מודל חדש לביטוח המקצועי ליועצי השקעות ומנהלי תיקים

ע"פ טיוטה להערות הציבור שפרסמה רשות ניירות ערך, סכום הכיסוי המינימלי בביטוח של יועץ השקעות ומשווק השקעות, יחיד או שותפות קטנה, יעמוד על 500 אלף שקל

שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

רשות ניירות ערך מנסה להקל על מנהלי התיקים ויועצי ומשווקי השקעות הקטנים, בכל הנוגע לעלויות הביטוח המקצועי שהם מחויבים לרכוש מחברות הביטוח, ושמחירו האמיר לא אחת לאורך השנים, והכביד על שחקנים קטנים רבים.

הרשות פרסמה היום (א') טיוטה להערות הציבור בעניין "הקלות בחובת הביטוח לבעלי רישיון", במסגרתה מומלץ לשנות את החוק והתקנות שלפיו, כך שסכום הכיסוי המינימלי בביטוח של יועץ השקעות ומשווק השקעות, יחיד או שותפות קטנה, יעמוד על 500 אלף שקל. זאת, לעומת הסכומים הקבועים בתקנות הקיימות בהן קבוע סך מינימלי של 600 אלף שקל ליחיד או 1.2 מיליון שקל לשותפות או חברה.

ברשות ני"ע מציעים לשנות את הדרישות גם לגבי מנהלי התיקים, שיידרשו לרכוש כיסוי ביטוחי בהיקף של לפחות 2% משווי הנכסים הכולל שלהם, או סך של לפחות מיליון שקל. כיום התקנות קובעות מדרג שנע בין 9% משווי הנכסים או סך של מיליון שקל (לפי הגבוה שבהם), ועד לסכום כיסוי של 3% משווי הנכסים ולפחות 24 מיליון שקל לחברות גדולות.

ברשות ני"ע מקווים כי "מהלך זה יהווה הקלה משמעותית לציבור מנהלי התיקים ועשוי להביא להפחתת גובה הפרמיה המושתת עליהם, הן לנוכח הפחתת סכומי הביטוח המינימליים הנדרשים, והן לנוכח האפשרות להפחית את סכום הביטוח המינימלי בו מחויבות החברות שאינן גדולות בכפוף למבחן הנאותות. יתכן כי מרווח זה גם יפתח מבחינת חברות אלו מרחב מסוים של מיקוח מול המבטחים", הם מוסיפים.

כך או כך, ברשות ממליצים להוסיף לתקנות שבכפוף לאישור הדירקטוריון שבחן ואישר את 'נאותות הביטוח', מנהל תיקים קטן שמנהל פחות מ-50 מיליון שקל, יורשה להפחית את סכום הביטוח המינימאלי כך שיעמוד על חצי מיליון שקל, ושסכום הביטוח המינימלי של חברות ניהול תיקים שאינן גדולות אחרות, יעמוד על מיליון שקל.

כמו כן, חברת ניהול תיקים גדולה - שהונה העצמי עולה על 10 מיליון שקל, או שהפקידה ערבות בנקאית לטובת הלקוחות או פיקדון, בהיקף של לפחות 3 מיליון שקל - תורשה לרכוש ביטוח בסכום שנמוך מ-2% משווי הנכסים שהיא מנהלת, וזאת כל עוד סכום הביטוח יהיה גבוה מ-30 מיליון שקל.

עוד מציעה הרשות שגובה ההשתתפות העצמית המרבי בביטוח שיערוך תאגיד מורשה יעלה לשליש מגובה ההון העצמי שלו במקום שיעור מרבי של שני אחוזים מגובהו. כמו כן, חברות ניהול תיקים תחויבנה ברכישת ביטוח בתום השנה הראשונה לפעילותן או החל מהרגע שיהיו להן לפחות 5 לקוחות או סך מנוהל שעולה על 50 מיליון שקל. חברות ייעוץ ושיווק השקעות תחויבנה ברכישת ביטוח כאמור בתום שנת הפעילות הראשונה שלהן או קודם לכן, מרגע שיש להן 5 לקוחות.

ברשות ני"ע מעוניינים להוסיף לתקנות הוראה שלפיה "בעלי הרישיון יהיו רשאים לערוך ביטוח במסגרת קבוצת מבוטחים, ובלבד שבפוליסת הביטוח יצוין שם בעל הרישיון כבעל הפוליסה, ושבהתקיים עילת הביטוח יהיה בעל הרישיון זכאי לסכומי הביטוח מבלי שזכויותיו ייפגעו כתוצאה מתביעות יתר המוטבים בפוליסה".