700 אמנים בריטיים פרסמו עצומה נגד ישראל ו"למען פלסטין"

רוג'ר ווטרס לא לבד: בסוף השבוע פרסמו 700 אמנים בריטיים עצומה הקוראת לחרם תרבותי על ישראל, שבמסגרתה מושווה המצב הישראלי-פלסטיני לזה של דרום אפריקה בזמנו

רוג'ר ווטרס / צילום: רויטרס
רוג'ר ווטרס / צילום: רויטרס

רוג'ר ווטרס כבר לא לבד, והשאלה הגדולה היא עד כמה מהר נמצא אנחנו, הישראלים, את עצמנו מבודדים גם בהקשר התרבותי. גם אחרי כמה שנות פעילות של תנועת BDS (The Boycott, Divestment and Sanctions Movement), שלוחץ בשנים האחרונות על חרם תרבותי על ישראל, מסתבר שהצורך של אמנים ברחבי העולם לנקוט עמדה בפועל רק הולך ומתגבר.

בסוף השבוע פרסמו 700 אמנים בריטיים, מכל סוגי היצירה, עצומה תחת הכותרת "אמנים למען פלסטין". וזה לשונה: "אנו תומכים במאבק הפלסטינים לחירות, צדק ושיוויון. כמענה לקריאת אמנים ואנשי תרבות פלסטינים לחרם על ישראל, אנו מתחייבים שלא לקבל שום הזמנה מקצועית להגיע לישראל, ושום מימון ממוסדות הקשורים לממשלתה, עד שהממשלה הזו לא תיישר קו עם החוק הבינלאומי ועם זכויות האדם האוניברסליות".

בין המוזיקאים החתומים על העצומה, לצד רוג'ר ווטרס, גם שני יוצאי להקות בריטיות מובילות של שנות ה-90 - ג'ארוויס קוקר מ"פאלפ" וריצ'רד אשקרופט "מדה וורב".

באתר של קבוצת "אמנים למען פלסטין יו. קיי" מופיעים גם מידע על הסיבה להחרמת ישראל, וטיעונים כנגד מעשה החרם, במיוחד בהתייחס להאשמת האמנים הללו כאנטישמיים או כמכחישי שואה. המצב הישראלי מושווה לזה של דרום אפריקה טרום החרם הכלכלי המוחלט שהטיל עליה האו"ם.

היות שזו עצומה פתוחה, כנראה שבזמן הקרוב ייתווספו לרשימה אמנים נוספים.

בדרום אפריקה של שנות ה-80, החרם אכן הוביל למהפך שעבר על המדינה ולסיום שלטון האפרטהייד.