צפו: 2,000 צעירים רבו על 168 דירות בחצי מחיר במודיעין

מבקרים בכנס: "אנשים רבים אחד עם השני בשביל תעודות זכאות" ■ "אני מגיל 18 מצביע ליכוד אדוק; אני לא אצביע ליכוד הפעם, הפעם אני מצביע לבוז'י וציפי, כי לי נמאס ואני רוצה שינוי - והכל בגלל הדיור"

כנס דירות מודיעין / צילום: גלובס טיוי
כנס דירות מודיעין / צילום: גלובס טיוי

כ-2,000 צעירים הגיעו אמש (ב') לכנס הסברה שקיימה עיריית מודיעין בנושא דיור למשתכן - עדות נוספת למצוקת הדיור הקשה בישראל. רוב המגיעים השתרכו בתור ארוך וכלל לא הצליחו להיכנס לבניין העירייה, שניסתה להשליט סדר ולקיים שני סבבי הסברה.

"אנחנו מנפיקים תעודות זכאות לאנשים שעומדים בקריטריונים ומקיימים כנס הסברה. אף אחד לא מסתובב פה עם מפתחות בכיס ומחלק דירות בחצי מחיר", הבהיר לנוכחים חבר המועצה ומחזיק תיק הצעירים, אלעד שמעונוביץ.

במסגרת בניית שכונת ציפורים החדשה בעיר, ייבנו גם 168 דירות בפרויקט "דיור למשתכן". הפרויקט כולל דירות בנות שלושה חדרים לזכאי משרד הבינוי שיימכרו במחירים של 559 אלף שקל ועד 1.1 מיליון שקל, לדירות בגודל 85 מ"ר. ברמת המחירים הנמוכה, מדובר במחיר הנמוך ב-50% ממחיר השוק, שכן דירות בגודל כזה במודיעין נמכרות במחירים של 1.25-1.4 מיליון שקל. זכאים העומדים בקריטריונים יוכלו להירשם להגרלה והם אלה שיזכו לרכוש את הדירות.

בעקבות התערבותו של ראש העיר מודיעין, חיים ביבס, שונו הקריטריונים לקביעת הזכאות בפרויקט ושירות צבאי או שירות לאומי נקבעו כאחד התנאים ההכרחיים לקבלת זכאות. קריטריונים נוספים הם הכנסה מקסימלית של 17 אלף שקל ברוטו לחודש לשני בני הזוג או ליחיד מעל גיל 35, 125% משרה לפחות לזוג או 75% משרה ליחיד וכל זאת כמובן בתנאי שאין בבעלות המגישים דירה.

"לא אצביע ליכוד בגלל הדיור"

"מה הסיכוי לקנות כאן דירה? אולי אני אהיה זה שיזכה בהזדמנות חייו לשקם את החיים שלו. הסיכוי של 1 ל-200 הוא עדיין סיכוי. אז כדאי לנסות", אומר איציק קנינו, שהוא ורעייתו משתכרים 11.5 אלף שקל (נטו) בחודש ומשלמים שכירות של 3,500 שקל בחודש. קנינו הקדים להגיע בשעתיים ועדיין נדהם מהבלגן. "יש כאוס מטורף בפנים. יש המון אנשים, המון דחיפות, כולם רוצים להירשם, כולם רוצים להוציא תעודת זכאות. אני מקווה מאוד שאנחנו לא נצטרך להגיע למצב הזה, ומחירי הדירות במדינה שלנו יירדו. אבל זה לא נראה ככה. כרגע זה לא נראה ככה".

- אתה מסתכל היום על הפוליטיקאים, ממי אתה מצפה לעשות משהו?

"למען האמת אני מגיל 18 מצביע ליכוד אדוק, אני לא אצביע ליכוד הפעם, הפעם אני מצביע לבוז'י וציפי, כי לי נמאס ואני רוצה שינוי. אני לא מתכוון להצביע לאף מפלגה שאולי תהיה ביחד עם ביבי בממשלה וזה אך ורק בגלל הדיור".

"חולמים על בית"

גם שמרית זקן, נשואה ואם לשלושה ילדים, התאכזבה. "אנחנו חולמים על בית ולא רואים איך אנחנו מתקדמים. אנחנו משלמים שכירות של 4,500 שקל בחודש ואני לא רואה איך אני חוסכת, איך אני קונה בית בחיים האלה ונותנת קורת גג בטוחה לילדים שלי. זה מאכזב שכך אנחנו חיים. כבר איזה חודש שאני יודעת על הכנס הזה ולא מספרת לאף אחד, כדי שיבואו כמה שפחות אנשים".

- הצלחת להיכנס?

"הצלחתי להיכנס אחרי בערך 45 דקות עמידה בתור, אבל זה לא נותן לי הרבה, אני לא אוציא פה תעודת זכאות, יש שם בלגן, אנשים רבים אחד עם השני בשביל להוציא את תעודת הזכאות, פשוט לא נותן תקווה. מאכזב. מאכזב לראות תור מכאן עד לשם. והגעתי מירושלים, הבאתי בייביסיטר, סיימתי עבודה מוקדם, כל מה שאפשר לעשות כדי להגיע. אבל אני לא רואה שאני מתקדמת לדירה. פשוט זה גורם לי לרצות להגר מארץ".

לדברי זקן, "רציתי לעבור לארה"ב, לא קיבלתי את הוויזה אבל אני עוד אעשה את זה, אעבור למקום אחר אם אני רואה שאני לא מתקדמת כאן. אנחנו כבר שש שנים גרים בשכירות. כל חודש המינוס רק הולך וגדל, הארנונה בשמים - אני משלמת 7,000 שקל בשנה ארנונה בירושלים, פשוט מטורף. מה עם הילדים שיש לי להאכיל בבית?".

- כשאת מסתכלת על קברניטי המדינה, מי את חושבת אשם במצב שלך?

"יאיר לפיד. מאז שהוא התמנה לשר האוצר, הוא פשוט הפיל אותנו. לא הצבעתי בבחירות הקודמות וגם בבחירות האלה אני לא אצביע כי המדינה הזאת היא פשוט מאכזבת ולא נותנת תקווה, ופשוט אין לי טעם".

- מחירי הדירות עלו הרבה לפני שיאיר לפיד התמנה לשר אוצר.

"נכון, אבל אני חושבת שיאיר לפיד שינה דברים לרעתנו, במקום לטובת הצעירים. למשל בקצבת הילדים. הייתי מקבלת 700 שקל לשלושה ילדים והסכום ירד ל-340 שקל בחודש. זה כמה מאות שקלים, אבל זה משמעותי וזה השפיע עלינו".

ביבס: "להשאיר את הילדים פה"

לדברי ביבס, "בעיר מודיעין כבר היה דיור למשתכן, והוא הצליח, וזאת ההוכחה. זה פרויקט שהוצאנו לפני כמעט שלוש שנים, עובד יפה מאוד, ולשמחתי באו הרבה אנשים. אני מאוד אשמח שאנשים שיזכו בהגרלה ויקבלו את הדירות כמה שיותר מהר אבל הרעיון הוא להמשיך את זה גם בשכונות הבאות. אנחנו ממשיכים עם עוד 524 דירות במחיר מטרה, ואנחנו נמשיך את זה בכל שכונה. אני רוצה להכניס 25% לזוגות צעירים, להשאיר את הילדים שלנו פה, זאת הדרך, לא שום דבר אחר".

- יש 168 דירות בסה"כ, אתה יכול לומר לנו כמה אנשים ראית כאן היום?

"אני מעריך שסדר גודל של 2,000 איש וזה לא רק מה שאת רואה כאן, כי בסופו של דבר יש אנשים שהתמודדו גם ברישום אינטרנטי ולכן בסופו של דבר מספר הנרשמים יהיה גדול יותר, אבל אני מאמין שבסוף, מכיוון שאנחנו עושים את זה עם אוריינטציה כלפי התושבים שלנו, גם נגיע לכך שלתושבים שלנו נוכל להגיע ראשונים".

- במחיר המטרה יהיה תנאי הכרחי של שירות צבאי או שירות לאומי כפי שהיה בפרויקט הנוכחי?

"אנחנו נעמוד על כך כיוון שבעיר יש הכי הרבה משרתים בצבא, גם במילואים. זו העיר המתגייסת ביותר לצה"ל, ולכן נעמוד על הדברים הבסיסיים שהם ללא ספק מבחינתנו מאסט".