אדוארדו אלשטיין ובכירי אדמה נפגשו בסין עם ראשי כמצ'יינה

צפויים לדון ברכישה המתוכננת של חברות סיניות ע"י אדמה, וייתכן שגם בתנאי ההלוואה לאי.די.בי

חליפת המכתבים בין מוטי בן משה לאדוארדו אלשטיין סביב סוגיית השליטה בקבוצת אי.די.בי, טרם הסתיימה, אולם בינתיים כבר פועל אלשטיין לביסוס מעמדו כבעל השליטה הבלעדי בקבוצה. בשבוע שעבר הגיע אלשטיין לביקור בישראל וקיים שורה של פגישות עם גורמים שונים בשוק ההון, וכן השתתף כאן בפגישה של דירקטוריון אי.די.בי, ואף קיים פגישות עבודה עם מנהלי החברה ועם מנהלי חלק מהחברות התפעוליות שבשליטתה. מת"א המריא אלשטיין במוצאי שבת בראש משלחת גדולה לסין, לצורך סדרת פגישות עם בכירי חברת כמצ'יינה, שרכשה את מכתשים אגן (כיום "אדמה"), ובראשם הנשיא רן ג'יאנשין ויו"ר אדמה, יאנג שינגקיאנג.

כמצ'יינה מחזיקה ב-60% ממניות חברת אדמה הישראלית, שמייצרת חומרי הדברה לחקלאות, וביתרת המניות מחזיקה קבוצת אי.די.בי (באמצעות החברה הבת דסק"ש) מחזיקה. המשלחת שהצטרפה לאלשטיין לביקור בסין כללה את בכירי אדמה, ובראשם המנכ"ל חן ליכטנשטיין, סמנכ"ל הכספים אבירם להב, היועצת המשפטית מיכל ארלוזורוב והדירקטורים עמי אראל ורענן כהן. עוד הצטרפו למסע שניים מיועציו הקרובים של אלשטיין - סאול צאנג, המכהן כדירקטור באי.די.בי, ושולם לפידות המכהן כדירקטור חליף בחברה.

כמצ'יינה הפכה לבעלת השליטה באדמה לאחר שרכשה 60% ממניות החברה מהציבור ומידי אי.די.בי, בנובמבר 2011. כחלק מהעסקה קיבלה דסק"ש מכמצ'יינה הלוואת נון ריקורס בהיקף 960 מיליון דולר לפירעון ב-2018, בתמורה לשעבוד מלוא מניות אדמה שבידיה. תנאי ההלוואה העניקו לדסק"ש גרייס של שלוש שנים בתשלומי הריבית, כאשר הרבית נצברה עם הקרן והגדילה את ערך ההלוואה לכ-1.1 מיליארד דולר כיום. החל מנובמבר הקרוב נדרשת דסק"ש לשלם ריבית של כ-50 מיליון דולר בשנה, או לחילופין לוותר על ההחזקה במניות תמורת ויתור של הסינים על החוב.

בעת חתימת ההסכם, קיוו בכירי אי.די.בי כי ניתן יהיה להנפיק את אדמה מחדש בבורסה בחו"ל בשווי גבוה מערך החוב, וכך להרוויח מהפער שבין מחיר המכירה לעלות ההלוואה. אלא שהנפקת אדמה, שתוכננה בין השאר לממן לחברה רכישה של שלוש חברות סיניות מכמצ'יינה ב-340 מיליון דולר, כשלה בנובמבר האחרון, בשל דרישת משקיעים בארה"ב להפחתה מהותית בערך החברה.

בפגישות השבוע ידונו כנראה מנהלי אדמה עם בעלי השליטה מישראל ומסין בדרכים אלטרנטיביות למימון העסקה, אותה רואה ליכטנשטיין כבעלת חשיבות אסטרטגית לצורך חדירת החברה לשוק הסיני. ואולם, בנוסף, תעניק הפגישה המשולשת לאלשטיין אפשרות לבחון מחדש את השותפות עם הסינים באדמה, ואת יכולתה של אי.די.בי להשיג תשואה חיובית על החזקתה בה, גם לאחר תשלומי הריבית הגבוהים. לא מן הנמנע כי בפגישות בין הצדדים עשויה לעלות האפשרות לשינוי מסוים בתנאי ההלוואה, שתעניק לאי.די.בי אורך נשימה להשגת תשואה על ההחזקה באדמה.

פועלים לזירוז הבוררות

בתוך כך, שלח אתמול מוטי בן משה, באמצעות עורכי דינו רענן קליר וגיורא ארדינסט, מכתב נוסף לאלשטיין, ובו הסכמה עקרונית לדרישת האחרון כי הליך הבוררות ביניהם יהיה קצר. במכתב אף הזמינו קליר וארדינסט את עורכי דינו של אלשטיין, דוד חודק ואיתן אפשטיין, לפגישה דחופה לקביעת מסגרת הבוררות.

במקביל, קיבלו אתמול עורכי הדין של אלשטיין מכתב מטעם הנאמנים של הסדר הנושים באי.די.בי - עו"ד חגי אולמן ורו"ח איל גבאי. במכתב דורשים השניים כי איפיסה, שאליה העביר אלשטיין חלק מהחזקותיו באי.די.בי, תתחייב גם היא לעמוד ברשת הביטחון שהוענקה לנושי אי.די.בי אחזקות, שבמסגרתה ירכשו מהם עד סוף 2016 מניות אי.די.בי פתוח ב-512 מיליון שקל.