היועמ"ש: יש לאפשר לחנין זועבי להתמודד בבחירות

וינשטיין ציין בחוות-דעתו כי חלק מההתבטאויותה של ח"כ זועבי שהוצגו בבקשות לפסילתה "קשות ומטרידות עד מאוד", אך "בחינה קפדנית של כלל הראיות בראי הפסיקה מטה את הכף - לא בלי היסוס - נגד פסילתה"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, דחה את העתירות לפסילת התמודדותה של ח"כ חנין זועבי בבחירות לכנסת.

וינשטיין ציין בחוות-דעתו כי חלק מההתבטאויותה של זועבי, שהוצגו במסגרת הבקשות לפסילתה, "קשות ומטרידות עד מאוד ויכולות להתפרש אף כדי תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור".

עם זאת, וינשטיין מציין כי "בחינה קפדנית של כלל הראיות בראי הפסיקה, הדורשת ראיות ברורות, חד-משמעיות ומשכנעות לכך שהתמיכה במאבק המזוין של ארגון טרור היא מטרה מרכזית של המועמד, תוך התייחסות גם להסברים ולהבהרות שניתנו על-ידי ח"כ זועבי בתצהירה, מטה את הכף - לא בלי היסוס - נגד פסילתה".

עוד מוסיף היועץ בעמדתו כי עצם אי-פסילתה של ח"כ זועבי איננה סוף פסוק. בהקשר זה מצטט היועץ המשפטי לממשלה את נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס, שאמר כי "עצם העובדה שמועמד רשאי להתמודד בבחירות לכנסת, אין משמעה כי משעה שנבחר רשאי הוא לעשות ככל העולה על רוחו. עדיין עומדת האפשרות לשלול חסינותו של חבר כנסת במקרים מסוימים, להעמידו לדין אם נמצא כי עבר עבירה פלילית, ולשלול את המשך כהונתו בכנסת אם הורשע בדין בעבירה שיש עימה קלון.

"אכן, האיזון בין ההגנה על הדמוקרטיה וההגנה על יסודותיה אינו פשוט. אך בעוד שעומדת לדמוקרטיה זכותה להגן על חיותה - עומדת לה גם החובה להגן על עקרונותיה היסודיים ביותר ועל הזכות להיבחר, שהיא אחת הזכויות הבסיסיות המכוננות את המשטר הדמוקרטי עצמו".

בתוך כך, מחר צפויה ועדת הבחירות המרכזית לדון בבקשה שהגישה ישראל ביתנו ושאליה הצטרפו גם הליכוד ומפלגות נוספות לפסילתה של זועבי. ח"כ אלכס מילר והמועמדים לכנסת מטעם ישראל ביתנו, שרון גל ונציג הארמים-נוצרים בישראל, שאדי חלול, ינמקו את הבקשה לפסילה.

לדברי גל, "לטרוריסטית שפועלת נגד חיילי צה"ל ומסיתה נגד המדינה היהודית אין מקום בכנסת ישראל. אני מקווה שהפסילה תתקבל, והמסר שישראל לא תסבול יותר משת"פים הפועלים מתוכה יעבור ויופנם היטב".

מטעם הליכוד הגיש את הבקשה ח"כ יריב לוין. "אני קורא לחבריי לוועדת הבחירות לקבל את הבקשה ולפסול את מועמדותה של זועבי לכנסת ה-20. אותה חנין זועבי אשר הפכה את ישיבתה בכנסת למוצב קדמי של ארגוני הטרור, ניצלה את זכויותיה כחברת כנסת והשתמשה במשאבי המדינה, תוך שהיא מעודדת את החרמת ישראל וביצוע פעולות טרור כנגד אזרחי המדינה", אמר לוין. "בקשת הפסילה נועדה להגן על הדמוקרטיה הישראלית מפני מי שמבקש להשמיד את המדינה מבפנים, ולהשיב את כבודה של הכנסת".