האם הראלי של חודש פברואר ימשיך בכל שנת 2015?

הראלי שהחל בינואר נמשך גם בחודש החולף, ואף האיץ, באדיבות הבנקים המרכזיים ■ יש שהיו שמחים לסכם את השנה עם תשואות אלו, אך האם הפוטנציאל להמשך השנה דומה

לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי
לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי

תיקים המנוהלים בכל פרופילי הסיכון רשמו ראלי של תשואות יוצאות דופן בפברואר, וצברו תשואה מרשימה בשני חודשי הפעילות הראשונים של השנה - כך עולה מניתוח מדד אג'יו. תיק ה-20:80 הנפוץ סיכם את פברואר בתשואה של 2.2% (!) וצבר 2.65% מתחילת השנה.

הראלי בתיקים נוצר עקב מהלך מרשים הן באפיקי החוב בארץ והן באפיקי המניות בארץ ובעולם, מסיבות שעליהן נעמוד בהמשך. כך, התיק ללא מניות עלה בפברואר ב-1.29% וצבר תשואה של 2.54% מתחילת השנה, ואילו תיק המניות ללא אג"ח עלה בשיעור של 5.71% בפברואר וצבר תשואה של 3.61% בחודשיים הראשונים של השנה.

ביצועים אלו מפתיעים מאוד, עקב הרעשים שנוצרו בשוקי ההון בארץ ובעולם לקראת סוף 2014; ואולי, כפי שהערכנו כאן בסיכום השנתי, התנאים לעלייה נוצרו דווקא עקב הנפילה החדה שנרשמה בתיקים לקראת סוף השנה שעברה.

מדד אג'יו לתיקים המנוהלים, נזכיר, מבוסס על נתונים מבתי השקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב-דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, אשר במצרף מנהלים קרוב ל-90% מהתיקים החופשיים של הציבור ושל מוסדות וארגונים. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי של הציבור", והתשואות במדדים משקפות את ביצועי התיקים בפרופילים אלו.

עוצמה יוצאת דופן

אז מה קרה וכיצד נוצרו התנאים לראלי בתיקים בפברואר, במיוחד לאחר הפסימיות של סוף 2014? באופן מוזר למדי תיקי ההשקעות נהנים ככל שהמצב בכלכלה הופך שלילי יותר, בעיקר לאור מדיניות הבנקים המרכזיים. באירופה הבנק המרכזי מוריד ריבית ורוכש אג"ח, ומקפיץ את שוקי המניות; בנק ישראל מוריד את הריבית במפתיע, לכמעט אפס; והפד בארה"ב מרחיק את המועד להעלאת הריבית, והשווקים חגגו זאת בראלי של עליות.

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, הזניקה את שוק האג"ח המקומי הן באפיק הממשלתי והן באפיק הקונצרני. גם בחודש החולף התיקים בעלי המח"מ הארוך עלו בחדות, בעקבות האג"ח הארוכות שנהנו מעליות של עד 1.5%, הן באפיק הצמוד והן בשקלי. גם האג"ח הקונצרניות עלו בשיעור נאה בפברואר, בכ-2% בממוצע, למרות מרווחי הסיכון המצומצמים.

גם מרכיבי המניות עלו בעקבות המדיניות המרחיבה בארץ ובעולם, כאשר הריבית הנמוכה ממשיכה לתת רוח גבית חזקה מאוד לשוקי המניות. המדדים בארץ עלו בשיעור של כ-5.5% בהרכבם בתיקי הציבור; ואילו העלייה במרכיב מניות חו"ל בתיקים הייתה חזקה יותר, כ-6.6%, בין היתר בהשפעת פיחות השקל ביחס לדולר.

כמו 2014, גם השנה נפתחה בעליות שערים, אולם הפעם בעוצמה יוצאת דופן (ראו גרף). למרות העליות בתחילת השנה שעברה, 2014 כולה הסתיימה בתשואות טובות, ואילו השנה נראה כי העלייה בחודשיים בלבד מביאה כמעט לכדי מיצוי את פוטנציאל התשואה, לאחר העליות החדות באפיקי האג"ח.

אכן מצב מדאיג, וכדי לאזן את החשש נזכור כי שוקי המניות מצויים עדיין במהלך ממושך בהובלת ארה"ב ואת השער החליפין הגלום בהשקעת התיקים בחו"ל - אשר עשוי לפצות על עלייה בסיכונים באמצעות פיחות השקל. נקווה, כי שני מרכיבים אלו בתיקים יצליחו למתן בהמשך השנה את סיכוני הריבית הנמוכה, היוצרת בועת אג"ח בתיקים.

*** הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

תשואת מדד אג'יו בשני החודשים הראשונים של השנה
 תשואת מדד אג'יו בשני החודשים הראשונים של השנה