החשכ"לית: מסכימה לפינוי מחנות צה"ל - לא לדרך הרישום

בזמן שמועצת מקרקעי ישראל דנה באישור פיני מחנות צה"ל, מיכל עבאדי בויאנג'ו ממשיכה לדבוק בעמדתה לרשום ההוצאה על פינוי המחנות בספר התקציב בניגוד למה שנקבע בהסכם

אי הבהירות לגבי אישור תוכנית שוהם 3 לפינוי מחנות צה"ל ובניית עשרות אלפי יחידות דיור חדשות במקומם נמשכת. היום (ב') התכנסה מועצת מקרקעי ישראל כדי לאשר את ההסכם שאושר בינואר האחרון בממשלה. ההסכם קובע את הסדרי המימון לפרויקט העתקת מחנות צה"ל בהיקף מיליארדי שקלים.

כפי שנחשף ב"גלובס", לאחר אישור החלטת הממשלה והמתווה שאושר על ידי הגורמים השונים, נתקלה התוכנית בעמדה בלתי צפויה של החשבת הכללית במשרד האוצר,מיכל עבאדי בויאנג'ו, עמדה המנוגדת להחלטה המקורית ולסיכום בין מגבשי ההסכם.

עבאדי בויאנג'ו טענה בשבועות האחרונים כי ההסכם כפי שנקבע אינו יכול לקבל את אישורה משום שסוגיות רבות בהסכם הקשורות לאגף החשב הכללי טרם הוסדרו. בלב המחלוקת עומדת טענתה של החשבת הכללית כי ההיקף הכספי של התוכנית חייב להירשם בספר התקציב, ולא להיעשות רק כפנוי כלכלי המסתמך על הכנסות רשות מקרקעי ישראל. בשבועות האחרונים ניסו גורמים שונים המעורבים בגיבוש התוכנית לשנות את דעתה של החשבת הכללית או להגיע למתווה שיוסכם על כל הצדדים, אבל ללא הצלחה.

כאמור, למרות שהנושא עולה היום למועצת מקרקעי ישראל, עמדתה של החשבת הכללית עדיין עומדת בעינה. עבאדי בויאנג'ו שלחה הבוקר מכתב למנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, לממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי, למנכ"ל משרד הביטחון דן הראל ולמנהל החטיבה העסקית ברשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון בו היא עומדת על התנגדותה ומתריעה בפני חתימה על הסכם בניגוד לדעתה. "טרם חתימת הסיכום התקציבי שוה"ם 3 ברצוני להבהיר כי לאחר קריאת הסיכום המתגבש ולאחר התייעצות עם נגידת בנק ישראל והגורמים הרלוונטיים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה", כך במכתב, "אופן רישום ההוצאות, ההכנסות, ההוצאה המותנית בהכנסה והגרעון הנגזר מרישומים אלה ייעשה בהתאם לכללי החשבונאות הלאומית המחייבים, ובשונה מהאמור ו\או המשתמע מהסיכום האמור".

נציין כי החשבת הכללית הדגישה היום שאין לה ולא הייתה לה כוונה לעצור את ישיבת המועצה בקבלת החלטה אבל היא תמשיך לעמוד על כך שהרישום ימשיך להיעשות בתוך התקציב.

כחצי שעה לאחר שנשלח המכתב על ידי החשבת הכללית, נשלח מכתב מטעם שר הבינוי אורי אריאל, המכהן גם כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל שדנה כאמור כעת בנושא אישור הסכם שוהם 3, המבקש את התייחסות היועץ המשפטי לממשלה בסוגיה. "לפני כחצי שעה הגיע ללשכת השר מכתבה של החשבת הכללית ובו היא מודיעה כי התחייבות רמ"י בהסכם שוהם 3 ייעשה בהתאם לכללי החשבונאות הלאומית המחייבים, ובשונה מהאמור ו\או המשתמע מהסכם שעומד היום לדיון במועצת מקרקעי ישראל", כך במכתב שנשלח לאבי ליכט ולארז קמיניץ המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. "השר בתפקידו כיו"ר המועצה מבקש את עמדתכם בכתב, האם המועצה רשאית לאשר את ההסכם היום וזה למרות האמור במכתבה של החשבת. או אם לאור האמור במכתבה יש לתקן את ההסכם וכיצד".

נזכיר שמועצת מקרקעי ישראל כבר החלה בישיבתה ואמורה לדון בהסכם האמור. ממשרד המשפטים טרם נמסרה התייחסות לנושא.