VBL יורדת 40% בעקבות כישלון בשני ניסויים קליניים

ייתכן שזה סופו של המוצר הזה ■ החברה מתחילה ניסוי שלב III במוצר האנטי-סרטני

ביומד / צילום: thinkstock
ביומד / צילום: thinkstock

חברת פיתוח התרופות הישראלית VBL , הנסחרת בנאסד"ק, הודיעה היום (ג') על כישלון בשני ניסויים שונים שערכה במוצר האנטי-דלקתי שלה, במחלות פסוריאזיס וקוליטיס. בעקבות ההודעה על הכישלון, יורדת מניית החברה כעת 40%. שני הניסויים הללו, שלבי IIB, החלו במקביל והיו בנויים בצורה דומה, ולכן גם הסתיימו באותו הזמן - ובשניהם לא נמצא הבדק משמעותי סטטיסטים בין קבוצת הטיפול לקבוצת הביקורת.

החברה לא מסרה האם תמשיך לפתח את המוצר האנטי-דלקתי, אולם לאור הכישלון החד משמעי בשני הניסויים המרכזיים במוצר, בהחלט ייתכן כי היא תנטוש אותו. ל-VBL יש עדיין מוצר נוסף, במנגנון אחר לגמרי, המיועד לטיפול בסרטן ונמצא כעת בניסויים בהתוויה של טיפול בסרטן המוח. 37 מיליון הדולר בקופתה של החברה יוקצו כעת רק לניסויים בסרטן המוח, כך שהכסף של החברה עשוי להספיק גם לתוך 2017, ולא רק עד סוף 2016 כפי שהחברה ציינה בעבר.

יחד עם ההודעות השליליות על הכישלון בניסויים במוצר האנטי-דלקתי, פרסמה החברה הודעה חיובית כי ה-FDA אישר לה סופית להיכנס לניסוי שלב III (ניסוי רב מרכזי גדול) על בסיס תוצאות הביניים של ניסוי שלב IIB, כך ששני הניסויים ירוצו במקביל במקום בזה אחר זה. תוצאות סופיות מן הניסוי שלב IIb צפויות במחצית השניה של 2015. תוצאות ביניים מניסוי של III יפורסמו ב-2016.

המשקיעים בהלם בפעם השנייה

VBL גייסה 40 מיליון דולר בהנפקה בנאסד"ק באוקטובר האחרון, וזאת לאחר שהתאוששה לפני כן מאירוע חריג מאוד - ביטול הנפקתה הקודמת שנערכה במאי, לאחר שמשקיע עוגן הצהיר כי אינו יכול להביא את הכסף עליו התחייב בעת תמחור ההנפקה. הביטול הגיע בין התמחור לבין סגירת ההנפקה ומניית החברה כבר החלה להיסחר לפני הביטול. הבורסה נאלצה לבטל כל עסקה ועסקה ולהחזיר למשקיעים את כספם.

הסנטימנט בשוק אז היה כי החברה "גמורה", אולם תוך ארבעה חודשים הצליחה VBL לכנס מחדש את רוב הגורמים מן ההנפקה המקורית ולצאת שוב לבורסה, תחת טיקר חדש (VBLT מבקום VBLX). אמנם היא ספגה ירידה חדה הן בשווי והן בהיקף הגיוס (40 מיליון לפי שווי של 120 מיליון אחרי הכסף במקום 65 מליון דולר לפי 222 אותם "גייסה" בהנפקה המקורית).

היא ספגה את הירידה בשוויה חמרות שהיא עצמה לא הייתה אשמה בהיעלמות המשקיע, וזו הייתה מבחינתה אכזבה, אולם בסך הכל, ציאה לשוק מחדש לאחר שערוריה שכזו הייתה הצלחה גדולה. מניית החברה עלתה לאחר ההנפקה ובעיקר לקראת פרסום תוצאות הניסויים להם ציפוי המשקיעים סביב תקופה זו, והבוקר נסחרה בתשואה של 135% על מחיר ההנפקה. הירידות עם פתיחת המסחר מקרבות אותה בערך למחיר ההנפקה.

לא ברור כיצד יוכלו המשקיעים לעכל את המכה החדשה מבית VBL, כישלון בו זמני בשני ניסויים במוצר, רק חודשים ספורים אחרי שהוצג בהנפקה כהבטחה גדולה. אמנם האנליסטים המכסים את החברה נותנים יותר משקל בתמחור שלה למוצר לסרטן, אולם המשקיעים עלולים לראות בכישלון סימן לכך שהחברה אינה יודעת לשפוט מראש את טיב מוצריה.