נשיא ג'יי סטריט: נאום נתניהו בקונגרס הוא תרגיל פוליטי

ישראל הפכה לכדור במגרש הפוליטי האמריקאי ■ על האמריקאים והישראלים שחשובים להם היחסים בין המדינות לפעול במהרה על מנת למנוע ממערכת היחסים לשקוע ולהידרדר לתהומות נמוכות יותר ■ דעה / ג'רמי בן-עמי

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

סר וינסטון צ'רצ'יל, שבשבוע שעבר צוינו 50 שנה למותו, היה המנהיג היחיד עד כה שנאם 3 פעמים בפני הקונגרס האמריקאי. אם נאומו המתוכנן בקונגרס בראשית מרץ השנה של ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא לפועל, הוא יהיה המנהיג השני שזוכה לכבוד זה.

כאזרח אמריקאי פרו-ישראלי, אני מוקיר את העובדה שראש ממשלת ישראל הוזמן לנאום בפני הקונגרס בפעם השלישית. אולם בעיצומה של מערכת בחירות בישראל, ובעיצומו של קרב בקונגרס סביב הטלת סנקציות נוספות על איראן, ייתכן שמדובר יותר במשחק פוליטי מאשר בכבוד דיפלומטי.

המהלך המשותף לראש הממשלה וליו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר מכביד על מערכת היחסים המיוחדת בין ישראל לארה"ב. דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט התייחס לנושא בדרך דיפלומטית ותיאר את ההזמנה כ"סטייה מהפרוטוקול", ואפילו התומך הפרו-ישראלי האיתן וראש הליגה נגד השמצה, אייב פוקסמן, קרא לזה "פעולה ללא מחשבה".

ההזמנה היא עדות מהדהדת לכך שישראל הפכה לכדור במגרש הפוליטי האמריקאי, לטריז שולי שנעשים כלפיו מניפולציות ציניות כדי לזכות בכותרות ולצבור נקודות במשחק הפוליטי.

הדינמיקה הזאת באה לידי ביטוי במרוץ הנשיאותי לבחירות ב-2012, כאשר הקמפיין של מיט רומני ניסה לגרום לבריחת מצביעים יהודים ממחנה ברק אובמה על-ידי האשמות כי אובמה השליך את ישראל "מתחת לאוטובוס". זה לא עבד, אך סביר להניח שאותה טקטיקה תרים את ראשה שנית במרוץ הבא לבית הלבן. רוב הסיכויים שאותה טקטיקה לא תעבוד גם עתה, בשביל ביינר, שלמעשה רותם את המנהיג הישראלי שיסייע לו להנחית מהלומה פוליטית על הנשיא אובמה בדמות חבלה במשא-ומתן עם איראן על-ידי הטלת סנקציות חדשות.

אף שברור כי הרפובליקנים רוצים לפגוע באג'נדה של אובמה, ישנה סבירות גבוהה כי ההשפעה הממשית של התרגיל הפוליטי של יו"ר הבית תהיה שחיקה נוספת בתמיכה הבין-מפלגתית שלה זוכה ישראל. כל זאת בעת שתלותה של ישראל בארה"ב, שמשמשת כמגן אל מול בידודה הבינלאומי ההולך ומחמיר, רק הולכת ועולה.

יום לפני פרסום הידיעה בדבר ביקורו הצפוי של נתניהו בוושינגטון, נפגש מזכיר המדינה ג'ון קרי עם שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר, כך דיווח פקיד בכיר בממשל ל-CNN. הממשלה הישראלית הואשמה בהתנקשות בגנרל איראני בגבול ישראל-סוריה, ועל-פי העיתונאי הישראלי נחום ברנע, הבית הלבן השקיע מאמצים משמעותיים בניסיון למנוע הסלמה מול איראן.

למרות זאת, וכאילו כדי להדגים את מה שהנשיא אובמה כינה "חוסר הכרת טובה מהסוג המכוער ביותר", הביקור המתוכנן של נתניהו בוושינגטון לא הוזכר בפגישה. כאשר נתניהו יגיע במרץ, הוא וקרי לא ייפגשו.

על האמריקאים והישראלים שחשובים להם היחסים בין המדינות לפעול במהרה על מנת למנוע ממערכת היחסים לשקוע ולהידרדר לתהומות נמוכות יותר. בעוד התיאום הצבאי בין המדינות עודנו הדוק כתמיד, ומערכת היחסים המיוחדת ביניהן מושתתת על יותר מאשר כימיה בין שני מנהיגים, אינטרסים ארוכי-טווח משמעותיים של שתי המדינות עומדים על כף המאזניים.

שחיקת האמון בין הממשלות תפגע ביכולתן לעבוד יחדיו כדי להביס את המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה, למנוע חימוש גרעיני של איראן, ולהקים מדינה פלסטינית שתחיה לצד ישראל בשלום ובביטחון.

יהיה חכם מצד ביינר לדחות את ההזמנה עד האביב, עת תכונן ממשלה חדשה בישראל, ולראש הממשלה שייבחר יהיה מנדט מחודש מהעם הישראלי. יהיה המנהיג הבא של ישראל מי שיהיה (או תהיה), עליו לתכנן את ביקור החוץ הראשון שלו בוושינגטון, ולעבוד ביחד עם הנשיא כדי להתמודד עם האתגרים המשמעותיים הניצבים בפני שתי המדינות.

■ הכותב הוא נשיא השדולה האמריקאית הפרו-ישראלית ג'יי סטריט.