בכירים בליכוד מעריכים: נתניהו יקים ממשלת אחדות - רוטציה עם הרצוג

על רקע הדשדוש בסקרים, נתניהו נמנע מהכרזה פומבית על הקמת ממשלת אחדות בשל החשש מזליגת מנדטים מהליכוד לבית היהודי ולאלי ישי ■ עוד מעריכים: הליכוד יהיה חלק מהממשלה הבאה - גם אם הרצוג ירכיב אותה

בנימין נתניהו יצחק בוז'י הרצוג / צילום: מרק ישראל סלם-ג'רוזלם פוסט, איל יצהר
בנימין נתניהו יצחק בוז'י הרצוג / צילום: מרק ישראל סלם-ג'רוזלם פוסט, איל יצהר

10 ימים לפני הבחירות בכירים בליכוד מעריכים שבנימין נתניהו יקים ממשלת אחדות עם המחנה הציוני. לדברי אחד הבכירים, ממשלת האחדות תנוהל ברוטציה בין נתניהו להרצוג, ללא ציפי לבני. עוד מעריך הבכיר, שהליכוד יהיה חלק מהממשלה הבאה בכל מקרה, אפילו אם מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על הרצוג.

בשבועיים האחרונים מקפיד נתניהו להדגיש בכל הזדמנות כי לא יכונן ממשלת אחדות עם המחנה הציוני לנוכח הבדלי ההשקפות בין הצדדים. אולם, לדברי גורמים ששוחחו עם ראש הממשלה, נתניהו נמנע מהכרזה פומבית על אפשרות של הקמת ממשלת אחדות בשל החשש מזליגת מנדטים מהליכוד לבית היהודי ומפלגת יחד של אלי ישי.

למרות הסכם אי-הלוחמה בין נפתלי בנט לנתניהו, מנהל יו"ר הבית היהודי ירי כבד מתוך הנגמ"ש, במיוחד לאחר הפרסום ב"ידיעות אחרונות", שעל פיו הסכים נתניהו לנהל מו"מ עם הפלסטינים על בסיס קווי 67'. מנגד, גם בליכוד משיבים אש על בנט. שר הפנים גלעד ארדן תקף בחריפות את יו"ר הבית היהודי בראיון עם קלמן ליבסקינד ברדיו "גלי ישראל".

"אני מאוד מצטער שנפתלי בנט מיד קפץ על העגלה ומנסה לקושש כמה קולות", אמר ארדן, "שמעתי את ההטפות של נפתלי בנט על הליכוד, אני דווקא זוכר את עצמי, ואני היום מספר שתיים בליכוד, מארגן את הפעילות נגד הנסיגה מגוש קטיף, אני לא זוכר שראיתי אז את נפתלי בנט. חודש אחרי שהוא מביא את אלי אוחנה כתומך התנתקות מובהק לצמרת רשימתו, זה לא החודש שבו הוא צריך להטיף לנו על הדברים האלה ולהסביר לנו מי ישמור ומי לא ישמור".

כעת מתברר שלבנט יש סיבה נוספת לדאגה משום שאם תוקם ממשלת אחדות, בליכוד מעריכים שהיא לא תכלול את האחים בנט ויאיר לפיד. אם אכן תוקם ממשלת אחדות, בליכוד מעריכים כי הרצוג יקבל ראשות ממשלה ברוטציה ואת תיק החוץ, משה (בוגי) יעלון יחזיק בתיק הביטחון, וייתכן שיובל שטייניץ יקבל את תיק החינוך, אם יוחזק בידי הליכוד.

הקמת ממשלת נתניהו-הרצוג תשפיע באופן דרמטי על המפה הפוליטית. מפלגות המרכז יאבדו באופן משמעותי מכוחן, המפלגות המסורתיות יתחזקו ותובטח יציבות שלטונית גבוהה יותר. עם זאת, עדיין קיימת סכנה שיהיה מדובר בממשלת שיתוק מבחינה מדינית.

על פי הערכות, לממשלה כזו יצורפו החרדים ומשה כחלון, שישמש בתפקיד שר האוצר. כחלון לא הצהיר בפומבי על מי ימליץ בפני הנשיא להרכיב את הממשלה, אולם על פי הערכות, יו"ר כולנו יתמוך בנתניהו.