ענקית מגרמניה מחפשת טכנולוגיות ישראליות לניהול אנרגיה

החברה הקימה באחרונה מרכז חדשנות בישראל ■ החברה מתעניינת במיוחד בטכנולוגיות לאבטחת סייבר, אכסון אנרגיה ורכבים חשמליים

ענקית האנרגיה הגרמנית RWE מחפשת להשקיע בטכנולוגיות ישראליות במסגרת מהלך אסטרטגי להרחבת פעילותה בעולם, באמצעות השקעה של עשרות מיליוני אירו בשנה באיתור טכנולוגיות שיאפשרו לה לתת ערך מוסף ללקוחותיה. מלבד ישראל, פתחה באחרונה החברה מרכז חדשנות גם בעמק הסיליקון שבקליפורניה. בשבוע הבא מגיעה מנהלת החדשנות שלה חברה כדי לקיים סבב פגישות ראשון עם חברות ישראליות פוטנציאליות.

"יזמים ישראלים לא תמיד מודעים לפוטנציאל הגלום בגרמניה כמדינת יעד לשיתוף-פעולה מסחרי, תעשייתי, כלכלי וטכנולוגי", אומר ל"גלובס" מיקי שטיינר, מנהל הנציגות הישראלית של RWE, שכיהן כמנכ"ל מעבדות SAP בישראל עד סוף 2013 ומשמש כיום סגן נשיא לשכת המסחר גרמניה-ישראל. "המיקוד החדש של חברת RWE בתחומים חדשים הנושקים לפעילותה הנוכחית הוא הזדמנות-פז ליזמים וחברות שיש להם טכנולוגיות הנוגעות לתחומים הרלוונטיים".

- מה החברה מחפשת בישראל?

"טכנולוגיות לניהול אנרגיה בצורה הוליסטית. כלומר, טכנולוגיות שיאפשרו ניהול חכם של רשתות החשמל, מה שמכונה smart grid, וכן ניהול חכם של האנרגיה לבתים - smart home. טכנולוגיות אלה מאפשרות למשל שליטה של רשת החשמל במוצרים הביתיים. לדוגמה, רשת חשמל חכמה תדע להפעיל את מכונת הכביסה בשעות הלילה כאשר התעריף נמוך. הרשת גם תוכל לדעת כמה מוצרים יש במקרר וכמה חשמל הוא צריך. כך נחסך חשמל, ועלותו לצרכנים יורדת".

- האם בכוונתכם גם להטמיע טכנולוגיות חדשות במשק החשמל הישראלי?

"לא זו המטרה שלנו. הלקוחות שלנו מצויים באירופה, שם משק החשמל הוא שונה לחלוטין ממשק החשמל בישראל והאנרגיה שם מנוהלת באופן שונה. באירופה יש רשת חשמל אחת שמחברת את המדינות ויש הרבה תחנות חשמל. יש ריבוי של מוכרים ושל לקוחות, ולקוח יכול גם לשמש כמוכר לחברה אחרת. למעשה, חשמל באירופה הוא סחורה, כלומר, בכל רגע נתון יכולה חברה לקנות חשמל ולמכור אותו הלאה. אנו מחפשים טכנולוגיות שיאפשרו לנו לנהל את החשמל במציאות כזאת".

- איך בפועל מתבצע ניהול הרשת?

"השלב הראשון הוא התקנת מונים חכמים אצל הלקוחות, בין אם חברות ובין אם בתי-אב. אלה מאפשרים זרימת מידע ואנרגיה דו-כיוונית. כלומר, בין ספק החשמל ללקוח ולהיפך. באירופה מתקיים סחר בחשמל, והמונים מאפשרים ללקוח לדעת בכל רגע כמה חשמל הוא צורך, מאיזה מכשיר ובאיזה מחיר. בישראל המונים הם 'טיפשים', והתעריף הוא אחיד. עובד חברת החשמל צריך להגיע פיזית בכל חודשיים ולקרוא את המונה. זה לא קורה בשום מקום אחר".

- אילו עוד טכנולוגיות אתם מחפשים?

"אבטחת סייבר, אכסון אנרגיה ורכבים חשמליים. למרות שחברת בטר פלייס לא הצליחה להוציא לפועל את מיזם הרכבים החשמליים שלה בישראל, נוצרה פה טכנולוגיה שלמה סביב הנושא של רכבים חשמליים, וזה תחום שמאוד מתפתח בעולם. כבר היום יש ל-RWE אלפי מכונות להטענה של רכבים חשמליים ברחבי אירופה, ולכן זה תחום אטרקטיבי בשבילנו".

חברת RWE

פעילות: אחת מ-5 חברות החשמל והגז המובילות באירופה, הפעילה בכל תחומי האנרגיה - מקידוחים של גז ונפט, דרך ייצור חשמל בנפט, גז, פחם ואנרגיה מתחדשת, ועד סחר של חשמל וגז. לקוחות: החברה מספקת חשמל ליותר מ-16 מיליון לקוחות, וגז ליותר מ-8 מיליון לקוחות. בין המדינות שלהן היא מספקת אנרגיה ניתן למנות את גרמניה, פולין, צ'כיה, אנגליה וטורקיה

מספר עובדים: יותר מ-60 אלף

הכנסות: 54 מיליארד אירו ב-2013

יצרנית הקוגנרציה הגדולה באירופה נכנסת לישראל

חברת AB energy האיטלקית, יצרנית תחנות הקוגנרציה עד 5 מגה-ואט הגדולה אירופה, נכנסה לישראל ומקווה להוביל את שוק תחנות הכוח במפעלים.

קוגנרציה היא טכנולוגיה המשלבת בין שני תהליכים, ייצור חשמל והפקת חום, במטרה להשיג ניצול יעיל יותר של הדלק או הגז. בכך מאפשרת הטכנולוגיה נצילות אנרגטית גבוהה יותר, וכך גם חיסכון כספי.

תחנות אלו מוקמות בעיקר בחצרות מפעלים, כך שבמקום לרכוש חשמל מחברת החשמל, המפעל יכול לרכוש את החשמל המיוצר בתחנה ובכך לחסוך את העלות שגובה חברת החשמל על שינועו ברשת ההולכה.

למרות שרוב המפעלים מתלוננים על כך שהם לא מצליחים לקבל גז, החברה האיטלקית מאמינה כי "מהפכת הגז" דווקא תגיע, וכי ב-5 השנים הקרובות יכולות לקום 150-250 תחנות קוגנרציה בחצרות המפעלים.

נכון להיום פועלת החברה ב-19 מדינות ובנתה כ-890 תחנות של עד 5 מגה-ואט.

כל תחנה שמוזמנת על-ידי מפעל, תיבנה במלואה באיטליה, תפורק ותיבנה מחדש בחצר המפעל בתוך כמה שבועות. החברה מקימה בישראל מחסן עם חלקי חילוף, ומתחילה בהכשרה של טכנאים.

מנכ"ל סניף החברה בישראל, דניאל שאף: "אנחנו מבטיחים מקסימום אמינות ויעילות, ותחנת הכוח מותאמת בדיוק לצרכני הלקוח. יש לנו הכי הרבה ניסיון בשוק העולמי, ואנחנו כאן בשביל להוביל את השוק הישראלי ולהישאר".

חברת RWE
 חברת RWE