מצרים מעלה שלב בעסקה ליבוא גז מאפרודיטה

מצרים חתמה על מזכר כוונות עם קפריסין לשיתוף-פעולה בתחום האנרגיה ■ ייתכן כי מאגר "אפרודיטה" יפותח עוד לפני "לוויתן", ובכך ייבא המשק המצרי גז קפריסאי עוד לפני שייבא גז ישראלי

פתחי א-סיסי / צילום: רויטרס
פתחי א-סיסי / צילום: רויטרס

מצרים חתמה על מזכר כוונות עם קפריסין לשיתוף-פעולה בתחום האנרגיה, כך טוען היום (ב') משרד ראש הממשלה המצרי. בתוך 6 חודשים מקווים הצדדים לעלות שלב ולחתום על מזכר כוונות ליבוא גז ממאגר "אפרודיטה" שבקפריסין למצרים.

מזכר הכוונות שיחתם בתוך חצי שנה יהיה טיוטה ראשונית שעדיין לא תכלול את התנאים המסחריים בהסכם כמו למשל את מחיר הגז. מנגד, הוא כן יאפשר לצדדים לבחון את ההיבטים הטכניים בעסקה, כמו למשל לבחון כיצד ניתן להוביל את הגז ישירות מ"אפרודיטה" למצרים. כמו כן, יוכלו הצדדים לדון עם צדדים שלישיים - כמו עם חברות בריטיש גז ויוניון פנוסה, אשר להן מתקני הנזלת גז במצרים, במטרה לבחון האם ניתן יהיה להנזיל את הגז המיובא מקפריסין ולייצא אותו בתור גז טבעי נוזלי (LNG). הצדדים בעסקה הם חברת הגז הלאומית של מצרים Egas וחברת הגז הלאומית של קפריסין CHC.

כפי שדווח ב"גלובס", לפני שבועיים טסו למצרים בכירים בקבוצת דלק ונובל אנרג'י על מנת לדון באופציה לייצא גז ממאגר "אפרודיטה" בקפריסין למצרים. נובל מחזיקה 70% מהמאגר, ודלק 30%. מאגר "אפרודיטה" כולל כ-125 מיליארד מ"ק של גז (BCM), והוא המאגר היחיד שהתגלה בקפריסין. כמות הגז שבו לא מצדיקה את פיתוחו ויצואו כגז טבעי נוזלי, וגם לא מצדיקה את פיתוחו לצריכת המשק המקומי הקפריסאי אשר יצרוך כמיליארד מ"ק של גז בשנה בלבד.

לכן, בחודשים האחרונים דנים בכירים בקפריסין ובמצרים באופציה לייצא גז מקפריסין אליה באמצעות צינור. במידה ותיבנה תשתית כפולה מהמאגר (הנמצא 170 ק"מ דרומית לקפריסין) גם למצרים וגם לקפריסין, אופציה זו תשרת את שני הצדדים. זאת, משום ששתי המדינות כמהות לאנרגיה זולה.

לאור החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה לחזור בו מהצו המוסכם אליו הגיע עם שותפות "לוויתן", בשל האפשרות שפיתוח מאגר "לוויתן" יידחה ולאור העובדה שמצרים זקוקה לגז זול, ייתכן כי מאגר "אפרודיטה" יפותח עוד לפני "לוויתן", ובכך ייבא המשק המצרי גז קפריסאי עוד לפני שייבא גז ישראלי.