פוטין: הפסקת אש במזרח אוקראינה החל מיום שבת בלילה

בעקבות הודעת פוטין נרשמות עליות בבורסות אירופה

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הודיע היום (ה') בצהריים כי מנהיגי אירופה גיבשו הסכם להפסקת אש במזרח אוקראינה. לדבריו, ההסכם יכנס לתוקף בלילה שבין שבת לראשון.

פוטין דיבר עם כתבים עם נעילת ועידת מינסק, שנפתחה אמש ונמשכה לתוך הלילה. הוא אמר כי "הגענו להסכם לגבי נושאי המחלוקת העיקריים", ולדבריו, הצדדים כבר הסכימו על "הסגת כלי הנשק הכבדים" ממזרח אוקראינה.

בוועידה, שהתקיימה בבירת בלארוס, השתתפו נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת פרנסואה הולנד. הקרמלין הודיע כי הארבעה, המכונים "רביעיית נורמנדי", הסכימו לקיים "פגישות סדירות" כי להבטיח את קיום ההסכם.

נשיא צרפת הולנד הוסיף כי "גובש הסכם רציני", אך הבהיר כי עדיין לא הושגה הסכמה על כל נקודות המחלוקת. לדבריו, "נותרה עוד עבודה רבה, אך יש סיכוי אמיתי לשנות את המצב באוקראינה".

מאז תחילת הלחימה במזרח אוקראינה בחודש אפריל נהרגו יותר מ-5,400 בני אדם. המערב וקייב מאשימים את מוסקבה בחימוש המורדים, ובשליחת חיילים רוסים וציוד צבאי לאזור, טענות שהקרמלין מכחיש ומכל וכל. בעקבות הלחימה הוטלו סנקציות על רוסיה, שפגעו קשות בכלכלתה. בתחילת השבוע איים נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי יחמש את צבא אוקראינה במקרה ששיחות השלום ייכשלו. אובמה, שדיבר במסיבת עיתונאים בוושינגטון לצד הקנצלרית מרקל, אמר כי "אם הדיפלומטיה תיכשל, עלינו לבדוק את כל האפשרויות כדי לשנות את מהלכיו של פוטין, וגם החימוש היא אפשרות שאנו שוקלים".