חזרה גנרלית

כדאי לצפות בסרט "מקלט יהודי לחשוד ברצח" שישודר הערב בערוץ 1

"מקלט יהודי לחשוד ברצח", יום ד', 21:00, ערוץ 1

פעמים רבות אנו נוטים להדוף ביקורת על ישראל כ"אנטישמיות". לפעמים זה נכון כמובן, אבל לפעמים מתגלים מקרים שבעטיים חייב גם ישראלי לתהות אם לא הרווחנו את הביקורת בדין - ואם לא שיחקנו לידיהם של מי שטוענים שישראל מפרה בגסות את החוק הבינלאומי.

על רקע הפרשה האחרונה וכשישראל תובעת מההנהגה הארגנטינאית למצות את הדין עם מבצעי הפיגוע בבית הקהילה היהודית, יכולים הארגנטינאים לטעון שישראל שותפה להלבנת פשעים חמורים לא פחות. על הרקע הזה צריך לראות את הסרט הזה, הגם שהוא מרתק אף ללא כל קשר לאקטואליה. אין כמעט מי שלא מכירים את תקופת שלטון הגנרלים בארגנטינה, עת נחטפו, עונו, "נעלמו" וחוסלו פעילי זכויות אדם ויריבים פוליטיים, ביניהם גם לא מעט יהודים. עתה מתברר כי היו יהודים לא רק בין הקורבנות, אלא גם בין מי שביצעו את הפשעים החמורים.

אניבל גאטי, על-פי טענת מערכת המשפט בארגנטינה, היה שותף לרצח 128 עצירים במחנה הריכוז "לה קאצ'ה" שבו נכלאו מתנגדי משטר הגנרלים, אלא שגאטי - שנגדו תלוי ועומד גם צו מעצר מטעם האינטרפול, הוא בכלל יוסף כרמל שחי בשלווה עם משפחתו בקריית ביאליק. גאטי-כרמלי לא רק שמצא מקלט בישראל, אלא אף הגיע לכאן כעולה חדש שנהנה מטיסה על חשבון מדינת ישראל לו ולבני משפחתו, כמו גם מענקי עלייה, סל קליטה ועוד.

האם ישראל פשוט מצפצפת על החוק הבינלאומי, כמו שטוענים בארגנטינה או שמא מדובר בתיק שנפל באופן שלומיאלי בין הגורמים המשפטיים השונים? בסרט מרואיין גם גאטי כרמל עצמו, שמודה שיישאר בישראל כל עוד החוק כאן מגן עליו מפני הסגרה.

* ציון: 9

בין קלאסיקה לקלאסיקו

"הסנדק", יום ד' 21:30, ערוץ yes1

במקור זו הייתה אמורה להיות דילמה רצינית: שידור של הסרט הקלאסי "הסנדק" (סוף סוף) בשעה נורמלית - או קלאסיקו בשמינית גמר ליגת האלופות, עם משחקה של ריאל מדריד הערב (ערוץ הספורט, 21:45). אלא שאחרי האכזבה ממשחקי אמש, גם אם אינם אומרים מאומה לגבי משחקי הערב, נראה לי שאעזוב את הספרדים ואלך עם האיטלקים ששוב נותנים לי הצעה שאיני יכול לסרב לה.

כמה קסם שורה על הסרט הזה של קופולה מ-1972! מסצנת הפתיחה בחתונה המשפחתית, דרך סצנת ראש הסוס במיטתו של המפיק ההוליוודי, החיסול של "סאני" במחסום האגרה ועד למייקל קורליאונה, "הילד הטוב" של המשפחה שהופך לנוקם ולבוס הגדול שלה. תענוג.

* ציון: 10