א.דורי שוקלת למכור את החזקותיה בדוראד

מקורבים טוענים: "במחיר הנכון" תעדיף החברה לרכוש את חלקה של קצא"א בתחנת הכוח הפרטית ■ בכירים במשק מעריכים: שווי התחנה 1.34 מיליארד שקל

דוראד / צילום: יגאל גורן
דוראד / צילום: יגאל גורן

קבוצת א. דורי שוקלת למכור את חלקה בתחנת הכוח הפרטית דוראד, כך נודע ל"גלובס" היום. על פי מקורבים לחברה, זה זמן שהחברה מתכוונת לממש את ההשקעה שלה. עוד טוענים המקורבים כי "במחיר הנכון" תעדיף החברה דווקא לרכוש את חלקה של קצא"א בתחנה. א.דורי מחזיקה היום ב-11.25% מהתחנה לאחר שמכרה 7.5% לחברת אלומיי קפיטל.

בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי האוצר מאלץ את קצא"א למכור את חלקה בתחנת הכוח - 37.5% מהתחנה - על רקע הביקורת של מבקר המדינה שטען כי המדינה מצויה בניגוד עניינים בשל החזקותיה ביצרן החשמל הפרטי הגדול במדינה. עוד חשף "גלובס" כי אדלטק, שמחזיקה היום ב-18.75%, מתכוונת לממש את זכות הסירוב הראשונה ולרכוש את חלקה של קצא"א.

כיום טוענים מקורבים לקבוצת א.דורי כי בכירים בקבוצה מדברים על "ניצול ההזדמנות שנוצרה" למכירת ההחזקות בתחנה. על פי אותם מקורבים, זה זמן שהחברה מעוניינת לצאת מהפרויקט, ולממש את השקעתה בתחנה שקמה בעלות הקמה של כ-5.3 מיליארד שקל, שמתוכם 1.1 מיליארד שקל הון עצמי. להערכת המקורבים, הקבוצה מעריכה כי המחיר שהקונה הפוטנציאלי יהיה מוכן לשלם יהיה גבוה יותר אם יוכל לקנות 48.75% מהתחנה ולא רק את חלקה של הקבוצה.

א.דורי סיימה את הרבעון השלישי של 2014 בהפסד של 38 מיליון שקל, שהצטברו להפסד של 338 מיליון שקל מתחילת אותה שנה. את אותו רבעון סיימה החברה עם תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בסכום של כ-143 מיליון שקל, שמתחילת השנה הצטברו לתזרים שלילי מפעילות שוטפת של כ-311 מיליון שקל.

מצבה הכספי של החברה נובע בין היתר מסכסוך שלה עם קבלן ההקמה של התחנה - GTS Power Solutions. לטענת הקבוצה לא שולמה לה תמורה עבור עבודות שביצעה במסגרת הקמת תחנת הכוח. סירוב זה השפיע עליה "באופן מהותי", כך טענה החברה בדוחותיה הכספיים. באפריל האחרון הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה כספית כנגד הקבלן בסך כ-42 מיליון דולר, בצירוף בקשה להטלת עיקול זמני. עד היום נמצאים הצדדים בסכסוך משפטי בינלאומי. העיכוב בתשלומים הוביל את קבלני המשנה של הקבוצה בפרויקט לדרוש ממנה פיצויים בסך עשרות מיליוני שקלים.

למרות כוונתה הראשונית למכור, החברה שוקלת דווקא להגדיל את החזקותיה בתחנה בכך שתפעיל גם היא את זכות הסירוב הראשונה ותרכוש את חלקה של קצא"א - כך טוענים המקורבים ומוסיפים: "הכול תלוי במחיר שיציעו המתחרים עם קצא"א". כידוע, קודם תפרסם המדינה מכרז, ורק לאחר שיתקבלו ההצעות תהיה לבעלים הנוכחיים זכות להשוות את סכום ההצעה וכך להגדיל את חלקם. זאת, תוך פיצוי לחברות המציעות.

מה השווי של תחנת הכוח דוראד? בשבוע שעבר פרסמה אלומיי קפיטל כי תממש את האופציה להגדיל את החזקתה העקיפה בדוראד מ-7.5% ל-9.3%, תמורת 24 מיליון שקל. התשלום נעשה לפי שווי של 670 מיליון שקל שמשקף את ערכה של דוראד ב-2010, בטרם החלה בניית התחנה. כיום מעריכים בכירים במשק החשמל כי שוויה של דוראד מגיע ליותר מפי 2 משווי זה. ואולם, גם היום מתמודדת החברה בשוק לא פשוט, ונאלצת להתמודד עם שינויי רגולציה תכופים, קרבות מול חברת החשמל ויכולות ביצוע שמפגרות מאחורי יתר תחנות הכוח הפרטיות.

דוראד הוקמה בעקבות כוונת המדינה להוציא את סקטור ייצור החשמל מידיו של מונופול חברת החשמל, ובכך ליצור תחרות בין כמה ספקים שיתחרו על הלקוחות ויציעו להם חשמל מוזל יותר. החברה התחילה את פעילותה המסחרית במאי 2014, וכיום מוכרת חשמל רק ללקוחות תעשייתיים גדולים ובהם משרד הביטחון ומקורות. מקבוצת דורי נמסר: "איננו מכירים את הנושא ואנו לא מגיבים לשמועות".