לפיד: נתניהו מפחד מבנט, שמפחד מאריאל, שמפחד מהרבנים

שר האוצר לשעבר במפגש של נשיאות הארגונים עם ראשי מפלגות: "נתניהו פיטר אותי בדיוק כשהזמנתי אספרסו" ■ שרגא ברוש: "הזמנתי את נתניהו ואת בנט - אבל הם לא הגיעו. הם כנראה יודעים מה יותר חשוב מאשר להופיע בפני ראשי המגזר העסקי"

"הזמנתי את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר הכלכלה נפתלי בנט - אבל הם לא הגיעו. הם כנראה יודעים מה יותר חשוב מאשר להופיע בפני ראשי המגזר העסקי" - כך אמר היום (ג') שרגא ברוש, נשיא הארגונים העסקיים, במפגש של נשיאות הארגונים עם ראשי מפלגות שהתקיים הבוקר במלון דן פנורמה בתל-אביב.

עוד אמר: "לא הייתי בתפקיד 3 שנים. אומרים 'אורח לרגע רואה כל פגע', לא ייאמן איזו מציאות השארנו ואיזו היום"; "אנחנו מקווים שאלה שיופיעו פה היום עם הבטחות - כשהם יבואו לממשלה החדשה, שיעשו את מה וכמה שהם יכולים כדי שמשרד התעשייה והתעסוקה יחזור להיות משרד כי זה אלה לא סתם מילים; אני מודה לאלה שכן מצאו זמן לבוא היום ואני משוכנע שם יבטיחו הבטחות וגם יפעלו לקיים אותן. אי אפשר לדאוג ליוקר המחייה מבלי להגדיל את הצמיחה".

עורך "גלובס" חגי גולן, מנחה המפגש, אמר בפתיחת הדברים, כי "רבים במגזר העסקי חשים שמאז המחאה החברתית - דמם הותר. זו התחושה. מרגישים שעשיית עסקים ורצון להצליח - הפכו למילים גסות. המגזר הפך פעמים רבות לשק החבטות של הפוליטיקה".

ח"כ יאיר לפיד, שר האוצר לשעבר, אמר במפגש: "כהונתי הופסקה באמצע. זה קרה כשישבתי בבית קפה עם הבת שלי ביום שלישי אחד, יום שכולם יודעים שאי אפשר להפריע לי. קודש לבת שלי. הזמנתי אספרסו. לפתע על צג הטלפון ראיתי מספר טלפון היחיד שחייבים לענות לו. זה היה ראש הממשלה, ביבי, והוא פיטר אותי. אף פעם לא פיטרו אותי. הייתה שיחה קצרה ולא מאוד נעימה. אני מניח שגם לו. סגרתי את הטלפון והמלצרית בדיוק הגיעה עם האספרסו. כשהזמנתי את האספרסו עוד הייתי שר אוצר שנה ו-8 חודשים".

לפיד סקר בפני הנוכחים, תעשיינים וראשי התעשיינים, את הצלחות משרדו בזמן כהונתו: "רצינו לקחת אחריות במקום שאחרים מסירים מעליהם את האחריות. התחלנו לעבוד. עבודה קשה מאומצת. אני יושב עם תעשיינים. זה צעדים קטנים, קשיים. וכל פעם זה מתקדם עוד טיפה. וזה מה שעשינו. פעלנו גם להקטין את הממשלה. בכל רגע נתון היו 3, 4 שרים בלי תיק. יש מזכירה, יש נהג וכיו"ב ודבר אחד אין - אין עבודה. תחשבו מה זה עושה לאמון הציבור לממשלה שלו. היום אין שרים בלי תיק מפני שזה לא מוסרי.

"הדבר הבא שעשינו הוא השיווין בנטל. התחלנו לאט לאט עם הגדלת הצמיחה כי היה ברור שצריך להגדיל את העוגה ואיך להתמודד עם הדולר שהיה חלש ופגע ביצואנים. עשינו דברים שלשמם נכנסתי לעולם הפוליטי - סייענו לניצולי שואה. מיניתי לסגני את מיקי לוי שהיה אחראי על רשות המסים. כששאל למה, אמרתי לו 'כי אתה שוטר'. גם לגבות מהון השחור אפשר להביא כסף גדול.

"ביום שעזבתי את משרד האוצר עם ארגז ובתוכו כמה תמונות וכמה ספרים ובעמידה חתמתי על קנייה של מכשירי MRI למדינת ישראל. לא היה בור תקציבי יותר והאבטלה הייתה 5.6%, מהנמוכות שהיו. ושמנו על שולחן הממשלה שתי תוכניות: הראשונה, תוכנית דיור לצורך הגדלת ההיצע; והתוכנית השנייה תקציב 2015 שהיא מערכת ההפעלה של חיינו. אמרתי לנתניהו 'אתה רוצה לפטר אותי - תפטר. אתה רוצה ללכת לבחירות - זה טירוף דעת אבל קודם תן לי קצת זמן להעביר את התקציב. אבל לא היה עם מי לדבר", אמר.

"אנחנו צריכים להיות מסוגלים לעשות מהלכים גדולים"

לפיד התייחס בדבריו גם לשחיתות הציבורית: "אנחנו המפלגה היחידה שאף אחד מהשרים שלה לא נחקר, נעצר או שתק בחקירה. אנחנו צריכים לשנות את החקיקה. אדם שהורשע בעבירה שיש עימה קלון לא יוכל להיות נבחר ציבור; ייעול קק"ל - למה יש ישיבות דירקטוריון בפריז. מה רע בנתניה? שחיתות היא כל מיני דברים. היא לא רק פלילית. למה ראש הממשלה החליט שהוא צריך מטוס פרטי כי אין דרך אחרת להגיע ללונדון - זאת שחיתות. חלוקת משאבים לפי השבט שלך - היא שחיתות. ועוד דבר, מעונות יום מטופלות דרך משרד הכלכלה אך מתברר שיותר משליש מהתקציב של המעונות הועברו למועצה אחת בשומרון. זה קורה כי שם הבייס הפוליטי. שם החבר'ה המצביעים לפריימריס והאנשים שנזדקק להם כשנלך לבחירות".

עוד אמר לפיד: "אבא שלי לא בא לפה מהגטו כדי לחיות במדינה דו לאומית. צריך לייצר מהלך קשה, מהלך אזורי. הנהגה אמיצה צריכה ללכת לעולם הערבי או לשבת סביב שולחן הליגה הערבית. אנחנו צריכים להיפרד מ-3.5 מיליון פלסטינים. העולם הערבי מחפש לשתף איתנו פעולה בזה כי זה נוח להם במלחמה נגד האסלאם הקיצוני. שליחים מהעולם הערבי מגיעים אלינו, ואיש לא מרים את הכפפה. כי נתניהו מפחד מבנט, בנט מפחד מאורי אריאל שמפחד משלושה רבנים בקרית ארבע. זה חוסר אחריות לאומי.

"אנחנו צריכים להיות מסוגלים לעשות מהלכים גדולים. אנחנו אנשים מבוגרים ומגיע לנו שיתייחסו אלינו כמו אנשים מבוגרים. צריך להתחיל לעבוד. יש לי תמונה שבן גוריון עומד על הראש בים, אני מחזיק אותה משתי סיבות - כי היא מזכירה לי לא לקחת את עצמי יותר מדי ברצינות. שהייתה תקופה שראש הממשלה יכול ללכת לים בלי מעצב שיער, יח"צנים, מאפרות ועוד. והסיבה השנייה, כי בן גוריון מסמל לקיחת אחריות", אמר לפיד.

עוד אמר, "יכולתי להיות שר החוץ ולבלות בקוקטיילים ומבלי לשרוט את תדמיתי. אבל לא בשביל זה הולכים לבחירות. יעל גרמן הלכה להיות שרת הבריאות. אף אחד לא רוצה לכהן בתפקיד הזה כי נפגשים איתו בשני מצבים מוות או מחלה".

בשלב השאלות-תשובות נשאל לפיד על ידי אחד הנוכחים בקהל: "האם תוכל להצהיר כאן שאם נתניהו יבחר אתה בכל מחיר לא תצטרף לממשלה?" לפיד בתשובה: "אני נשאל את השאלה הזאת 3 פעמים. אני לא מוכן לפסול ולהחרים. פסילה וחרמות זה דבר לא טוב. אני לא רוצה להחרים כתרבות פוליטית. אבל אני אעשה כל דבר שאני יכול כדי למנוע מנתניהו להיות ראש ממשלה הבא. אני מסתכל על המחנה הציוני שמבשל ממשלת אחדות וזה מדיר שינה מעיניי".

אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ, שאל את לפיד "האם תתחייב לטפל בעסקים קטנים ובמוסר התשלומים? ולפיד השיב: "פעלנו לטובת המגזר הזה. כך למשל הכפלנו את ערבות המדינה בהלוואות בנקאיות וגם אמרנו שאי אפשר להמשיך עם השוטף 120 הזה". בהקשר לתוכנית מע"מ אפס השיב לפיד כי "היא תוכנית טובה בעיני אבל היא איננה כלי פוליטי ולא נועדה להפיל ממשלות. זה מעשה של צדק חברתי בתחום שהמדינה פשעה נגד צעירים".

אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות, פנה ללפיד ואמר: "אין הרבה תעשיות שיכולות לייצר מקומות עבודה כמונו. אחרי המכה של 'צוק איתן' שטרם הצלחנו להתאושש ממנה והסיוע שנתת לנו כשר אוצר ועל כך אנחנו מוקירים תודה". גונן העניק ללפיד תעודה הוקרה.
לשאלת חקלאי שנכח במפגש, אמר לפיד שחקלאות היא ערך ציוני ו"עשיתי טעות בנושא נקודות זיכוי לעובדים זרים בחקלאות. נסייע לחקלאות".