הרצוג: "נקדם דיור בר-השגה; שכירות תהיה 30% מההכנסה"

במפגש של הארגונים העסקיים עם ראשי מפלגות אמר יו"ר המחנה הציוני: "אני לא מסתיר את דעתי שהגדולה של מפלגת העבודה שהיא תמיד ידעה למצוא את האיזון הראוי בין המשק הפרטי לבין משקים אחרים"

יצחק הרצוג / צילום: תמר מצפי
יצחק הרצוג / צילום: תמר מצפי

"התעשייה צריכה לקבל תחושה של בן יקיר, ובתנאי שלא תנהג בחזירות", כך אמר יצחק הרצוג, יו"ר המחנה הציוני, במפגש של הארגונים העסקיים עם ראשי מפלגות שהתקיים היום (ג') בתל-אביב.

עוד אמר הרצוג כי "היות ומדובר במצב מאוד ברור שרק אני או נתניהו יכולים להרכיב את הממשלה הבאה, וסקר מהבוקר של ערוץ הכנסת מנבא 24 מנדטים לנו ו-21 לנתניהו, אז אני ארכיב את הממשלה. אבל אני צריך יותר מנדטים ולכן אני קורא לציבור לא לבזבז את קולו ולתת אותו למחנה הציוני. אני ולבני נדע בדיוק מה צריך לעשות למען המדינה ולמען צמצום הפערים.

"לפיד בנט ונתניהו אכלו אחד את השני מהיום הראשון וחשבו איך להפיל זה את זה ולא חשבו על טובת המדינה. צריך להטמיע את המחשבה מהי טובת האזרח ולא פוליטיזציה שחונקת את היכולת לתפקד".

הרצוג התייחס למגזר העסקי ואמר כי "אני מאמין שהמגזר העסקי הוא מחולל צמיחה. המדינה צריכה לאפשר לו לשגשג. אבל אני לא מסתיר את דעתי שהגדולה של מפלגת העבודה שהיא תמיד ידעה למצוא את האיזון הראוי בין המשק הפרטי לבין משקים אחרים. זאת הייתה הגדולה בימים הגדולים של ספיר, אשכול, רבין וברק. בתיירות למשל זה תנאי בעל משמעות, ולכן זה לא רק תעשייה. יש פה עסקים נוספים".

עוד אמר הרצוג כי "אינני מבין מדוע נמנע משוק ההון הישראלי להשקיע באופן מאסיבי יותר בתעשייה הישראלית, ומדוע צריכים לגייס כסף בהודו, סין ובסינגפור ולא מגייסים את הקרנות והקופות הגדולות. אני בעד, והמצע שלנו מפורט - פיתוח התעשייה, התעסוקה. יש לנו שני אנשים חשובים בנושא הזה: טרכטנברג ואראל מרגלית. הובלת מדינה זה סדר עדיפות, אי אפשר להפריד בין הכלכלי למדיני. אנחנו גם רוצים לתקן את החוק לעידוד השקעות הון כך שיוכנסו מסלולי טכנולוגיה בכל בתי ספר טכנולוגיים כדי להכשיר את הקאדר הבא להתמודד עם האתגרים הטכנולוגיים".

"אקח אחריות מלאה על נושא הדיור, ונקדם את כל נושא הדיור בר-השגה, כך שייבנו עשרות אלפי דירות ל-25 שנה, ובסוף התקופה יהיה ניתן לרכוש את הדירה, ונדאג שהשכירות לא תעלה על 30% מההכנסה.

"היום השכירות הורגת אנשים ונוריד את מחירי הקרקעות בלפחות בחצי. זה פתטי היום. זה רק מראה איך המדינה מנסה למקסם את רווחיה ולא איך לעזור לאזרח. נשחרר תוכניות מלאות לחמישים אלף יחידות דיור למשך 5 שנים כך שההיצע יגדל. אני מודע לסוגיית העובדים הזרים וצריך לטפל בה. צריך לאפשר לקבלנים לבנות ולבסוף נעצים את הדיור הציבורי". כאשר נשאל על סוגיית מס עיזבון אמר הרצוג: "לא הצענו במצע שלנו מס עיזבון".

שטייניץ: "תוכניות כלכליות בלי כלכלה"

"אני לא מאמין למשמע אוזני ולמראה עיניי. מפלגות מציגות כאן תוכניות כלכליות רק בלי כלכלה", כך אמר יובל שטייניץ במפגש.

שטייניץ תקף בדבריו את הנואמים הקודמים לו במפגש: "אני שומע הבטחות שערורייתיות שיגרמו נזק. מע"מ אפס היה איוולת כלכלית וטוב שהוא נמנע. עכשיו אני גם שומע את בוז'י מציג איוולת גדולה יותר: קבלנים יקבלו קרקעות חינם מהמדינה לא יודע איך יחליטו איזה קבלן יקבל איפה. כולם ירצו בצפון תל-אביב ובתמורה יתנו 20% מהדירות למדינה. כלומר הקבלנים במקום לשלם כסף ישלמו בסחורה. איזו מפלצת בירוקרטית תיווצר מהטמטום הזה? זה לא יקרה. המשמעות האמיתית של זה היא להגדיל את המגזר הממשלתי על חשבון הפרטי. זה ללכת אחורה עשרות שנים. אל תתנו יד לשטויות מהסוג הזה. במערכת בחירות לגיטימי שכל אחד מציג את הדברים לטובתו אבל יש קצת הבדל בין להציג דברים בצורה מסוימת לבין לשקר במצח נחושה".

עוד אמר כי "שמעתי גם שלפיד אמר שהוא קיבל גרעון של 40 מיליארד שקל. אבל אזכיר לכם - הגרעון של 38 מיליארד שקל שעוגל ל-40 מיליארד היה ב-2012. בשנה זו לפיד עוד היה שדרן בטלוויזיה. ב-2013, שבה מונה לשר אוצר, הגרעון היה במגמת ירידה בזכות צעדים שעשינו ירד ל 32 מיליארד שקל. אדם אחראי ורציני לא מאשים כל הזמן ואומר כל הזמן קשה לי. הוא קיבל את הכלכלה הכי צומחת במערב ועם תנופת השקעות אדירה".

עוד אמר, "כדי להפגין מנהיגות כלכלית וביטחונית, ואני לא איש של ריב ומדון, לפעמים צריך לדעת לריב, לדעת להתווכח, ולהיאבק גם מול קבוצות כלכליות גדולות שחונקות את התחרות החופשית שחונקות קבוצות אחרות גם של ועדי עובדים. לא מספיק להגיד דברים יפים. אני מצפה מבוז'י שיגיד שאם לא תהיה ברירה שילחם בועדי הנמלים כדי להגדיל את היצוא-יבוא. בלי נכונות להיאבק ולריב אינך יכול לקדם מאומה. אל תלכו שולל אחרי המהומה התקשורתית כאילו לא נעשה פה שום דבר ושבוז'י ולבני יעשו טוב יותר. אנחנו לא מושלמים, לא פתרנו את כל הבעיות ולא נתנו לכל המגזרים המיוצגים כאן במפגש את הכל, אבל עשינו אתכם ביחד והצלנו את מדינת ישראל מהמשבר הגלובלי וכך נעשה גם בעתיד".