לראשונה: מכירת קרקע לקבוצת רכישה מותנית במחיר סופי

משרד הבינוי מתנה מכירת זכויותיה של חברת רייסדור לעמותה במגרש ביישוב חריש תמורת כ-20 מיליון שקל ■ בין התנאים: מחיר מקסימלי שבו תשווק את הדירות לחברי העמותה

חריש / צלם: איל יצהר
חריש / צלם: איל יצהר

חברת רייסדור התקשרה עם עמותה למכירת זכויותיה במגרש ביישוב חריש, שבו זכתה באוגוסט 2013 תמורת כ-20 מיליון שקל. מדובר בעסקה המתייחסת למגרש שבו ניתן לבנות 128 יחידות דיור, אך ל"גלובס" נודע כי העסקה מותנית באישור משרד הבינוי, שקבע כמה תנאים שבהם תצטרך העמותה לעמוד.

בין התנאים האמורים דורש משרד הבינוי בפעם הראשונה ממארגני העמותה להתחייב בפניו למחיר מקסימלי שבו תשווק את הדירות לחברי העמותה. מדובר בתנאי תקדימי שמציב המשרד, שמעולם לא התייחס ספציפית למחיר שבו תמכור העמותה את יחידות הדיור לחבריה. העמותה שאיתה התקשרה חברת רייסדור נקראת אפיקי מודיעין, והיא מאורגנת ומלווה על ידי חברת איילה א.ג.מ. הליווי המשפטי לעמותה ניתן על ידי ראש מחלקת נדל"ן עו"ד ישראל עזיאל ועו"ד רון גינת ממשרד ליפא מאיר ושות'.

במשרד הבינוי אישרו את הדברים: "המשרד אישר העברת זכויות מחברת רייסדור לעמותת אפיקי מודיעין ע"ר בתנאים. בין היתר נקבע כי העמותה תתחייב למכור את הדירות לחבריה במחיר שלא יעלה על סך 722 אלף שקל כולל מע"מ וכולל הצמדה למדד תשומות הבנייה. מדובר במחיר לשטח דירה ממוצע שעומד על 95 מ"ר עם מרפסת בשטח 10 מ"ר. להבטחת עמידת החברה במחיר זה היא נדרשה להמציא ערבות בנקאית".

במשרד הבינוי הדגישו כי נכון להיום העמותה טרם מילאה את הדרישות ולכן טרם נחתם הסכם להעברת הזכויות עם המשרד. במשרד הוסיפו כי "האישור כפוף להסכמת הרשות על פי נהליה. המשרד ימליץ לרשות להעברת הזכויות רק לאחר שייחתם ההסכם עם המשרד". במקביל הציב משרד הבינוי תנאי גם לחברת רייסדור שנדרשה להתחייב לא לגשת למכרזים בחריש חצי שנה מיום העברת הזכויות לעמותה.

עו"ד ישראל עזיאל המייצג את העמותה אמר היום כי העמותה הסכימה לתנאי משרד הבינוי ומתקדמת עם העסקה: "הגשנו בקשה לאשר את עצם העברת הזכויות. זה לקח כמה חודשים, כמעט חצי שנה, כדי לקבל רק את האישור להעברת הזכויות מקבלן לעמותה בכפוף לתנאים הטכניים האמורים שנעמוד בהם. נכון להיום ההתחייבות למחיר ניתנה על ידי העמותה והערבות הבנקאית תועבר בקרוב למשרד".

מדובר במכרז שפורסם באמצע שנת 2013 וכלל ארבעה מגרשים שונים לבניית 319 יחידות דיור בסך הכול. במגרש אחד מתוך הארבעה זכתה חברת רייסדור באוגוסט 2013. הצעתה עמדה על 2.818 מיליון שקל. יחד עם דמי הפיתוח למגרש התחייבה החברה לשלם לרשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי כ-9.8 מיליון שקל. על פי נתונים אלו, העסקה שבמסגרתה מתעתדת עתה החברה למכור את זכויותיה במגרש לעמותה בכ-20 מיליון שקל תניב לה רווח של כ-10 מיליון שקל.