ספרות ועורכי ספרים.

יעל שפר, המנהלת האמנותית של היריד, מספרת ל"גלובס" כיצד נולד הרעיון: "אני מכירה אירועי פיצ'ינג בקולנוע ובאמצע אירוע כזה בסינמטק בירושלים, חשבתי למה לא לעשות זאת בספרות".

לדבריה, הצורך הוא ברור: "יש מצוקה אמיתית של סופרים ישראלים בניסיון לפנות לחו"ל. הישראלים שמצליחים שם הם רשימה מצומצמת ויש פה שפע של אנשים מוכשרים שמחכים להזדמנות. מעטים מצליחים לעבור את השלב ההיכרות הראשונית בחו"ל. לכן חשבתי שמפגש כזה יכול להיות מעניין. פנינו לסופרים עצמאיים וביקשנו מכל הוצאה להגיש רשימת סופרים עם ספרים בעלי פוטנציאל בינלאומי. כל סופר בחר קטע של 150 מילים מספר שלו, שאותו תרגמנו. האורחים מחו"ל קיבלו חוברת עם הקטעים הללו ושחקנים או הסופרים עצמם הקריאו את הקטעים וסיפרו מה עומד מאחורי הספר. כולי תקווה שיקנו ספרים וזכויות וכולם ייצאו מרוצים".

בין הסופרים שניסו לזכות בהתעניינות מצד "ציידי הכישרונות" מחו"ל, ניתן למנות את יואב בלום, אייל דותן, גלית דהן-קרליבך, עירית לינור, גלעד מאירי, שכתב את "קורה פנימית, אנתולוגיית שירי כדורגל", אליעזר יערי; פרופ' דנה אריאלי, מחברת "הפנטום הנאצי", שעשוי לעניין בגרמניה; ומשה כהן גיל עם "הישראלים שריפאו את העולם".

מהצד השני, המו"לים הגדולים שהגיעו לאתר כישרונות מקומיים: ז'אן מאטרן, סופר ומו"ל מהוצאת גאלימאר, סטפן פון הולצברינק, הבעלים של בית ההוצאה לאור וקבוצת התקשורת פון הולצברינק ומעל לכולם - מרקוס דולה, נשיא הוצאת פנגווין רנדום האוס, ששולטת על שליש משוק הספרים העולמי. שפר: "הוא מגיע עם עורכים שלו וכמובן הקניינים נושאים עיניהם קודם כל אליו".