רוצים ליהנות מירידת התשואות באג"ח? זו קרן הסל עבורכם

חברות הנדל"ן האירופיות עשויות להמשיך ליהנות מתהליך ירידת התשואות באפיק החוב ביבשת ■ קרן הסל IPRP תקטוף את הפירות

עבודות בהמבורג של Unibail-Rodamco  / צילום: בלומברג
עבודות בהמבורג של Unibail-Rodamco / צילום: בלומברג

אחת השאלות, שמטרידות כרגע את ציבור המשקיעים בעולם, היא כיצד לבנות אסטרטגיית השקעה ולפזר סיכונים בעולם שבו תשואות האג"ח שוברות שיאים שליליים ואף מציעות בחלק מהמקרים תשואה ריאלית שלילית.

מצד אחד, אפיק זה, שנתפס בקרב מרבית המשקיעים כבעל סיכון נמוך יחסית, נהנה בשנים האחרונות מהירידה בקצב האינפלציה בעולם המערבי והמדיניות המרחיבה מצד הבנקים המרכזיים, וסיפק רווחי הון נאים למי שהאמין בו. מצד שני, משקיעים שבוחנים לאן להכניס כסף כעת, מוצאים מעט מאוד ערך, אם בכלל, באפיק האג"ח.

בעוד אין ספק שמצב זה הוא מאתגר במיוחד למשקיעים, פתרון מקורי אפשרי הוא השקעה באפיק הנדל"ן בשוק האירופי, הנהנה כעת ממספר גורמים תומכים משמעותיים.

תחילה, עושה רושם, כי תהליך ירידת התשואות בשוק האירופי היה אף קיצוני יותר מאשר במדינות מפותחות אחרות. כך לדוגמה, איגרת חוב של ממשלת גרמניה ל-10 שנים נסחרת כעת בתשואה נומינלית של 0.4% בלבד, לעומת 1.6% רק לפני שנה. גם ממשלת ספרד, שנאלצת להתמודד עם גירעונות כבדים ונטל חוב גבוה, ראתה ירידה דרמטית בעלות החוב שלה בשנה האחרונה - התשואה של איגרת החוב ל-10 שנים ירדה מ-3.3% ל-1.3%.

תהליך ירידת התשואות משפיע לחיוב על החברות האירופיות, שעוסקות בנדל"ן, בשתי דרכים מרכזיות: ראשית, הירידה דוחפת משמעותית כלפי מטה את עלות החוב של חברות הנדל"ן האירופיות, שלרוב מאופיינות ברמות מינוף גבוהות, ולכן גם בהוצאות מימון גבוהות; בנוסף, בהינתן שיעור הדיבידנד הגבוה של חברות אלו, הן גם נהנות מכניסת כספים מצד משקיעים המחפשים תשואה שוטפת גבוהה, שכיום כאמור קשה יותר לקבל באפיק האג"ח.

בנוסף, אחרי מספר שנים של דשדוש ואף ירידת מחירים בשוק הנדל"ן האירופי, בשנתיים האחרונות אנו עדים לשיפור בהיבט זה. כך לדוגמה, ברבעון השלישי של 2014 עלו מחירי הבתים באיחוד האירופי בקצב שנתי של 2.3%, וכעת הם קרובים מאוד לרמתם בתחילת 2007, ערב הכניסה למשבר הפיננסי. מצב זה מפחית לחץ מחברות הנדל"ן האירופיות, ומאפשר להן לפעול בסביבה יציבה באופן יחסי.

תשואה כפולה מהמדד הרחב

קרן הסל European Property Yield מבית iShares (סימול: IPRP:NA) מאפשרת חשיפה למגזר הנדל"ן האירופי. הקרן עוקבת אחרי FTSE EPRA/NAREIT - מדד מניות אירופיות (לא כולל בריטניה) הפעילות במגזר הנדל"ן. דמי הניהול של הקרן הם 0.4%, ומחזור המסחר היומי שלה הוא של כ-90,000 יחידות.

ההחזקה הגדולה בתעודה היא של של קרן הריט ההולנדית Unibail-Rodamco (כ-23%), והחזקות גדולות נוספות הן בקרנות Klepierre ו-Deutsche Annington Immobilien (כ-7% כל אחת). הקרן מספקת תשואת דיבידנד של כ-2.5% - תשואה גבוהה משמעותית גם מזו של איגרות חוב ממשלתיות עם תפיסת סיכון גבוהה יחסית.

בהתאם לגורמים התומכים האמורים, קרן הסל החזירה תשואה של כ-36% בשנה האחרונה, לעומת כ-18% במדד Stoxx600 הכלל-אירופי.

בין גורמי הסיכון בקרן: המשקל הגבוה יחסית הניתן להחזקה הגדולה, מה שמקטין במידה מסוימת את היתרון של פיזור הסיכון. בנוסף, מהלך אפשרי של עליית תשואות באפיק האג"ח האירופי עשוי להקטין את האטרקטיביות של חברות הנדל"ן, וכך גם של הקרן.

לסיכום, בהינתן המדיניות המוניטרית המרחיבה מאוד מצד הנגיד המרכזי של גוש האירו והתשואות הריאליות החיוביות עדיין באפיק האג"ח של מדינות מרכזיות, ייתכן שתהליך ירידת התשואות באפיק החוב האירופי טרם מוצה לחלוטין. במצב כזה חברות הנדל"ן האירופיות עשויות להמשיך ליהנות ולהציג ביצועי יתר משמעותיים.

*** הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם