כחלון: "הרווחים בבנקים והסכומים שהם גובים לא הגיוניים"

משה כחלון: "מה בדיוק מייצר מנכ"ל הבנק? כלום. אני מפרגן לאנשי עסקים, וצריך לתת להם הכול, כי אתם מחזיקים עובדים ומפרנסים אנשים" ■ משה גפני: "את הכסף צריך לקחת ממי שיש. מהכסף הגדול"

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

"הזמנתי את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר הכלכלה נפתלי בנט - אבל הם לא הגיעו. הם כנראה יודעים מה יותר חשוב מאשר להופיע בפני ראשי המגזר העסקי" - כך אמר היום (ג') שרגא ברוש, נשיא הארגונים העסקיים, במפגש של נשיאות הארגונים עם ראשי מפלגות שהתקיים הבוקר במלון דן פנורמה בתל-אביב. את המפגש הנחה עורך "גלובס" חגי גולן.

משה כחלון שדיבר אף הוא במפגש לאחר שר האוצר לשעבר יאיר לפיד אמר: "במקום לרוץ ולקצץ בואו נעשה רפורמות. בואו נתייעל. מישהו לא מבין שהריכוזיות אדירה ושיש היעדר תחרותיות. למה זה קורה? לא לכל אחד יש גישה למוסדיים ולבנקים בחו"ל. אתם לקוחות שבויים. כשהעסק משלם ריביות גבוהות, זה מתגלגל לצרכנים ולא מבינים למה יוקר המחייה גבוה. לא צריך לחשוש ולפתוח לתחרות. אם יבואו ראשי המפלגות יגידו שהם חושבים שנתח השוק של שלושה בנקים זה בסדר מעל 70% אז בסדר. לא צריך לפחד. אפשר לעשות את זה".

"הרווחים בבנקים לא הגיוניים וגם הסכומים שהם גובים לא הגיוניים. מה בדיוק מייצר מנכ"ל הבנק? כלום. אני מפרגן לאנשי עסקים, וצריך לתת להם הכול, כי אתם מחזיקים עובדים ומפרנסים אנשים. מדינת ישראל לא יודעת לעשות ערך, העסקים יודעים. עם הבנקים נחנקנו, די! זה לא בשמיים ולא גזירת גורל. ואיך עושים את זה? בשיתוף עם הבנקים, בנק ישראל ומוסדות נוספות שישמרו על היציבות ומצד שני לא להיות מבוהל שהיציבות מתערערת. החסם העיקרי הוא המפקח על הבנקים. הוא עושה חסמים: חומות ברלין לבנקים חדשים. אפשר להסיר חסמים וליצור תחרות לבנקים. אני לא אומר שביום ולא בלילה אבל אני לא יודע כמה עוד אפשר למשוך את הסיפור הזה".

כחלון התייחס בדבריו גם לפערים החברתיים בישראל: "מי שרוצה לצמצם פערים שישקיע בחינוך ובתעשייה. אתם זוכרים שלכל מפעל היה לו עיר אבל זה הזמן שלכם לפתוח את המפעלים ולייצר מקומות עבודה. ילד שלא קיבל חינוך טוב לא יראה במסדר כנפיים. התפקיד שלנו כמדינה לצמצם פערים. חינוך ותעשייה הם המפתח המרכזי לצמצום הפערים. זה מה שאנחנו רוצים לעשות יחד עם רפורמות במגזר הפיננסי. הרפורמה בבנקים תכניס למעלה מעשרה מיליארד שקל".

עוד אמר, "הרפורמה בסלולר שכבה 15 שנה, עשיתי את זה אבל לא אני כתבתי אותה. כשל בשוק התקשורת כולם ידעו על זה אבל זה עבר. התוכניות מוכנות: יש לדיור, לפיננסים, ולכל אבל צריך אומץ כלכלי".

גפני: "רוצים היום לפגוע כמעט בכל מי שזז"

"רוצים היום לפגוע כמעט בכל מי שזז. אני לא רוצה לעשות תעמולה, אבל אני יודע מה צריך לעשות בוועדת הכספים. הצמיחה במדינת ישראל שהגיעה לפסגות פר נפש הגבוה ביותר במערב, נמצאת היום בשורה האחרונה ויש לזה סיבה: ההתנהגות וההתנהלות. עם כל הכבוד ישב שר אוצר, יאיר לפיד, איש נחמד שאני משבח אותו והוא אותי, שלא מבין בכלכלה. אני לא מבין איך במסע בחירות לוקחים קרדיט על דברים שלא עשו", כך אמר ח"כ משה גפני, לשעבר יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, במפגש.

בסוגיית הדיור אמר גפני, "המדינה יצאה מהסיוע לזכאי משרד השיכון. הפכנו למדינה ניאו-קפיטליסטית שלא לומר אכזרית שאנשים לא יכולים לחיות בה בכבוד. יש אנשים שעושים חיים ושמרוויחים הון תועפות. אני היחיד בכנסת שלא מפחד מטייקונים".

גפני תקף בדבריו את האוצר: "התפקיד הזה בוועדת הכספים יכול להיות תפקיד של חותמת גומי משולל כל תוכן ויכול להיות מאוד מרכזי בכלכלה הישראלית, בתעסוקה, בחקלאות בטקסטיל ועוד. לא הייתי מנכס את זה לעצמי, אבל זה ערב בחירות. התמודדתי עם הרבה בעיות עם משרד האוצר. יש שם אנשים מאוד טובים והתברר לי שגם טובת המדינה עומדת לנגד עיניהם אבל הם טועים. למשל בנושא דיור להשכרה. אני מקבל חלחלה מהעניין הזה והם באוצר אומרים 'לא זה הפתרון'".

עוד לדבריו, "את הכסף צריך לקחת ממי שיש. מהכסף הגדול. מה שקרה בשנתיים האלה שכל מה שמשרד האוצר אמר נעשה. ועדת הכספים לא התמודדה עם השר ועם הפקידים שם. בזמני הייתה התמודדות. עוד יילמד בפקולטות למדעי המדינה איך אנחנו באופוזיציה הפלנו את הממשלה ואת מע"מ אפס. לפיד הגיע אם מע"מ אפס - שיגעון שאין כדוגמתו". עוד אמר גפני, "תצביעו ג' אבל אם לא אז תצביעו למשה כחלון".