תשובת אובמה לקובלנות נתניהו: לא הצעת שום אלטרנטיבה

4 ימים לפני הנאום המתוכנן, לממשל יש מענה מוכן: החלופה לאי-קיום עסקה היא אובדן היכולת לקיים פיקוח על מתקני הגרעין באיראן ■ הבית הלבן עורך קמפיין שמטרתו לסכל את מתקפת נתניהו עוד לפני שהחלה

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

ארבעה ימים לפני הנאומים המתוכננים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפני מליאות שני בתי הקונגרס ולפני אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב, מעצים ממשל אובמה את קמפיין יחסי הציבור שלו נגד הנאומים, שנתפסים בוושינגטון כמתקפה פוליטית ישראלית חסרת תקדים על נשיא מכהן, ועל זכותו להתוות את מדיניות החוץ האמריקאית על פי האינטרסים הלאומיים של ארה"ב.

ראש החץ של הקמפיין הזה הוא תדרוכים שמעניקים בכירים בבית הלבן ובסטייט דיפרטמנט לכתבים, במטרה להקהות את עוקץ הנאומים העתידיים של נתניהו נגד הסכם גרעיני פוטנציאלי עם איראן.

הטיעון המרכזי בתדרוכים האלה, שעיקריהם מתפרסמים היום (שבת) במדיה בארה"ב, הוא שנתניהו, חרף כל הביקורת המתמשכת שלו, מעולם לא הציע אלטרנטיבה בת-קיימא למהלכים של הבית הלבן מול איראן. פקידי הממשל טוענים, שאפילו הסכם בלתי מושלם, שיקפיא את המאמצים הגרעיניים של איראן לתקופה ממושכת, עדיף על פני קריסת המו"מ - שתעניק להנהגה בטהראן יכולת בלתי מוגבלת לייצר אורניום מועשר ופלוטוניום.

"החלופה לאי-קיום עסקה היא אובדן היכולת לקיים פיקוח (על מתקני הגרעין באיראן), ובעקבות זאת, איראן תהיה קרובה יותר מאי פעם להשגת חומר בקיע לייצור נשק גרעיני", אמר פקיד בכיר, עלום שם, שצוטט ב"ניו יורק טיימס".

אולם פקידי הממשל נמנעו ממענה ישיר על השלכות פוטנציאליות משמעותיות של ההסכם שנדון עתה עם טהראן. כך, למשל, הם התחמקו מתשובה ישירה על שאלה האם ההסכם יערוב לכך שאיראן תזדקק לפחות לשנה אחת לייצר נשק גרעיני אם היא תחליט לפתע להפר את ההסכם, ו"לפרוץ" לייצור פצצה אטומית.

הפקיד הבכיר אמר, כי ההסכם עדיין נדון בין הצדדים וכי טרם ברור מה יהיה משך תוקפו. לדבריו, כמה "צעדי שקיפות", שיוכלו לשפוך אור על התהליכים הפנימיים של פעילויות הגרעין של איראן, עשויים להיות תקפים "לאורך פרק זמן ממושך".

כמה אמצעי תקשורת, ובכללם "ניו יורק טיימס", דיווחו השבוע, כי יכולתה של איראן להפיק אורניום מועשר תוגבל משמעותית לפחות לעשר שנים, לפי נוסח ההסכם שמתגבש עתה. אך איראן תוכל להגדיל את יכולת הייצור של אורניום מועשר בשנים האחרונות של תחולת ההסכם.

המשמעות היא, שבשנים האחרונות של ההסכם תוכל איראן להתקרב למצב שבו היא נמצאת עכשיו, כלומר שיידרשו לה רק חודשיים או שלושה חודשים להפיק מספיק אורניום מועשר לייצור פצצה גרעינית אחת, ולא שנה שלמה (הקו האדום של ממשל אובמה).

פקידי הממשל אף השיבו בערפול על השאלה מתי, אם בכלל, ובאיזו מהירות, צפויה איראן לספק מענה על תריסר שאלות מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לגבי חשדות שהאיראנים עורכים מחקרים גרעיניים מחוץ למסגרת הפיקוח הבינלאומי.

הסוכנות לאנרגיה אטומית, שהגדירה את המחקרים האלה כ"בעלי ממד צבאי אפשרי", טוענת שהאיראנים משתהים ומעכבים במתכוון את מתן רוב התשובות. לדברי האיראנים, החשדות האלה מבוססים על "ראיות מפוברקות".

בנאומיו צפוי נתניהו לטעון, שההסכם יותיר בידי איראן תשתית נרחבת לייצור נשק גרעיני, והיא תוכל לנצל את התשתית הזו עם פקיעת ההסכם, וכך היא תיהפך למדינת סף גרעינית.

פקיד בכיר עלום שם בסטייט דיפרטמנט, שמצוטט היום ב"וושינגטון פוסט", אמר שהסיכוי להשגת הסכם עם איראן הוא 50%. "איראן עדיין צריכה לקבל החלטה פוליטית משמעותית לסגור את העסקה".