נגמ"שים, ציוד חירום ותורים בקופות: ישראל נערכת לסופה

בירושלים גדשו התושבים את סניפי רשתות המזון, והעירייה נערכת עם 230 מפלסות שלג ו-400 טון מלח ■ בדרום רמת הגולן מצפים לשלג ראשון מאז 92', ואפילו בירת הנגב ערוכה להיצבע בלבן

סערה - שלג בצפת / צילום: טליה בן לולו
סערה - שלג בצפת / צילום: טליה בן לולו

הרשויות ברחבי הארץ נערכות למערכת החורפית שתחל היום (ה') ופועלות להימנע ככל הניתן מתקלות בשל הגשמים, הרוחות והשלג הכבד שצפוי לרדת באזורים רבים ברחבי הארץ. בירושלים נערכים להיערמות שלג שתגיע בשיאה ל-70 סנטימטרים על הקרקע.

תורים ארוכים נרשמו אתמול בקופות רשתות המזון בעיר, כשתושבי הבירה הקדימו את קניות סוף השבוע. "בסניף שלנו בתלפיות ביקרו פי שניים יותר לקוחות מביום רביעי ממוצע", סיפר רמי לוי, בעלי רשת שיווק השקמה. "העגלה מלאה בקופסאות שימורים, בשרים קפואים, פסטות ופתיתים", סיפרה אילנה כץ שהגיעה גם היא לסניף מבעוד מועד.

"אני לא יודעת מה יהיה, אבל כדאי להיות מוכנים. קניתי בכמות גדולה מזון שאפשר לאכסן, ואם הסערה תחלוף ללא בעיות מיוחדות - הוא ישמש אותנו בעתיד. החזאים לא באמת יודעים מה הולך לקרות, הרי בשנה שעברה אמרו שלא יירד שלג - וירד כמו שלא ירד כאן מאה שנים. עדיך לקנות קצת יותר מאשר להישאר עם ילדים רעבים בבית", הוסיפה. ברשת שופרסל ציינו שגם בסניפי החברה בירושלים הורגשה עלייה משמעותית בכמות הקונים, שמוערכת בעלייה של 40% ביחס לימי רביעי קודמים.

כמו בכל מערכת חורפית, משרד החינוך הודיע כי החלטה על ביטול יום הלימודים במוסדות החינוך נתונה בידי הרשות המקומית, בהתאם למגבלות מזג האוויר ובתיאום עם המשרד. בירושלים, צפת ובמועצה האזורית גליל עליון יסתיימו היום הלימודים בשעה 12:00. באוניברסיטה העברית הלימודים יסתיימו ב-12:30 ולא ייערכו מבחנים.

באוניברסיטת אריאל לא יתקיימו היום לימודים וכן גם בבית הספר אביטל במועצה האזורית גולן. בנוסף לכך, לא יתקיימו טיולים מטעם בתי הספר והגנים במקומות המועדים, שבהם צפוי במהלך סוף השבוע שלג או שיטפונות. הורים המבקשים לקבל מידע על אודות פעילות בבתי הספר באזור מגוריהם, מתבקשים לפנות למוקד הטלפוני של משרד החינוך: 1800-250-025, וכן באתר משרד החינוך ובעמוד הפייסבוק של המשרד.

בבתי הספר ובגני הילדים יסתיימו הלימודים בשעה 11:30, זאת לאור צפי לחסימת כבישים ומזג אוויר סוער במיוחד. מדובר בבתי הספר היסודיים עין הרים, אלון, צורים, הדסים, קרוב, לביא, עין נקובה-עין ראפה מרחבים וקסם, ובתי הספר התיכוניים עין כרם, אור, ישיבת אמי"ת נחשון, ברנקו וייס עין נקובה-עין ראפה וקריית יערים.

גם גני הילדים ביישובים הבאים יסיימו ללמוד בשעה 11:30: מבוא ביתר, בר גיורא, צור הדסה, נס הרים, מטע, גבעת יערים, רמת רזיאל, אורה, עמינדב, אבן ספיר, עין נקובה, עין ראפה, מעלה החמישה, קריית ענבים, מוצא עילית, בית נקופה, נווה אילן, שורש, שואבה, צובה, בית מאיר, בית זית, נטף ורמת רחל. מעונות היום ביישובים הבאים יסגרו את שעריהם ב-11:30: נס הרים, צור הדסה, גבעת יערים ובית זית.

ירושלים נערכת: 230 מפלסות

ברחבי ירושלים הושלמה היערכות העירייה לסופה, והוקצו 230 מפלסות שלג, מפזרות מלח וכלים הנדסיים לפילוס הצירים הראשיים, וכן עשרות רכבי 4X4 לסיוע לתושבים בשלג כבד. בנוסף לכך, העירייה הצטיידה ב-400 טונה מלח להמסת הקרח על הכבישים, כשחלקם הגדול נותרו מהשנה שעברה. ציוד נוסף שנרכש לרגל הסערה בשנה שעברה, ולא נעשה בו שימוש, כולל אלפי מנות מזון, אתי חפירה, אמצעי חימום, תאורת חירום וכן מאות שמיכות ושקי שינה, שיוכלו לשמש את האזרחים הנזקקים. השלג צפוי להוביל לסגירת הצירים בדרך לעיר וכן את התחבורה הציבורית בתוך ירושלים, עם הופעתם של הפתיתים הלבנים בשעות הערב.

במנהלים הקהילתיים פתחו את מחסני החירום וציוד החירום הועבר עליהם ממחסני העירייה. עופר איובי, ראש מנהל קהילתי גילה, סיפר: "אנו נערכים לחילוץ תושבים ברכבי 4X4 שבהם ינהגו מתנדבים, וכן לחלוקת תנורים, שקי מלח ושמיכות שהועברו אלינו", סיפר איובי. רונן בן יאיר, חבר המנהל הקהילתי בפסגת זאב ונציג השכונות בירושלים, סיפר כי "ביום חמישי בלילה נסייע לתושבים שיזדקקו לנו. עיריית ירושלים ערוכה לעזור ככל הניתן לתושביה".

בערים שבהן צפוי להיערם השלג, יוצבו בתחנות מגן דוד אדום נגמ"שי פינוי של צה"ל שבהם יוצבו צוותי חובשים ופרמדיקים לצד חיילי הנגמ"ש, לטובת פינוי חולים ונפגעים ממקומות שבהם הגישה תהיה חסומה. בבתי החולים בירושלים הורחבו המשמרות בחדרי המיון ובמחלקות השונות, ועשרות אמבולנסים הועמדו בכוננות ואליהם יצטרפו גם השנה 125 ג'יפים מהיחידה המיוחדת של מתנדבי מד"א. הגישה לבתי החולים בבירה תישמר פנויה להגעת מטופלים, ומנהל מחלקת נשים ויולדות בהדסה עין כרם להגיע לבית החולים ברגע זיהוי סימני לידה, עוד בטרם יירד השלג. מד"א כרמל העלה גם הוא את הכוננות לאור הצפי לשלג באזור חיפה, והמשמעות היא איוש מלוא האמבולנסים, הניידות ואופנועי הצלה תוך פיזורם בשכונות השונות. הצוותים הונחו לטפל בפגיעות מזג האוויר והקור, ויפעלו בשיתוף פעולה עם העיריות, המועצות והמשטרה בפינוי דרי רחוב למקום מחסה.

בצפון חוששים החקלאים מכך שלראשונה זה 23 שנים צפוי לרדת שלג בדרום רמת הגולן, באזורים הנמוכים מ-400 מטרים. "בחורף 92' מתו מצמא 300 פרות, שלא הצליחו לשתות מהשלג", נזכר חיים דיין, מנכ"ל ארגון מגדלי הבקר לשעבר ותושב היישוב בני יהודה בדרום רמת הגולן. "גובה השלג אז הגיע ל-30 סנטימטרים וכובדו גרם לקריסת סככות של רפתות ולולים", הוסיף.

מיכה ואן ראלטה, מנהל הוועדה החקלאית במועצה האזורית גולן, הסביר כי ההיערכות המיוחדת כוללת חיזוק מבנים וסככות, בפרט במשקים. "בצפון רמת הגולן החקלאים ערוכים ומורגלים בשלג, אך בדרום הרמה דרוש רענון של הנהלים", הסביר. במעלה גמלא, מושב שאזורי המגורים בו בגובה מאה מטרים, נערכו גם כן לסופה, כיוון שבשטח היישוב ישנם גם לולים בגובה 400 מטרים. "אנחנו ממלאים את מצבורי הגז לחימום הלולים, בדקנו את תקינות הגנרטורים ובדקנו שכל מכלי תערובות המזון מלאים. חלק מהעובדים ילונו במבני החירום הסמוכים ללולים, זאת למקרה שהדרכים ייחסמו בשלג", סיפר אביהו מיכאלי, רכז המשק של המושב.

שלג בבאר שבע?

בבאר שבע מקווים לשלג ראשון זה 14 שנה, וגם בדימונה נערכת העירייה לפתיתים לבנים שיכסו את העיר. ראש העיר, בני ביטון, הנחה לתגבר את המוקד העירוני וכן להציב בכוננות חשמלאים וגוזמי עצים. ראש מועצת מיתר, אבנר בן גרא, תגבר את כוחות החירום ביישוב והטרקטורים מוכנים לפינוי שלג - 11 שנים מאז הפעם האחרונה שנדרשו לכך במיתר. "אנחנו מקווים ומצפים שהשלג ירד בבאר שבע, אמנם אנחנו לא נערוך קניות באופן יוצא דופן כמו בירושלים אבל הילדים מחכים לשחק בשלג", אמרה אסתר, תושבת העיר. תושבת אחרת, אירנה, נשמעה סקפטית יותר באשר לאפשרות שבירת הנגב תיצבע לבן: "מדובר בכמה פתיתי שלג שאולי יירדו, אבל בשבילי זה קיץ. ברוסיה יש חורף אמיתי, אנחנו לא מתרגשים מזה". גם במצפה רמון ובערד מצפים התושבים לשלג שיכסה את האזור, אך התושבים מאמינים שלא רק השלג יביא את המטיילים להרי הנגב - אלא השיטפונות שיבואו בעקבותיו.

המערכת החורפית צפויה להגיע לאזורנו כבר הלילה, כאשר יהיה גשום מצפון הארץ ועד צפון הנגב, ושלג צפוי לרדת בחרמון ובפסגות הרי הצפון, לצד רוחות ערות. קיים חשש לשיטפונות בבקעת הירדן וכן באזור ים המלח. מחר תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות ובצפון הארץ ובמרכזה יירד גשם שילווה בסופות רעמים וברד. בשעות הערב יתפשט הגשם עד לנגב, וקיים חשש לשיטפונות באזור, וכן בבקעת הירדן ובמדבר יהודה. השלג בחרמון ובצפון רמת הגולן יוסיף לרדת ויתחזק בהדרגה במהלך היום, ובשעות הצהריים יתפשט גם להרי הגליל ולצפת. משעות אחר הצהריים יתפשט השלג עד להרי המרכז, לרבות ירושלים, וייערם על הקרקע. רום השלג ינמיך בשעות הלילה ויגיע לנגב ולכרמל.

משעות הערב ינמיך רום היערמות השלג בהדרגה לגובה של 200 מטרים בצפון ו-300 מטרים במרכז, וצפויה היערמות שלגים שתימשך עד בוקר יום שישי ועשויה להגיע לעשרות סנטימטרים, בעיקר בהרים מעל גובה 500 מטרים. במהלך הלילה שבין חמישי לשישי צפוי שלג גם בנגב.

באזורים שבהם יירד שלג במהלך הלילה, יוסיף לרדת גשם כבד גם בשעות הבוקר ביום שישי. למעט צפון רמת הגולן ופסגות הרי הגליל, השלג ייפסק משעות אחר הצהריים ביום שישי, ובשעות הערב ייפסק לחלוטין. מזג האוויר יהיה קר במיוחד, ותיתכן היווצרות קרח על הכבישים, בעיקר בהרים. בשבת הגשם יימשך בעיקר במרכז הארץ ובדרומה, אך הוא ייחלש בהדרגה עד שעות הערב. הרוחות יחלשו וגובה הגלים יירד, אולם בשעות הלילה תיתכן עדיין קרה במקומות המועדים וקרח על הכבישים.