קו ההגנה של הליכוד: "נתניהו זיהה את משבר הדיור מוקדם מאוד"

פרופ' אבי שמחון, יועץ לליכוד: "רה"מ זיהה המשבר מוקדם מאוד" ■ שר התחבורה ישראל כץ אמר דברים דומים - והאשים את יאיר לפיד במשבר ■ בתקופת נתניהו כרה"מ זינקו מחירי הדירות ב-69%, השכר עלה ב-9.5%

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בליכוד נערכים לפרסום דוח מבקר המדינה על משבר הדיור היום ב-18:00, ונראה שהמסר אותו הם מעוניינים להעביר לציבור הוא שרה"מ בנימין נתניהו היה הראשון בישראל לזהות את המשבר המתפתח.

פרופ' אבי שמחון, יועץ לליכוד ובעבר יועצו של יובל שטייניץ כשזה כיהן כשר אוצר, אמר הבוקר (ד') לגלי צה"ל כי נתניהו "היה הראשון לזהות" את המשבר. הוא הוסיף ש"ברור שהיה כשל מתמשך ארוך שנים בנושא הדיור. האם ראש הממשלה זיהה אותו? כן, הוא זיהה אותו מוקדם מאוד. האם נעשה מספיק על מנת לפתור את הבעיה? כנראה שלא".

גם שר התחבורה ישראל כץ אמר דברים דומים הבוקר בתוכניתו של ניסים משעל ברדיו 103FM. לדברי כץ, "קראתי את הדוח. המבקר התייחס גם לממשלת אולמרט שלא קראה נכון את התהליך ובגלל זה הייתה פריצת מחירים קדימה... נתניהו זיהה את המשבר, נקט צעדים והחלטות, אבל אלה לא עזרו ולא הצליחו למנוע את עליית המחירים. בממשלה האחרונה, שהמבקר לא מתייחס אליה, יאיר לפיד קיבל 19 מנדטים ואת תפקיד שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור ונכשל בפתרון הבעיה".

בתקופתו של נתניהו כראש ממשלה ממרץ 2009 עד היום זינקו מחירי הדירות בישראל ב-69% (בהתבסס על מדד מחירי דירות בבעלות של הלמ"ס). השכר הממוצע באותה תקופה עלה ב-9.5% בלבד (עלייה זו כוללת כמובן את המגזר הציבורי, בנקים וחברות נוספות בהן מאוגדים עובדים בוועדים חזקים ונהנים מ"טייס אוטומטי" שנתי של העלאות שכר).

לפיד מסר בתגובה לדוח המבקר: "עכשיו זו כבר לא טענה של מפלגה אחת נגד מפלגה אחרת, זה דוח רשמי של מבקר המדינה שנותן גיבוי לכל הטענות שלנו - משבר הדיור בישראל הוא תוצאה ישירה של ההזנחה של נתניהו והליכוד. שנים של סחבת, חוסר מעש, חסמים ושחיתות, גרמו למחירי הדיור לעלות באופן שערורייתי.

"בשנה ושמונה חודשים 'יש עתיד' עשתה יותר בכדי לבלום את משבר הדיור מאשר כל מפלגה אחרת: הוקם קבינט דיור חוצה משרדים, גובשה תכנית לאומית מקיפה לפתרון המשבר, הועברו 4.5 מיליארד שקל להסרת חסמים בירוקרטיים, קידום פינוי מחנות צה"ל ועוד".

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) תקפה את נתניהו על התעלמות מ-2 מיליון שוכרי הדירות בישראל: "שמעתי הבוקר ברדיו שביבי היה הראשון לזהות את מצוקת הדיור, ואני תוהה לעצמי מה הוא עשה עם התובנה המופלאה הזאת חוץ מלהתעלם ממנה? לפני יותר משנה הגשתי את הצעת החוק לשכירות הוגנת. אימוץ מיידי שלה היה הופך את החיים של 2 מיליון שוכרי דירות בישראל לשפויים ואפשריים, אבל ראש הממשלה לא עשה את זה, או שום פעולה אחרת שיכולה להקל על חיי השוכרים כפי שנראה בדוח המבקר שיתפרסם בעוד כמה שעות.

"הצעירים בישראל שיצאו לפני שלוש שנים למחאה החברתית הגדולה בישראל עדיין מופקרים - שכר הדירה שלהם בכל רחבי הארץ עולה מדי שנה, אין להם אפשרות בכלל לחלום על לקנות דירה והמצוקה היומיומית שלהם עדיין לא מעניינת את נתניהו המנותק. הדבר המדהים ביותר הוא שגם היום, 6 שנים מאז זיהה לראשונה את המשבר, הוא בכלל לא מתעסק בו, הוא אפילו לא טרח לפרסם מצע כלכלי או איזושהי התייחסות לנושא. אולי גם בזה אשם מני נפתלי?".