"הזעקות שעלו לפני 3 שנים לא יכולות להיוותר ללא מענה"

עו"ד אליעד שרגא בתגובה לדוח מבקר המדינה על משבר הדיור: "הציבור בישראל זועק לטיפול מערכתי, מקיף ועמוק בבעיות הדיור, מוקדם ככל הניתן"

בנימין נתניהו יוסף שפירא / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו יוסף שפירא / צילום: תמר מצפי

יום אחרי פרסום דוח מבקר המדינה על משבר הדיור, גורמים שונים בענף הנדל"ן ומחוצה לו מגיבים למסקנות הדוח ולשרשרת הכשלים המופיעים בו.

"הציבור בישראל זועק לטיפול מערכתי, מקיף ועמוק בבעיות הדיור, מוקדם ככל הניתן", כך טוען עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון. "דוח מבקר המדינה שהונח זה עתה חייב שיהווה קריאת השכמה לנבחרי הציבור, ויש להבטיח שסוגיית הדיור תונח במקום גבוה בסדר העדיפויות של הכנסת ה-20 וממשלת ישראל ה-34. הזעקות שעלו מרחובות המדינה לפני 3 שנים מהדהדות בדוח מבקר המדינה ולא יכולות להיוותר ללא מענה". בתנועה לאיכות השלטון קוראים למפלגות השונות לכלול את דוח מבקר המדינה במצען ולדאוג לכך שיום אחרי הקמת הממשלה החדשה המלצות המבקר ייושמו.

"בשנים האחרונות הממשלה והמשרדים הנוגעים בדבר לא קבעו מדיניות אחידה לפתרון בעיות הדיור. לא היה סנכרון בין משרד הבינוי והשיכון, האוצר ובעיקר עם הרשויות המקומיות. הממשלה לא השכילה להבין שהשחקן המרכזי בנושא הדיור הם ועדות התכנון וראשי הערים. לצערי, המחירים הגבוהים של הקרקע הם גם בערי הפריפריה, ואם בבאר שבע משלמים מיליון שקל על קרקע בלבד למגרש בבנה ביתך בשטח 400 מ"ר, מישהו צריך היה להתעורר מהתרדמת שאחזה בו", כך אומר היום אריה בר, מנכ"ל מגדל טופ נדל"ן בהווה ומי שכיהן בעבר כמנכ"ל משרדי הבינוי, הפנים והתחבורה בתגובה לדוח מבקר המדינה.

"שנים רבות אף אחד לא עשה בקרה על הוועדות המקומיות, המרחביות והמחוזיות. הממשלה נכשלה כישלון חרוץ נוסף בזה שאין לה פיקוח על התשלומים שמשלמים היזמים והקבלנים לרשויות המקומיות בין היתר בגין: אגרות והיטלים, היטלי השבחה, השתתפות בבניית מוסדות ציבור ומטלות ציבוריות אחרות. הדרישות של הרשויות המקומיות והוועדות הושטו על מחיר הדירה והעלו את מחירי הדירות במרכז הארץ".

"דוח המבקר מוכיח כי הפוליטיקה גברה על טובת הציבור"

גם נסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, מטיל את האשמה על הרשויות המקומיות ואומר : "הדוח מאשש את הטענה של התאחדות בוני הארץ, לפיה, הפכו חלק גדול מראשי הרשויות המוניציפאליות לחסם מרכזי של תחום הדיור. המבקר קובע שהרשויות מכשילות וכושלות בטיפול בתחום זה משלב התכנון ועד הביצוע ואינן עומדות במחויבותן לקדם בנייה לדיור. המבקר מאשר גם כי הרשויות מתנגדות לבניית דירות, מעכבות פיתוח, שהינה הבסיס המחוייב במציאות לשם אכלוס דירות, ונוקטות בסחבת בהוצאות היתרי בנייה. התנהלות זו מביאה לכך שרוב תוכניות הממשלה לטיפול במשבר הדיור נותרו על הנייר. לכן, אנו חוזרים וקוראים שוב למחוקק לקבוע כללים שיכפו על ראשי ערים לקדם בנייה למגורים. אנו קוראים לממשלה הבאה לפחית עלויות רגולציה, לטפל טיפול עומק בענפי התשתית והבנייה הציבורית, לחייב עיריות לקדם התחדשות עירונית, לחתום הסכמי גג עם העיריות לשם קידום תחום זה ועוד".

אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בת"א יפו ובת ים הגיב גם הוא לדוח המבקר ואמר: "דוח המבקר בנושא הדיור מציף את המחדלים הרבים שהקבלנים והיזמים מתריעים עליהם מזה שנים רבות. למעשה, לא צריך את דוח המבקר בכדי לדעת שממשלות ישראל נכשלו כישלון חרוץ בטיפול בענף הדיור. המשבר הקיים בענף הנדל"ן הוא תוצאה ישירה של טעויות שביצעו העומדים בראש המדינה, פעם אחר פעם. הכשלים המרכזיים שהובילו למשבר הדיור, ומוצגים בדוח המבקר, מציגים תמונת מצב עגומה במיוחד של חוסר רצון משווע להביא לפתרון משבר הדיור, התעלמות מהנושא כליל עד פרוץ המחאה החברתית ב-2011 וגם לאחריה ומחסור בפתרונות או דרכים להקל את אזרחי ישראל ברכישת דירה. דוח המבקר מוכיח כי הפוליטיקה גברה על טובת הציבור. ראש הממשלה לא גיבה את שריו, השרים רבו ביניהם וצצו שפע הצהרות בלתי אחראיות על ירידה במחירי הדיור, תוך המלצה בלתי אחראית לציבור להמתין עם רכישת דירה. הנזק האדיר שנגרם לרוכשים הוביל לחוסר אמון מצד הציבור להמלצות הממשלה בנושא הדיור".

יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג כ.ד.א.י, אמר היום: "על הממשלה הבאה ללמוד את המחדלים להסיק את המסקנות, להפסיק לעסוק בהצהרות ולגעת בפתרונות. לשחרר קרקע זמינה לבנייה, לייצר מנגנון של קנס ופרס בדמות הטבות כספיות לרשויות מקומיות שהמעודדת בנייה ומנפיקה היתרים בזמן קצר ובנוסף להזרים עובדים מקצועיים לענף הבנייה".

"ממשלות ישראל הסירו מעצמן אחריות והפקירו את התכנון הלאומי"

"מבקר המדינה הגדיר בצורה חדה ומדויקת את הסיבה העיקרית למשבר הדיור", כך אומרים נציגי עמותת אדריכלים מאוחדים, הגוף היציג של אנשי המקצוע בתחום התכנון, "ממשלות ישראל הסירו מעצמן אחריות והפקירו את התכנון הלאומי ואת שוק הדיור לכוחות השוק. הממשלות לא התמודדו עם הר החסמים התשתיתיים והבירוקרטיים שמנעו ומונעים מימוש בנייה של עשרות רבות של אלפי יחידות דיור מתוכננות. במקביל, הממשלות לא הגדירו כלים ישימים להתחדשות עירונית בערי המרכז, בהן קיים פוטנציאל עצום, שבשלב זה הוא תיאורטי בלבד. הניסיון להתמודד רק עם הביקושים במרכז תוך המשך הוויתור בפועל על הפריפריה יכול אולי להקל זמנית, אך הוא יעצים וינציח את משבר הדיור עוד יותר בטווח הארוך. הכישלון הגדול של הממשלות הוא בחוסר הבנתן המתמשך, כי המרכז והפריפריה הם כלים שלובים בכל הקשור לפתרונות הדיור ובכלל והן נדרשות למאמץ כולל של החלטות תואמות מדיניות ושל ביצוע תואם החלטות".

גם בחברה להגנת הטבע התייחסו לדוח המבקר ומסרו: "בשנים האחרונות היה זה 'בון-טון' ממשלתי וציבורי, להתנפל על מערכת התכנון, כאילו הייתה היא האשמה העיקרית במשבר הדיור, ובשל כך הומצאו מושגים כמו 'סופרטנקר', 'וד"לים', 'ותמ"לים' - ועדות שמטרתן 'לייעל את מערכת התכנון' ולמעשה הביאו לעקיפת זכות הציבור בתכנון ולהתעלמות מערכי הסביבה. ממצאי המבקר מוכיחים כי ועדות אלה, בניגוד להצהרות הגדולות, לא הביאו לפתרון המשבר, ולעומת זאת חיזוק מערכת התכנון הקיימת, תוך שידרוג המערכות בתקנים ומשאבים, הם אלה שהגבירו את ההתייעלות התכנונית. החברה להגנת הטבע קוראת לבטל את הוועדות עוקפות התכנון והציבור ולרכז מאמץ ממשלתי, המשלב גם את כוחות החברה האזרחית, כדי להביא לפתרון משבר הדיור".