פירוק מונופול הגז: המדינה קבעה מחירי תקרה נמוכים

לפי ההצעה, מדובר במחירי תקרה הנמוכים עד כ-30% ממחירי הגז הקיימים ■ מחירי התקרה יהיו בתוקף לתקופת ביניים של 5 שנים ■ חוזים קיימים, ובראשם הסכם הגז עם חברת החשמל, לא ייפתחו

דיויד גילה יצחק תשובה / צילום: יונתן בלום תמר מצפי
דיויד גילה יצחק תשובה / צילום: יונתן בלום תמר מצפי

מחירי הגז בישראל יוגבלו בהתאם לסוג הצרכנים - כך עולה מהצעת המדינה ליזמי הגז. מדובר במחירי תקרה שיהיו בתוקף לתקופת ביניים של 5 שנים. חוזים קיימים ובראשם הסכם הגז עם חברת החשמל לא ייפתחו. מחירי התקרה נמוכים משמעותית מהמחירים הנהוגים כיום בהסכמים בין מאגר "תמר" לצרכני הגז העיקריים. בנוסף, כפי שכבר פורסם, המדינה דורשת מקבוצת דלק למכור את מלוא אחזקותיה במאגרים "תמר", "תנין" ו"כריש" ומשותפתה, חברת נובל אנרג'י האמריקאית, לדלל את אחזוקתיה בתמר ולמכור את חלקה בתנין וכריש.

חברי הצוות הבינמשרדי בהשתתפות האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה, משרד התשתיות הלאומיות והרשות להגבלים עסקיים הציגו הערב את עקרונות הצעת המדינה ליזמי הגז קבוצת דלק של יצחק תשובה וחברת נובל אנרג'י האמריקאית. ההצעה תוצג לבכירי חברת נובל אנרג'י שאמורים להגיע לארץ בשבוע הבא. ההצעה למבנה משק הגז הטבעי אמורה להבטיח אספקת גז טבעי לצרכנים בישראל, לעודד את התחרות במשק הגז הטבעי, לייצר וודאות רגולטורית ולעודד פעילות חיפוש גז טבעי. ההצעה, המוגדרת כטיוטה, כוללת פתרונות לכל הסוגיות שעדיין פתוחות ביחסים שבין המדינה והיזמים ובהם שאלת הרישיונות הנוספים, בעיות מיסוי, וסוגיית אחסון הגז בים-תטיס. ההצעה הסופית תוגש לאישור הממשלה.

לפי ההצעה, המדינה לא תטיל פיקוח על המחירים מעבר לרמה הנוכחית, אך בתמורה לכך יסכימו היזמים להגביל את מחירי הגז למשך 5 שנים לפי סולם מחירים: יצרני חשמל פרטיים יזכו למחיר הנמוך ביותר, של פחות מ-5 דולרים, יצרני חשמל תעשייתיים (קו-גנרציה), מפעלי תעשייה ומשווקים ברשת החלוקה ישלמו מחירים שבין 5 ל -5.20 דולרים ליחידת חום. יצויין כי כיום משלמת חברת החשמל ל"תמר" מחיר של כ-5.75 דולר ליחידת חום בעוד שצרכני גז קטנים יותר משלמים בין 6 ל-7 דולר.

בעת אישור הסכם הגז עם "תמר" דרשו בחברת החשמל להכניס להסכם תנייה האוסרת על "תמר" למכור את הגז במחיר נמוך יותר מזה של חברת החשמל - אך הדרישה נפסלה על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים. יצויין כי מחירי הגז יוצמדו לסל מדדים שיוסכם במו"מ בין המדינה ליזמים. מדובר בסל שאמור לשקף הן את מחיר הדלקים אלטרנטיביים (כך שירידת מחיר הנפט תביא להורדת מחיר הגז) והן את מדד מחירים לצרכן.

במרכז השינויים בבעלויות על מאגרי הגז, בהצעת המדינה כי קבוצת דלק תמכור את אחזקותיה במאגר. גם נובל תידרש למכור חלק מאחזקותיה ב"תמר" אך תמשיך להיות מפעילת המאגר - דילול זכויותיה של נובל ב"תמר" ייעשה בתוך 4 שנים. מטרת השינויים היא ליצור תחרות בענף בין חמישה שחקנים השולטים בשלושה מאגרים עיקריים: אחד ב"תמר", אחד ב"כריש" ו"תנין" ושלושה ב"לוויתן". מכירת הגז במ"לוויתן" ומ"תמר" תהיה בנפרד על ידי כל אחד מהשותפים החל מטווח הזמן המיידי. מכסת הייצוא ממאגר תמר SW תחושב כאילו היה מאגר תמר SW חלק ממאגר תמר כולו.

בנוסף יתחייבו דלק ונובל למכור את כל האחזקות שלהן במאגרים כריש ותנין (רישיונות אלון A ו-C) תוך 12 חודשים. מכסות הייצוא של דלק ונובל במאגרים שבאלון A ואלון C יעברו למכסת הייצוא שלהן בלוויתן ויאפשרו להגדיל את כמות הגז לייצוא מהמאגר העיקרי - אך רק לאחר פיתוח וחיבור תנין וכריש לחוף. הרוכש של שני המאגרים יקבל בנוסף את רישיון החיפושים הישן אלון B ובמידה ויימצא בו גז - יוכל לייצא חלק מהגז בהתאם לכללי מדיניות הייצוא של הממשלה.