"היורש" של מנכ"ל שיבא מועמד מוביל לניהול הדסה

מדובר בפרופ' יצחק קרייס, לשעבר קצין רפואה ראשי, שמונה רק לאחרונה לתפקיד בכיר בשיבא וסומן ע"י פרופ' זאב רוטשטיין ליורשו בתפקיד ■ קרייס עבר ראיון בוועדת האיתור ושמו הועבר לבחינת הממשלה

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: אוריה תדמור
פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: אוריה תדמור

פרופ' יצחק קרייס, מי שהתמנה רק לפני חודש לתפקיד בכיר בהנהלת המרכז הרפואי שיבא (תל-השומר) והוצג על-ידי מנכ"ל שיבא פרופ' זאב רוטשטיין כמי שצפוי לרשת אותו בתפקיד לאחר שיפרוש בעוד כשנתיים, נחשב בכלל למועמד מוביל לתפקיד מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה בירושלים. כך נודע ל"גלובס". מועמדותו לתפקיד צפויה על-פי הערכות לעורר מבוכה בהנהלת שיבא ובעיקר בסביבתו של פרופ' רוטשטין.

קרייס עבר לפני כשבועיים ראיון בפני ועדת האיתור בראשה עומד יו"ר דירקטוריון הדסה ארז מלצר, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל. שמו של קרייס, יחד עם מספר מצומצם של שמות אחרים, עבר לידי בחינה של בכירים במשרדי האוצר והבריאות, שעל-פי הסכם ההבראה של הדסה מחזיקים בזכות וטו לאישור או לדחיית מועמדים. מקורות במערכת הבריאות מציינים כי לאור המשבר הפיננסי שפקד את הדסה בשנים האחרונות ועל רקע יחסי העבודה העכורים שיצר המשבר, הן דירקטוריון הדסה והן נציגי המדינה מנהלים את ההליך הזה ברגישות מיוחדת.

קרייס (52) שימש עד נובמבר האחרון כקצין רפואה ראשי בצה"ל. בעבר שימש כקצין רפואה בצנחנים, מפקד הרפואה בפיקוד דרום ומי שהוביל מבצעים רבים לסיוע הומניטארי בעולם. גורמים במערכת הבריאות מגדירים אותו כעילוי במיוחד על רקע תפקידו בשנים 2007-2011 כראש מחלקת התכנון באגף התכנון של צה"ל, אז היה שותף בין היתר לגיבוש התוכנית הרב-שנתית לבניין הכוח של צה"ל. אחד הגורמים הבכירים ביותר במערכת אפילו הגדיל להשוות אותו למנכ,ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' רוני גמזו, שצפוי להתמודד בקרוב (וכנראה לזכות) על תפקיד מנכ"ל בית החולים איכילוב לאחר שיפרוש המנכ"ל הנוכחי פרופ' גבי ברבש.

תפקיד ללא מכרז

בהנהלת שיבא כל כך רצו את קרייס אצלם, עד שמינו אותו לפני חודש לתפקיד המשנה למנכ"ל מבלי לפרסם מכרז בעניין כמקובל. כדי לעקוף לכאורה את חובת המכרז, קרייס הועסק באופן טכני על-ידי קרן המחקרים - מה שמכונה במערכת "החצר הביזנטית" של בתי החולים. על רקע הביקורת מצד נציבות שירות המדינה והפרסום של העיתונאית רוני לינדר-גנץ, בשיבא טענו כי מדובר בטעות וכי הכוונה הייתה למנות את קרייס לתפקיד עוזר למנכ"ל, אולם על דלת משרדו של קרייס וגם על תג הזיהוי שהוא נשא נכתב במפורש: משנה למנכ"ל.

על-פי הערכות, לא במקרה המינוי נעשה ללא מכרז: תנאי הסף של נציבות שירות המדינה מחייבים השלמת התמחות במנהל רפואי - התמחות שקרייס החל רק לאחרונה. התנאי הזה, כפי הנראה, לא קיים בהדסה - מה שתמרץ את קרייס להשתתף במרוץ לראשות המרכז הרפואי הירושלמי. יצוין כי קריס התמחה בצעירותו ברפואה פנימית בשיבא והוא בעל תואר שני במנהל מערכות בריאות מאוניברסיטת תל-אביב ותואר שני נוסף במנהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד.

כדי להבין עד כמה רוטשטין רצה לראות את קרייס כמחליפו בתפקיד, מספיק לקרוא מה שאמר לפני מספר ימים כשנשאל בעניין על-ידי לינדר-גנץ: "אני מאמין בקרייס. מבחנו של מנהל אחראי הוא לא רק להצטיין בניהול, אלא גם להעביר שרביט בצורה מסודרת לבא אחריו, באופן שבו ההצלחה לא תיקטע. קרייס לא החמיץ שום הזדמנות להצטיין, החל מלימודיו, בקריירה שלו בתל-השומר ובקריירה הצבאית שלו. הוא יידרש לעמוד במכרז, ומאוד אשמח אם יעמוד בו".